Google on kaikille suomalaisille tuttu hakukone. Google-näkyvyys on sen sijaan useimmille hieman tuntemattomampi aihe, herättäen ihmetystä kuinka Googlen hakukoneen luontaisiin tuloksiin päästään mukaan. Google-näkyvyyden hyödyt ovat jokaiselle yritykselle kiistattomat – tietoja haetaan entistä enemmän hakukoneesta ja sieltä löytyy kohdennettuja vierailijoita omalla painollaan. Tässä artikkelissa kerromme kokemuksemme pohjalta, miksi Google-näkyvyys on niin merkittävää ja miten hyvät tulokset hakukoneessa hankitaan.
Mitä on Google-näkyvyys?
Googlen hakukone listaa verkkosivustot jokaiselle hakutermille parhaaksi katsomallaan tavalla. Googlen tarkoitus on tarjota hakijalle parasta mahdollista palvelua käytettyjen avainsanojen aiheeseen liittyen – tarkoittaen hyödyllistä ja luotettavaa sisältöä. Google-näkyvyys tarkoittaa siis verkkosivuston ansaitsemaa sijoitusta Googlen luontaisissa hakutuloksissa.
Google-näkyvyys taasen tarkoittaa paikkansa hakukoneen listaukseen löytäneelle verkkosivustolle luontaista liikennettä ilman erillisiä ponnisteluja. Vierailijat tulevat hakusanoihin liittyvän sisällön perässä jatkuvalla syötöllä.
Miksi sijoittaa Google-näkyvyyteen?
Jokainen verkkosivusto elää vierailijoista, jotta niistä olisi jotain konkreettista hyötyä. Ilman vierailijoita verkkosivusto on suoraan sanottuna hyödytön. Yritysmaailmassa verkkosivusto on nykyään tärkeä markkinoinnin työkalu, varsinkin jos sivustolle saadaan hankittua aiheesta kiinnostuneita vierailijoita.
Google-näkyvyydessä kuten hakukonenäkyvyydessä yleisesti on yksi arvokas ominaisuus, joka liittyy vierailijoiden laatuun. Verkkosivuston vierailijoista ei lopulta ole yritykselle mitään hyötyä, jos vierailjoita ei saada hyödynnettyä jonkun kävijän tekemän toimenpiteen ansiosta. Tämä tarkoittaa verkkokaupalle tilausta, ja yrityksen verkkosivuille esimerkiksi yhteydenottoa tai tarjouspyynnön lähettämistä.
Hakukoneesta hankituissa vierailijoissa on se erityinen piirre, että he ovat erityisen kohdennettuja vierailijoita. Tämä tarkoittaa, että jokainen vierailija on itse löytänyt paikalle hakukoneen tulosten kautta, etsittyään tietoa samaisesta aiheesta, joka liittyy vierailitavaan verkkosivustoon. Googlesta saapunut vierailija on siis aktiivinen aiheen suhteen, joten näistä vierailijoista on todennäköisempää saada uusia asiakkaita.
7 hyvää syytä Google-näkyvyydelle
Avataksemme sinulle Google-näkyvyyden konkreettisia hyötyjä, alla seitsemän hyvää syytä olla Googlen luontaissa hakutuloksissa sopivilla avainsanoilla / hakusanoilla, ja tietysti mahdollisimman korkealla.
1. Uusia asiakkaita
Google-näkyvyys tuo uuden markkinointikanavan yrityksellesi, ja tällöin verkkosivuston merkitys kasvaa entisestään. Jos verkkosivusto on tehty ammattimaisesti, alkaa nettisivujen kautta tulemaan uusia asiakkaita. Ilman hyvää Google-näkyvyyttä nämä asiakkaat päätyvät joillekin kilpailijoista, jotka ovat onnistuneet Google-näkyvyyden hankkimisessa.
Oman toimintamme alkupäiviä muistellen, suorakontaktointi ja oma asiakasverkostomme olivat ainoa rajapintamme potentiaalisiin asiakkaisiin ja mahdollisuuteen hankkia uusia asiakkaita. Käytännössä alkuun kaikki asiakkaat piti hankkia itse, tai sitten jo olemassa oleva asiakas auttoi suosittelullaan. Noihin aikoihin oman sivustomme Google-näkyvyys oli nollassa, kuten kaikilla muillakin toiminnan aloittavalla yrityksellä. Meillä tämä asia oli kuitenkin heti huomioitu, ja sen eteen alettiin tekemään systemaattista ja pitkäjänteistä työtä.
Google-näkyvyyden karttuessa saatiin uusi markkinointikanava, joka tarkoitti käytännössä yhteydenottoja Googlen kautta sivustolle löytäneiltä vierailijoita. Aloimme saamaan uusia asiakkuuksia, joita emme olisi ilman Google-näkyvyyttä voineet saada asiakkaiksi.
2. Laadukkaampia liidejä
Olemme myös oppineet hakukoneen kautta tulevien vierailijoiden olevan keskivertoa laadukkaampia. Tähän on jopa looginen selitys: Googlen kautta tulevat vierailijat ovat usein etsimässä tietoa, palvelua tai tuotetta, mikä tekee heistä kohdennetumpia ja ostovalmiimpia asikasehdokkaita.
Googlen käyttäjä on siis kirjoittanut kyeiset hakusanat itse ja etsii jotakin sanoihin liittyvästä aiheesta. Hän todennäköisesti on myös potentiaalisempi maksava asiakas kuin sellainen “ohikulkija”, jolle sattumanvaraisesti mainostetaan tuotetta tai palvelua.
Tästä on jäänyt pysyvästi mieleen erään asiakkaan mainoskampanja, joka osoittautui verkkosivujen analytiikan mukaan rahan tuhlaukseksi: klikkimainosten kautta saapuneiden vierailijoiden poistumisprosentti oli noin 89 %, eli suurin osa mainoksella hankituista vierailijoista saapuneista lähti saman tien pois paikalta. Samaan aikaan Googlen luontaisista tuloksista saapuneiden vierailijoiden poistumisprosentti oli “vain noin 40 %”, mutta kuitenkin suurempi osa vierailijoista jatkoi pidemmälle sivustolla.
3. Kilpailuetu yrityksellesi
Kilpailijoitasi parempi Google-näkyvyys voi myös olla merkittävä kilpailuetu alati kiristyvässä markkinatilanteessa. Korkea Google-sijoitus voi merkitä tiedonhakijan silmissä jopa mielikuvaa alan johtavasta yrityksestä, kun esiintyy Googlen kärkipaikoilla. Todennäköisesti myös yrityksesi löydetään ennen kilpailijoitasi, jos Google-näkyvyys vain on muita alan toimijoita parempi.
Google-näkyvyydellä saadaan ehdottomasti merkittävää kilpailuetua markkinoilla. Esimerkiksi olemme itse olleet pienen pienenä toimijana 100 miljoonan liikevaihdollisen yhtiön kanssa tapaamisessa. Syy: Google-näkyvyys ja ammattimainen verkkosivusto. WooCommerce-tekijää etsinyt suurasiakas saapui Googlen kautta puheillemme, joka ei olisi onnistunut ilman Google-sijoituksen luomaa mielikuvaa sekä kunnolla rakennettua sivustoa!
4. Tunnettavuus ja alan auktoriteetti
Kunnolliset ja vahvat Google-sijoitukset voivat auttaa yritystäsi näkyvyydessä ja rakentaa yrityksellesi auktoriteetin asemaa alan johtavana toimijana. Kun yrityksesi näkyy jatkuvasti alasi tärkeimpien hakusanojen joukossa, luo se mielikuvaa alan tunnetuista toimijoista ja palveluntarjoajista. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa myös itse verkkosivuston roolista työn loppuun saattamisessa parhain tuloksin.
Google-näkyvyydellä rakennat yrityksellesi lisää tunnettavuutta sekä vahvistat mielikuvaa alan auktoriteetistä ja yhdestä alan merkittävimmistä toimijoista. Kylmä liidi on paljon vaikeampi käännyttää asiakkaaksi kun Googlen kautta sivustolle tiensä löytänyt vierailija.
5. Markkinaosuuden kasvattaminen
Kunnollinen Google-näkyvyys tukee yrityksen kasvupotentiaalia. Koska Googlea käytetään niin paljon, siihen luotetaan tiedon välittäjänä sekä monen ollessa jo valmiiksi ostojalalla, ei markkinaosuuttaan kasvattava yritys voi jäädä pois Googlen luontaisilta sijoilta alan hakusanoilla. Hakukoneet ovat edelleen suurin liikenteenohjaaja netissä, ja Googlen osuus Suomen hakukonemarkkinoista on vielä yli 90 %.
Google-näkyvyys voi olla merkittävä apu markkinaosuuden kasvattamisessa ja vakauttamisessa. Luontaisen näkyvyyden ja sitoutuneiden vierailijoiden avulla uusasiakashankinta on helpompaa kuin täysin umpimähkään mainostamalla.
6. Parempi tuotto sijoitukselle (ROI)
ROI viittaa lontoonkieliseen termiin Return On Investment, eli kuvaa kuinka hyvin sijoitetut rahat saa takaisin. Google-näkyvyys tarjoaa hyvät tuotto-odotukset sijoitukselle, jos se tehdään oikeaoppisesti ja kohtuullisella budjetilla.
Hyvän Google-näkyvyyden kautta hankittu liikenne on sekä laadukkaampaa, että myös “ilmaista”. Koska Google-optimoinnin tulokset säilyvät pidempään, myös näkyvyyden hyöty on yleensä vastaavia mainoskampanjoita edullisempaa. Myös laadukkaammat vierailijat parantavat tuotto-odotuksia Google-näkyvyydeltä.
7. Pitkäaikaiset tulokset
SEO:n eli hakukoneoptimoinnin tulokset voivat olla erittäin pitkäkestoisia, jolloin Google-näkyvyys pysyy pitkään ilman ylimääräisiä ponnisteluja ja mainosbudjetteja. Tietysti Google-näkyvyyden parantaminen vaatii jatkuvaa tekemistä myöskin, mutta yleensä sijoitus on huomattavasti vastaavaa mainostamista kannattavampaa ja pitkäkestoisempaa. Luontaisia hakutuloksia pidetään luotettavampina kuin maksettujen Google-mainosten.
Nyt kun olemme perillä siitä, miksi Google-näkyvyys on hyvinkin merkittävää, siirrymme seuraavaksi tutustumaan miten Google-näkyvyyttä hankitaan omalle sivustolle halutuilla hakusanoilla.
Miten Google-näkyvyyttä kasvatetaan?
Google ei ole koskaan julkaissut tarkkaa kaavaa siitä, miten Google määrittelee listauksensa. Asiasta tiedetään kuitenkin suhteellisen paljon sekä Googlen päivitysilmoitusten sekä kokemuksen kautta. Google tiedottaa hakukoneen muutoksistaan ja uusista tavoistaan yleisesti, joten Googlen päivityksiä seuraamalla voi esimerkiksi hahmottaa, mitä Google painottaa näkyvyyden suhteen. Lisäksi kokemus on opettanut missä mennään, ja esimerkiksi hakukoneoptimoinnin työkalun tietojen avulla pystyy tekemään paljon johtopäätöksiä sijoituksiin vaikuttavista tekijöistä.
Huomattavaa myös on, että Googlen hakukoneen algoritmit kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi enää huomenna. Esimerkiksi aikaisempien vuosien kikkailulla hankitut sijoitukset ovat mennyttä aikaa, ja nykyisin Google-sijoitusten hankkiminen on paljon haastavampaa kuin ennen.
7 tärkeintä asiaa Google-näkyvyyden kasvattamisessa
Avataksemme Google-näkyvyyden perusteita, alla avattuna seitsemän tärkeintä tekijää Google-näkyvyyden saavuttamisessa ja kasvattamisessa.
1. Hakusanatutkimus / SEO-auditointi
Ennen kuin sivustoa käydään suoranaisesti parantamaan paremmalle Google-näkyvyydelle, on syytä katsoa mitä yrityksen pelikentällä on meneillään. Ennen varsinaista Google-optimointia on syytä tehdä SEO-kartoitus ja tarkastella lähtötilannetta. Tämä SEO-auditointi pitää sisällään sopivien hakusanojen / avainsanojen tutkimisen, sivuston lähtötilanteen Googlessa sekä kilpailutilanteeseen tutustumisen.
SEO-auditointi antaa konkreettiset lähtökohdat Google-näkyvyyden parantamiselle. Tässä vaiheessa opitaan mitä sopivia hakusanoja Googlessa käytetään ja kuinka paljon, millä sanoilla ja sijoituksilla optimointia vaativa sivusto lähtöhetkellä sijoittuu, sekä kuinka alan muut toimijat pärjäävät Googlessa.
Alkukaroituksella selvitetään
- alan avainsanat ja niiden hakumäärät,
- sivuston näkyvyys Googlessa lähtötilanteessa sekä
- kilpailutilanne halutuilla hakusanoilla.
2. Laadukas sisältö ennen muuta
Google on viime vuodet rummuttanut jatkuvasti laadukkaan ja merkityksellisen sisällön tähden. Esimerkiksi vuoden 2023 Elo- ja Syyskuussa Google pyöräytti ulos pari isompaa päivitystä, jotka liittyivät oleellisesti sisältöön ja sen laatuun. Myös vuoden 2024 aikana nähtiin esimerkiksi Joulukuun Spam Update, joka toi lisää vaatimuksia laadukkaalle sisällölle. Selvää on, että sisällön laatuvaatimukset kasvavat jatkuvasti.
Nykyisin tekoälysisällön aikakaudella Google vaatii entistä enemmän osaamista ja kokemusta aiheesta sivuston omistajalta. Vuoden 23 loppupuolen päivitykset muuttivat algoritmejä siihen suuntaan, että sisällön kirjoittajalta vaaditaan enemmän kokemusta aiheesta, sekä sisällön odotetaan olevan lukijaansa auttavaa (Helpful Content Update, syyskuu 23).
Google-näkyvyyden perusasioita on laadukas, palveleva, asiantunteva ja uniikki sisältö. Nykyisin tekoälyn tehdessä keskinkertaisen sisällön tuottamisesta erittäin helppoa, on sisällön merkitys kasvanut entisestään. Laadukas ja osaava sisällöntuottaja on entistäkin tärkeämpi apu Google-näkyvyyden suhteen, vaikka moni voikin luulla päinvastaista.
3. Navigointi ja linkitykset
Sivuston navigoitavuus sekä linkitykset ovat erityisen merkittävä yksittäinen tekijä Google-näkyvyydessä, huippulaatuisen sisällön rinnalla. Linkkejä on kahdenlaisia: sisäisiä sekä ulkoisia. Sisäisiä linkkejä on ensisijaisesti valikoissa ja painikkeissa, mutta lisäksi sisäisiä linkkejä voidaan hyödyntää sisältötekstin yhteydessä paremmalle Google-näkyvyydelle.
Sisäiset linkit ovat sivuston sisäisiä, sivulta toiseen johtavia linkkejä, jotka on asetettu tiettyjen sanojen yhteyteen. Sisäiset linkit tekstissä auttavat sekä lukijaa navigoimaan eri aiheiden välillä, helpottaen sivuston käytettävyydessä. Sisäiset linkit auttavat myös Googlea määrittelemään, mikä sisällön hierarkia ja tärkeys on. Googlekin on muistuttanut, että sisäiset linkit tulisi aina lisätä sopiville ja kuvaaville sanoille, eikä “paina tästä” tai “lue lisää” -sanojen yhteyteen.
Ulkoiset linkit taasen ovat muilla sivustoilla, linkittäen sinun sivustollesi. Nämä ulkoiset linkit ovat merkittävä indikaattori Googlelle siitä, mikä on verkko-osoitteen luotettavuus. Jos linkittävä sivusto on luotettava ja tunnettu, on linkin painoarvo aina suurempi. Roskasivustoilta hankittujen linkkien arvo on romahtanut viimeistään vuoden 2023 aikana, vaikka Google on tästäkin jo pitkään varoitelut. Myös vuoden 2024 aikana nähtiin Googlen algoritmipäivityksiä, joka pudotti kilpailusta roskalinkkien avulla suuren näkyvyyden haalineita sivustoja.
4. Käyttäjäkokemuksen parantaminen
Googlen hakukoneen kehittyessä se on alkanut entistä tarkemmin katsomaan vierailijoiden reaktioita sivustoilla vieraillessaan. Jos käyttäjäkokemus on kunnossa, vierailija viihtyy oletetun aikaa sivustolta, eikä hypää heti takaisin hakukoneen listaukseen etsimään parempaa tiedonlähdettä.
Kun vierailija viihtyy sivustolla, antaa se Googlellekin merkin, että käyttäjä on kiinnostunut sivustosta ja viihtyvyys viittaa käyttäjäkokemuksen olevan kunnossa. Kun käyttäjäkokemus on kunnossa, saa Googlelta lisäpisteet näkyvyydelle luontaisissa hakutuloksissa.
5. Verkkosivuston mobiiliystävällisyys
Nykyään jopa 90 % verkkosivuston vierailijoista voi tulla sivustolle puhelimen selaimella. Tämä riippuu kohdeyleisöstä, mutta lähes poikkeuksetta mobiilikäyttäjät edustavat suurempaa osuutta vierailijoista. Google ymmärtää asian myös, ja vaatii sivuston olevan mobiiliystävällinen hyville sijoituksille sen päästääkseen.
Sivuston täytyy olla siis optimoitu hyvin mobiiliin ja latausnopeuden on oltava kunnossa. Koska puhelimen näytön koko on selvästi pienempi, esimerkiksi sivuston ulkoasun mittasuhteet ovat huomattavasti kriittisempiä sivuston käytettävyydelle ja luettavuudelle kuin suurella näytöllä.
Vaikka joku voi pitää mobiiliotpimointia nykyään itsestäänselvyytenä, kannattaa asia huomioda ja ottaa vakavasti. Verkkosivuston analytiikasta voi esimerkiksi bongata sivuston pullonkauloja mobiilissa, kun vertaillaan desktop- ja mobiilivierailijoiden käyttäytymistä sivustolla. Mobiilikäyttäjien sivustolla viettämä aika tai muut indikaattorit isonäyttöisiin verraten voi antaa viitteitä huomattavista ongelmista sivuston käytettävyydessä.
6. Sivujen nopeusoptimointi
Sivujen latausnopeus on myös oleellinen tekijä Google-näkyvyydessä. Google antaa paremmat pisteet sivustolle, joka latautuu nopeasti sekä isolla että mobiilin ruudulla. Merkittävämpää latausnopeus on mobiilikäyttäjien kannalta, koska yhteys ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin kiinteän nettiyhteyden kautta.
Google siis odottaa, että sivusto latautuu riittävän nopeasti. Googlelta löytyy myös nettiaplikaatio, jolla voi testata oman verkkosivuston latausnopeuden: PageSpeed Insights. Jos tulokset ovat kuralla, on syytä siirtyä sivuston nopeusoptimoinnin pariin.
7. Tekninen SEO
Sivuston tekniikka on myös yksi oleellinen tekijä Google-näkyvyydessä. Googlen hakukoneen robotti lukee sivuston koneellisesti, joten sivuston on tietysti oltava hakukoneen luettavissa ja “ymmärrettävissä”. Lisäksi verkkosivuston tekniikkaan liittyy useita asioita, jotka voivat olla pielessä ja näin olla hyvää Google-näkyvyyttä vastaan.
Tekninen SEO varmistaa, että sivusto on luettavissa hakukoneen toimesta ja parhaalla mahdollisella tavalla. Tekniseen SEO:oon vaikuttaa myös oleellisesti se, mikä verkkosivualusta on käytössä. Jokaisella niillä on ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat teknisesti hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksiin.
Hyvänä esimerkkinä tästä otettakoon meille tuttu WooCommerce -verkkokauppa, joka on WordPress -julkaisujärjestelmän tavoin hakukoneystävällinen alusta. Toimiva ja laajalti muokattava tekniikka auttaa määrittämään sivuston paremmin Google-ystävälliseksi.
Milloin on paras aika aloittaa Google-näkyvyyden hankkiminen?
Nyt tai heti. Google-näkyvyyden hankkimisesta on tullut entistä haastavampaa kilpailun määrän lisääntyessä sekä Googlen hakukoneen viisastuessa. Sijoituksia ei hankita yhdessä päivässä, eikä viikossakaan. Google-näkyvyyden parantaminen on pitkäjänteistä tekemistä, ja tuloksia saa toisinaan odottaa pitkäänkin.
Jos yrityksen verkkosivut tai verkkokauppa on jäänyt Google-näkyvyydessä selvästi jälkeen, on suositeltavaa aloittaa toimenpiteet asian korjaamiseksi mahdollisimman pian. Kun tarvitset kumppania Google-optimoinnin toteuttamiseen, niin ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä miltä tämänhetkinen tilanne näyttää, ja kuinka näkyvyyttä kannattaa alkaa parantamaan.