Google on kaikille suomalaisille tuttu hakukone. Google-näkyvyys on sen sijaan useimmille täysin tuntematon aihe, herättäen ihmetystä kuinka Googlen parhaille paikoille päästään. Google-näkyvyyden hyödyistä ei sen sijaan yritysmaailmassa tarvitse kiistellä, ne ovat melko yksiselitteisesti hyvin toivottu asia yrityksen markkinoinnissa. Tässä artikkelissa kerromme kokemuksemme pohjalta, miksi Google-näkyvyys on niin merkittävää ja miten hyvät tulokset hakukoneessa hankitaan.
Miksi sijoittaa Google-näkyvyyteen?
Verkkosivujen ja verkkokauppojen toteuttajana olemme olleet aitiopaikalla seuraamassa Google-näkyvyyden saloja ja tuloksia jo useita vuosia. Jo toimintamme alkaessa Google markkinapaikkana oli mielessä, ja omat verkkosivumme ovatkin yksi hyvä esimerkki homman kannattavuudesta. Markkinointimme on ollut alkurimpuilujen jälkeen täysin orgaanista, kiitos hyvän Google-näkyvyyden sekä asiakkaiden suosittelujen.
7 hyvää syytä
Avataksemme sinulle Google-näkyvyyden konkreettisia hyötyjä, alla seitsemän hyvää syytä olla Googlessa ja korkealla.
1. Uusia asiakkaita
Google-näkyvyys tuo uuden markkinointikanavan yrityksellesi, ja tällöin verkkosivuston merkitys korostuu entisestään. Jos verkkosivusto on tehty ammattimaisesti, pitäisi nettisivujen kautta alkaa ropisemaan uusia asiakkaita. Ilman hyvää Google-näkyvyyttä nämä asiakkaat olisivat päätyneet jollekin kilpailijoistasi.
Oman toimintamme alkupäiviä muistellen, suorakontaktointi ja omat asiakkaat olivat ainoa rajapintamme markkinointiin ja mahdollisuuteen hankkia uusia asiakkaita. Käytännössä alkuun kaikki asiakkaat piti hankkia itse, tai sitten jo hankittu asiakas auttoi suosittelullaan. Noihin aikoihin oman sivustomme Google-näkyvyys oli nollassa, mutta asia oli huomiotu ja sen eteen alettiin tekemään työtä.
Google-näkyvyyden karttuessa saatiin uusi markkinointikanava, joka oli pitkälle automatisoitu. Aloimme saamaan uusia asiakkuuksia, joita emme olisi ilman Google-näkyvyyttä voineet saada asiakkaiksi.
2. Laadukkaampia liidejä
Olemme myös huomanneet hakukoneen kautta tulevien vierailijoiden olevan keskivertoa laadukkaampia. Tähän on jopa looginen selitys: Googlen kautta tulevat vierailijat ovat usein etsimässä tietoa, palvelua tai tuotetta, mikä tekee heistä kohdennetumpia ja ostovalmiimpia asikasehdokkaita.
Googlen käyttäjä on siis kirjoittanut nuo hakusanat itse ja etsii jotakin sanoihin liittyvästä aiheesta. Hän todennäköisesti myös potentiaalisempi maksava asiakas kuin sellainen, jolle sattumanvaraisesti mainostetaan tuotetta tai palvelua.
Tästä on jäänyt pysyvästi mieleen erään asiakkaan mainoskampanja, joka osoittautui verkkosivujen analytiikan mukaan rahan tuhlaukseksi: mainosten kautta saapuneiden vierailijoiden poistumisprosentti oli noin 89 %, eli suurin osa saapuneista lähti saman tien pois paikalta. Samaan aikaan Googlen luontaisista tuloksista saapuneiden vierailijoiden poistumisprosentti oli “vain noin 40 %”, mutta kuitenkin suurempi osa vierailijoista jatkoi pidemmälle sivustolla.
3. Kilpailuetu yrityksellesi
Kilpailijoitasi parempi Google-näkyvyys voi myös olla merkittävä kilpailuetu alati kiristyvässä markkinatilanteessa. Korkea Google-sijoitus voi merkitä tiedonhakijan silmissä jopa mielikuvaa alan johtavasta yrityksestä, kun on päässyt kärkipaikalle. Todennäköisesti myös sinun yrityksesi löydetään ennen kilpailijoitasi, jos Google-näkyvyys vain on muita parempi.
Google-näkyvyydellä saadaan ehdottomasti kilpailuetua markkinoilla. Esimerkiksi olemme itse olleet pienen pienenä toimijana 100 miljoonan liikevaihdollisen yhtiön kanssa tapaamisessa. Syy: Google-näkyvyys ja ammattimainen verkkosivusto. WooCommerce-tekijää etsinyt suurasiakas saapui Googlen kautta pakeillemme, joka ei olisi onnistunut ilman Google-sijoituksen luomaa mielikuvaa sekä laadukasta sivustoa!
4. Tunnettavuus ja alan auktoriteetti
Kunnolliset ja vahvat Google-sijoitukset voivat auttaa yritystäsi näkyvyydessä ja rakentaa yrityksellesi auktoriteetin asemaa alan johtavana toimijana. Kun yrityksesi näkyy jatkuvasti alasi tärkeimpien hakusanojen joukossa, luo se mielikuvaa paremmuudesta muihin toimijoihin nähden. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa myös itse verkkosivuston roolista työn loppuun saattamisessa parhain tuloksin.
Google-näkyvyydellä rakennat yrityksellesi lisää tunnettavuutta sekä vahvistat mielikuvaa alan auktoriteetistä ja kovimmasta pelurista. Kylmä liidi on paljon vaikeampi käännyttää asiakkaaksi kun Googlen kautta tiensä löytänyt ja yhteyttä ottanut vierailija.
5. Markkinaosuuden kasvattaminen
Yrityksen kasvu ja Google-näkyvyys tarvitsevat toisiaan. Koska Googlea käytetään niin paljon, siihen luotetaan tiedon välittäjänä sekä monen ollessa ostojalalla, ei markkinaosuuttaan kasvattava yritys voi jäädä pois Googlen kärkipaikoilta. Hakukoneet ovat edelleen suurin liikenteenohjaaja netissä, ja Googlen osuus Suomen hakukonemarkkinoista on vielä yli 90 %.
Google-näkyvyys voi olla merkittävä apu markkinaosuuden kasvattamisessa, tai jopa suoranaisesti johtaa siihen. Luontaisen näkyvyyden ja sitoutuneiden vierailijoiden avulla kasvaminen on helpompaa, kuin täysin umpimähkään mainostamalla.
6. Parempi tuotto sijoitukselle (ROI)
Hyvän Google-näkyvyyden kautta hankittu liikenne on sekä laadukkaampaa, että myös “ilmaista”. Koska Google-optimoinnin tulokset säilyvät pidempään, myös näkyvyyden hyöty on yleensä vastaavia mainoskampanjoita edullisempaa. Myös laadukkaammat vierailijat parantavat tuotto-odotuksia Google-näkyvyydeltä.
7. Pitkäaikaiset tulokset
SEO:n eli hakukoneoptimoinnin tulokset voivat olla erittäin pitkäkestoisia, jolloin Google-näkyvyys pysyy pitkään ilman ylimääräisiä ponnisteluja ja mainosbudjetteja. Tietysti Google-näkyvyyden parantaminen vaatii jatkuvaa tekemistä myöskin, mutta yleensä sijoitus on huomattavasti vastaavaa mainostamista kannattavampaa ja pitkäkestoisempaa.
Nyt kun olemme perillä siitä, miksi Google-näkyvyys voi olla hyvinkin merkittävää, siirrymme seuraavaksi tutustumaan miten Google-näkyvyyttä sitten hankitaan omalle sivustolle.
Miten Google-näkyvyyttä kasvatetaan?
Google ei ole koskaan julkaissut tarkkaa kaavaa siitä, miten Google määrittelee listauksensa. Asiasta tiedetään kuitenkin suhteellisen paljon, koska kaikki ei sentään ole salaista. Google tiedottaa hakukoneen muutoksistaan ja uusista tavoistaan yleisesti, joten Googlen päivityksiä seuraamalla voi esimerkiksi hahmottaa, mitä Google painottaa näkyvyyden jakamisessa. Lisäksi kokemus on opettanut, ja esimerkiksi hakukoneoptimoinnin työkalun tietojen avulla pystyy tekemään paljon johtopäätöksiä sijoituksiin vaikuttavista tekijöistä.
7 tärkeintä asiaa
Avataksemme sinulle Google-näkyvyyden perusteita, alla avattuna seitsemän tärkeintä tekijää Google-näkyvyyden saavuttamisessa.
1. Hakusanatutkimus / SEO-auditointi
Ennen kuin sivustoa käydään suoranaisesti parantamaan paremmalle Google-näkyvyydelle, on syytä katsoa mitä kentällä tapahtuu. Ennen Google-optimointia on syytä tehdä SEO-kartoitus, joka pitää sisällään hakusanojen tutkimisen, lähtötilanteen Googlessa sekä kilpailutilanteeseen tutustumisen.
SEO-auditointi antaa konkreettiset lähtökohdat Google-näkyvyyden parantamiselle. Tässä vaiheessa opitaan mitä sopivia hakusanoja Googlessa käytetään ja kuinka paljon, millä sanoilla ja sijoituksilla sivusto lähtöhetkellä sijoittuu, sekä kuinka alan muut toimijat pärjäävät Googlessa.
Hakusanatutkimuksen avulla voidaan suunnitella sisältö optimoituna niin, että hakusanat ovat hyvin edustettuna sisällössä juuri oikeaoppisesti.
2. Laadukas sisältö ennen muuta
Google on viime vuodet rummuttanut jatkuvasti laadukkaan ja merkityksellisen sisällön tähden. Esimerkiksi vuoden 2023 Elo- ja Syyskuussa Google pyöräytti ulos pari isompaa päivitystä, jotka liittyivät oleellisesti sisältöön.
Nykyisin Google vaatii enemmän osaamista ja kokemusta aiheen kirjoittajalta. Vuoden 23 loppupuolen päivitykset muuttivat algoritmejä siihen suuntaan, että sisällön kirjoittajalta vaaditaan enemmän kokemusta aiheesta, sekä sisällön odotetaan olevan lukijaansa auttavaa (Helpful Content Update, syyskuu 23).
Kirjoita siis laadukasta ja lukijalle hyödyllistä sisältöä, ja vakuuta teksteissäsi myös Google siitä, että osaamista ja kokemusta asiasta löytyy.
3. Verkkosivuston mobiiliystävällisyys
Nykyään jopa 90 % verkkosivuston vierailijoista voi tulla sivustolle puhelimen selaimella. Tämä riippuu kohdeyleisöstä, mutta lähes poikkeuksetta mobiilikäyttäjien määrä on jo se suurempi osuus vierailijoista. Google ymmärtää asian myös, ja vaatii sivuston olevan mobiiliystävällinen hyville sijoituksille sen päästääkseen.
Sivuston täytyy olla siis optimoitu hyvin mobiiliin. Koska näytön koko on selvästi pienempi, esimerkiksi sivuston ulkoasun mittasuhteet ovat huomattavasti kriittisempiä sivuston käytettävyydelle ja luettavuudelle kuin suurella näytöllä.
Vaikka joku voi pitää mobiiliotpimointia nykyään itsestäänselvyytenä, kannattaa asia huomioda ja ottaa vakavasti. Verkkosivuston analytiikasta voi esimerkiksi bongata sivuston pullonkauloja mobiilissa, kun vertaillaan desktop- ja mobiilivierailijoiden käyttäytymistä sivustolla. Mobiilikäyttäjien sivustolla viettämä aika tai muut indikaattorit isonäyttöisiin verraten voi antaa viitteitä merkittävistä ongelmista.
4. Sivujen nopeusoptimointi
Sivujen latausnopeus on myös oleellinen tekijä Google-näkyvyydessä. Google antaa paremmat pisteet sivustolle, joka latautuu nopeasti sekä isolla että mobiilin ruudulla. Merkittävämpää latausnopeus on mobiilikäyttäjien kannalta, koska yhteys ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin kiinteän nettiyhteyden kautta.
Google siis odottaa, että sivusto latautuu riittävän nopeasti. Googlelta löytyy myös nettiaplikaatio, jolla voi testata oman verkkosivuston latausnopeuden: PageSpeed Insights. Jos tulokset ovat kuralla, on syytä siirtyä sivuston nopeusoptimoinnin pariin.
5. Tekninen SEO
Sivuston tekniikka on yksi oleellinen tekijä Google-näkyvyydessä. Googlen hakukoneen robotti lukee sivuston koneellisesti, joten sivuston on ensisijaisesti oltava hakukoneen luettavissa. Lisäksi verkkosivuston tekniikkaan liittyy useita asioita, jotka voivat olla pielessä ollessaan hyvää Google-näkyvyyttä vastaan.
Tekninen SEO varmistaa, että sivusto on luettavissa hakukoneen toimesta ja parhaalla mahdollisella tavalla. Tekniseen SEO:oon vaikuttaa myös oleellisesti se, mikä verkkosivualusta on käytössä. Jokaisella niillä on ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat teknisesti hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksiin.
Hyvänä esimerkkinä tästä otettakoon meille tuttu WooCommerce -verkkokauppa, joka on WordPress -julkaisujärjestelmän tavoin hakukoneystävällinen alusta. Toimiva ja muokattava tekniikka auttaa määrittämään sivuston paremmin Google-ystävälliseksi.
6. Linkkien merkitys ja rakennus
Linkit ovat erityisen merkittävä yksittäinen tekijä Google-näkyvyydessä, huippulaatuisen sisällön rinnalla. Linkkejä on kahdenlaisia: sisäisiä sekä ulkoisia. Sisäisiä linkkejä on ensisijaisesti valikoissa ja painikkeissa, mutta lisäksi sisäisiä linkkejä voidaan hyödyntää sisältötekstin yhteydessä paremmalle Google-näkyvyydelle.
Sisäiset linkit ovat sivuston sisäisiä, sivulta toiseen johtavia linkkejä, jotka on asetettu tiettyjen sanojen yhteyteen. Sisäiset linkit tekstissä auttavat sekä lukijaa navigoimaan eri aiheiden välillä, että Googlea määrittelemään sivuston sisäisesti mikä sisällön hierarkia ja tärkeys on. Googlekin on muistuttanut, että sisäiset linkit tulisi aina lisätä sopiville ja kuvaaville sanoille, eikä “paina tästä” tai “lue lisää” -sanojen merkityksettömään yhteyteen.
Ulkoiset linkit taasen ovat muilla sivustoilla, linkittäen sinun sivustollesi. Nämä ulkoiset linkit ovat merkittävä indikaattori Googlelle siitä, mikä on verkko-osoitteen luotettavuus. Jos linkittävä sivusto on merkityksellinen ja aihealue läheinen, on linkin painoarvo aina suurempi. Roskasivustoilta hankittujen linkkien arvo on romahtanut viimeistään vuoden 2023 aikana, vaikka Google on tästäkin jo pitkään varoitelut.
7. Käyttäjäkokemuksen parantaminen
Googlen hakukoneen kehittyessä se on alkanut entistä tarkemmin katsomaan vierailijoiden reaktioita sivustoilla vieraillessaan. Jos käyttäjäkokemus on kunnossa, vierailija viihtyy oletetun aikaa sivustolta, eikä hypää heti takaisin hakukoneen listaukseen etsimään parempaa tiedonlähdettä.
Kun vierailija viihtyy sivustolla, antaa se Googlellekin merkin, että käyttäjä on kiinnostunut sivustosta. Tällöin käyttäjäkokemus on kunnossa ja Googlelta lisäpisteet näkyvyydelle luontaisissa hakutuloksissa.