Google-optimointi

Google on Suomessa ylivoimaisesti käytetyin hakukone, joten hakukoneoptimoinnin on oleellista keksittyä Googlen hakutuloksiin. Google-optimoinnin tarkoitus on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä Googlen luontaisissa hakutuloksissa, ja tuoda lisää kohdennettua liikennettä verkkosivustolle.

Sisältö

Mitä on Google-optimointi?

Google-optimointi on hakukoneoptimointia, joka keskittyy ensisijaisesti verkkosivuston luontaisen näkyvyyden parantamiseen Googlen hakutuloksissa. Toisin sanoen Google-optimointi on potentiaalisten asiakkaiden hankkimista Googlen hakukoneesta verkkosivuille.

Onnistuneen optimoinnin ansioista verkkosivut löytyvät paremmin haluttujen hakusanojen hauilla, ja sivustolle saapuu Googlesta kohdennettuja vierailijoita.

Googlen hakukoneen kehittyessä jatkuvasti, myös optimoinnin pelisäännöt muuttuvat jatkuvasti. Nykyisin näkee useita sivustoja, jotka menettevät aikaisemmin Google-positioitansa. Tästä syystä Google-optimoinnin on keskityttävä oikeaoppisiin toimenpiteiisin, eikä keinotteluun.

Yli 90 % verkkosivuista ei löydä vierailijoita Googlesta?

SEO-työkalun tehnyt Ahrefs teki tutkimuksen koskien noin kahta miljoonaa satunnaista ja uutta yksittäistä verkkosivua. Näistä sivuista vain reilut 5 % löytyi Googlen top-10 hakutulosten joukosta vuoden sisällä julkaisusta.

Verkkosivut on helppo tehdä ja julkaista, mutta Google-näkyvyyden hyödyntämistä ei voi jättää sattuman varaan. Tärkein lähtökohta Google-näkyvyyden ansaitsemiselle on vierailijaa palveleva kokonaisuus.

Google-optimointi tuo uusia asiakkaita

Google-optimoinnin tärkein tarkoitus on tuoda uusia asiakkaita verkkosivujen välityksellä. Kun verkkosivut on tehty palvelemaan vierailijaa ja potentiaalista asiakasta, Google-näkyvyys auttaa tuomaan aiheesta tietoa etsiviä vierailijoita verkkosivustolle.

Miksi Google-optimointia kannattaa tehdä?

Kun Googlen käyttäjä kirjoittaa hakusanan tai -termin hakusakoneen hakukenttään, niin Googlen tarkoitus on tarjota tiedonhakijalle mahdollisimman oleellista ja palvelevaa sisältöä, riippuen hakusanan tarkoituksesta.

Suomalaiset ovat aktiivisia Googlen hakukoneen käyttäjiä, joten Googleen keskittyvä hakukoneoptimointi on erittäin oleellista. Hakukone on edelleen erittäin yleisesti käytetty tapa hankkia tietoa lähes asiaan kun asiaan. Kun Googlesta haetaan tietoa, hakija ohjautuu hakukoneen listaamien hakutulosten kautta paikkansa ansainneille sivustoille.

Google-optimointi yleisesti on oleellinen ja tehokas markkinointikeino lähes jokaiselle yritykselle. Google-optimointi on myös toisin sanoen yksi osa-alue hakukonemarkkinoinnista. Jos verkkosivuilla tai verkkokaupalla halutaan saavuttaa oikeita tuloksia, Googlen hakukoneen tarjoamaa potentiaalia ei kannata sivuuttaa.

Laadukkaita liidejä Googlesta

Hakukoneesta saapunut vierailija on siitä erityisen hyvä, että hän on aktivoitunut etsimään tietoa hakusanojen osoittamaa aihetta kohtaan. Tästä kohdennetusta vierailijasta on keskimääräistä helpompaa saada uusi asiakas, ja luotaisten hakutulosten kautta saapuneena se ei maksa mitään.

Googlesta saapunut vierailija on erittäin otollinen kohdeasiakas, koska on kiinnostunut samasta aiheesta jonka parissa yrityksesi toimii.

Kun hakukoneen käyttäjä on kirjoittanut hakusanat Googleen, hän osoittaa selvästi olevansa kiinnostunut aiheesta, sekä samalla on myös osoittanut aktiivisuudellaan että aihe on oleellinen juuri nyt. Tällöin yrityksesi kannattaa olla paikalla Googlen luontaisissa hakutuloksissa.

Googlesta saavutat yrityksesi kohdeasiakkaat

Jotta verkkosivut tuovat tehokasta ja jatkuvaa hyötyä yrityksen markkinointiin, niiden täytyy löytyä Googlesta hyvillä sijoituksilla juuri yrityksesi toimialaan sopivilla hakusanoilla. Jos Googlessa on kysyntää yrityksesi edustamille tuotteille, on syytä tarkistaa miten yrityksen verkkosivuston Google-näkyvyyttä voidaan parantaa.

Ota yhteyttä, niin teemme arvion verkkosivujen Google-näkyvyyden tilasta sekä siellä olevasta vielä saavuttamattomasta potentiaalista.

Google-optimoinnin aloittaminen

Kun Google-näkyvyyttä halutaan parantaa luontaisten hakutulosten osalta, ensimmäinen vaihe on selvittää miten sivusto löytyy Googlesta, millainen kilpailutilanne on, sekä kuinka paljon siellä on potentiaalia.

Optimoinnin alussa tehdään kattava  SEO-auditointi, jotta tiedetään mistä on paras lähteä liikkeelle, sekä mihin Google-optimoinnissa kannattaa keskittyä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten syväluotaavaan alkukartoitukseen kannattaa sijoittaa.

Google-näkyvyyden parantamiseksi selvitetään optimoitavan sivuston lähtötilanne, tutustutaan tarjolla oleviin hakusanoihin sekä katsotaan miltä kilpailutilanne kyseisillä hakusanoilla näyttää.

Verkkosivuston lähtötilanteen selvittäminen

Google-optimointi alkaa katsomalla mikä on sivuston lähtötilanne. Google-näkyvyyden nykytilanne määrittelee pääosin sen, minkä suuntaisia toimenpiteitä on tarpeen alkaa tekemään.

Syöttämällä verkko-osoitteen SEO-ohjelmaan, saadaan kattavasti suuntaa-antavia tietoja verkkosivuston Google-näkyvyydestä ja Google-optimoinnin tarjoamista mahdollisuuksista.

Hakusanatutkimus

Google-potentiaalin selvittäminen alkaa kattavasta hakusanojen tutkimisesta. Tämä tarkoittaa käytännössä SEO-työkalun avaamista ja sopivien Googlessa käytettävien hakusanojen etsimistä hakutoimintojen avulla. Hakusanojen kartoituksesta saaduilla tuloksilla tiedetään kohdistaa sivuston optimointitoimet oikeaan paikkaan.

Hakukoneoptimoinnin apuna käytettävä SEO-ohjelma kertoo kuinka paljon milläkin hakusanalla tai -termillä tehdään kuukausittaisia Google-hakuja. Samoin ohjelma kertoo myös sen, mitkä sivustot näillä sopivilla ja kiinnostavilla hakusanoilla listautuu, sekä mikä on hakusanan kilpailutilanne.

Kilapilutilanteeseen tutustuminen Googlessa

Mitä enemmän hakusanalla on hakuja, sitä enemmän Googlessa on yleisesti ottaen kilpailua aiheesta. Tämä on yleinen nyrkkisääntö. Suuremman hakuvolyymin hakusanoilla on pääsääntöisesti haastavampaa sijoittua kuin vähän haetuilla termeillä.

SEO-ohjelmalla nähdään suoraan, mitkä sivustot milläkin hakusanoilla Googlessa listautuu, sekä voidaan katsoa jokaisen sivuston numeroita monipuolisesti. Tämän tiedon kautta päästään perille siitä, minkä takia hakutulosten kärkipään sivustot listautuvat hyvin Googlessa.

Tutustu Google-optimoinnin asiantuntijoihin

Kukaan ei halua haaskata rahojaan Google-optimointia hankkiessaan. Ennen aloittamista on suositeltavaa jutella useamman potentiaalisen SEO-konsultin kanssa aiheesta ja tilanteesta. Näin saat paremman käsityksen tarjonnasta ja toivottavasti myös asiantuntijoiden osaamisesta.

Ota meihin yhteyttä, niin sovitaan alkukartoitus sekä juttutuokio verkkosivujen Google-optimoinnista, ja katsotaan kuinka teidän kannattaisi lähteä liikkeelle.

Google-sijoituksiin vaikuttavat tekijät

Google ei ole julkaissut salaista kaavaansa, jolla se hakukoneen tulokset järjestelee. Sen kuitenkin tiedämme, että Google tekee satoja muutoksia ja tuhansia testauksia joka vuosi hakukoneeseensa tarjotakseen relevantimpia ja parempia tuloksia tiedonhakijalle.

Googlen julkaisemista tiedotteista ja kommenteista, sekä opitun perusteella voidaan kuitenkin päätellä paljon. Samoin SEO-analyysin avulla nähdään millaisen profiilin omaavat sivustot Googlessa pärjäävät, ja tietoa vertailemalla voidaan päätellä pääpiirteittäin miksi näin on.

Googlella on mittava määrä työntekijöitä, jotka tekevät verkkosivuen laatuluokittelua ympäri maailman. Google on julkaissut kiinnostavan oppaan laatuluokittelun määrittelyistä. Se ei kerro suoraan miten heidän hakukone määrittelee tulokset, mutta tämän reilu 160 sivuisen oppaan avulla saa hyvän käsityksen siitä, miten Google haluaa hakukoneensa ymmärtävän verkkosivustoja ja niiden sisältöjä.

Sisältö on tärkein tekijä Googlelle

Google on rummuttanut jo vuosia laadukkaan ja merkityksellisen sisällön perään. Laadukas sisältö on ensisijaisen tärkeä osa Google-näkyvyyttä, ja tähän myös Google-optimoinnin tulisi ihan ensimmäisenä keskittyä. Verkkosivuille tullaan sisällön takia, ja tätä asiaa on toitottanut myös hakukonejätti: hakukoneen tehtävä on tarjota laadukasta ja luotettavaa sisältöä tiedonhakijalle.

Kaiken lähtökohtana sisällön sopivuuden suhteen on hakutarkoitus, eli englanniksi Search Intent. Jokainen hakusana sisältää vihjeen siitä, mitä haun tekijällä on aihetta kohtaan mielessään: onko haku puhdasta tiedonhakemista vai onko hakija selvästi  tarve päällä ja ostokannalla. Search intenttiin vastaaminen sisällöllä on hyvä lähtökohta sisällön rakentamiselle.

Nyt vuoden 2025 aikana tekoälyllä tuotettu sisältö on myös oleellinen asia liittyen Google-optimointiin. Kehittyneen tekoälyn kirjoittaessa nykyään kohtalaisen hyvää sisältöä napin painalluksella, siitä on tullut monelle houkutteleva tapa kasvattaa Google-näkyvyyttä. Huomattavaa kuitenkin on, että tekoälysisältöön liittyy merkittäviä riskejä Google-näkyvyyden kannalta.

Verkkosisältö on kokenut valtavan inflaation tekoälyn käytön yleistyessä, ja tästä on kerta toisensa jälkeen saanut muistutuksen useat sivustot. Tekoälysisällöllä hankitun Google-näkyvyyden voi menettää helposti, ja näin onkin monille käynyt Googlen päivittäessä hakukoneen algoritmejä.

Googlen laatukriteerit: Kokemus, Asiantuntemus, Auktoriteetti ja Luotettavuus (E-E-A-T)

Google käyttää E-E-A-T-kriteeristöä arvioidessaan sivustojen ja sisällön laatua. Kriteerien täyttäminen voi nostaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa, kun taas heikko E-E-A-T voi laskea näkyvyyttä merkittävästi. Tekoälyn aikakaudella tämän aiheen tärkeys korostuu entisestään.

Suomeksi tämä kaava tarkoittaa jotakuinkin seuraavaa:

  • Kokemus (Experience)
  • Asiantuntemus (Expertise)
  • Auktoriteetti (Authoritativeness)
  • Luotettavuus (Trustworthiness)

Käytännössä hyvä E-E-A-T näkyy:

  • Kirjoittajan asiantuntijuuden esille tuonnissa
  • Omakohtaisissa kokemuksissa ja esimerkeissä
  • Lähdeviittauksissa ja faktojen tarkistettavuudessa
  • Sivuston maineen rakentamisessa toimialan sisällä

Erityisesti kokemus-kriteerin (Experience) lisääminen vuonnan 2022 on tehnyt pelkästään tekoälyllä tuotetun sisällön kilpailukyvyttömäksi monissa hakutuloksissa.

Verkkosivuston luotettavuus

Verkkosivuston luotettavuus on Googlelle oleellinen asia. Hakukonejätti haluaa olla varma, että sivusto on luottamuksen arvoinen ja haluaa esittää sen haun tuloksissa erityisesti listan kärkipäässä.

Verkkosivuston luotettavuuteen liittyy useampi tekijä, mutta oleellisimpia ovat verkko-osoitteen ikä sekä ulkoiset linkit muilta luotettavilta sivustoilta, eli niin kutsuttu linkkiprofiili. Kun sivustolle johtaa linkityksiä muilta luotettavilta ja relevanteilta sivustoilta, toimivat ne oleellisena merkkinä Googlelle sivuston tunnettavuudesta ja luotettavuudesta.

Tekninen optimointi

Kun sisältö ja muut perusasiat on kunnossa, on myös tärkeää että sivusto on hakukoneelle luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa. Google-optimoinnissa sivustosta tehdään toimiva helppokäyttöinen sekä palveleva kokonaisuus, jota on helppoa ja luontevaa käyttää.

Oleellisia rakenteellisia ja teknisiä optimointiin vaikuttavia osa-alueita ovat esimerkiksi sivuston latausnopeus erityisesti mobiilissa, sivurakenne ja navigointi, osoiterakenne, kuvien nimeäminen joka auttaa myös Googlen kuvahaussa, metatekstien kirjoittaminen ja paljon muuta yksityskohtaa lisäksi.

Tutustu Google-optimoinnin asiantuntijoihin

Kukaan ei halua haaskata rahojaan Google-optimointia hankkiessaan, ja nykyään on entistä helpompaa tehdä optimointia, joka huonontaa tuloksia. Ennen aloittamista on suositeltavaa jutella useamman potentiaalisen Google-optimoijan kanssa. Näin saat paremman käsityksen tarjonnasta ja toivottavasti myös asiantuntijoiden osaamisesta.

Ota meihin yhteyttä, niin sovitaan juttutuokio verkkosivujen Google-optimoinnista, ja katsotaan kuinka teidän kannattaisi lähteä liikkeelle.

Google-optimointia sisältö edellä

Kun päädyt tekemään Google-optimointia, sisältö kuuluisi olla ensimmäinen ja oleellisin asia verkkosivuilla ja niille tehtävistä toimenpiteistä. Google on jo vuosia rummuttanut sisällön olevan tärkein asia verkkosivustolla, ja asian tärkeys vain korostuu tekoälyn aikakaudella. Ilman laadukasta ja hyödyllistä, uniikkia sisältöä ei ole Google-näkyvyyttäkään, tai sen jatkuvuudelle ei ainakaan ole takuita.

Kirjoita laadukasta sisältöä

Yleisin ja oleellisin sisällön muoto on tekstisisältö, jota verkkosivustoilla käytetään ja joka ensisijaisesti määrittelee Google-sijoitukset useimmissa tapauksissa. Vaikka tehdäänkin Google-optimointia, sisältö tulisi aina kirjoittaa ensisijaisesti asiakkaalle, eikä hakukoneelle. Jos tiedonhakija ei näe sisältöäsi hyödyllisenä hakutarkoitukseen nähden, niin Googlekaan ei sitä todennäköisesti arvosta.

On myös syytä muistuttaa tekoälyn hyödyntämisestä sisällöntuotannossa, koska tälle tielle on moni lähtenyt. Google arvostaa tällä aikakaudella entistä enemmän kokemusta ja asiantuntemusta sisällön kirjoittajalta. Tästä syystä sen tulisi myös tulla hyvin esiin sisällöstä, ja tässä asiassa tekoäly ei pysty auttamaan.

Sisällön optimointi Googlelle

Relevantin ja laadukkaan sisällön voi kirjoittaa monin eri sanoin. Vaikka sisältö kirjoitetaankin aina Google-hakijalle, sen täytyy olla optimaalista myös hakukoneelle. Oleellisimpia sisällön optimointitoimia ovat sivun nimeäminen sekä sisällön hakusanatiheys. Hakusanoja ei pidä sulloa tekstin sisään luonnottomasti, mutta niitä ei myöskään pidä unohtaa leipätekstistä pois. Tekstin tulee olla luontevaa ja palvelevaa, mutta oikeaoppisesti.

Jatkuva sisällön parantaminen ja tuottaminen

Sisällössä on aina lisättävää ja parannettavaa, varsinkin jos hakuja ja kilpailua on Googlessa enemmän. Sisällön jatkuva laajentaminen ja parantaminen auttaa buustaamaan sijoituksia Googlen luontaisissa hakutuloksissa. Blogi on yksi yleisesti käytetty sisällöntuottamisen muoto, jonka avulla on kätevä laajentaa sisältömarkkinointia.

Kuinka verkkosivusi pärjää Googlessa?

Content is king, eli sisältö on kuningas. Jotta saat parhaan tehon sisällölläsi Googlessa, hakusanatutkimus ja toimiva sisältösuunnitelma on paikallaan. Ota yhteyttä niin tutkitaan sivustosi sisällön tarve hyvän Google-näkyvyyden saavuttamiseksi.

Google-optimoinnin tulokset

Toiset lupaavat Google-optimointia jopa kärkisijan tulostakuulla, toiset sanovat että tuloksia ei voi luvata. Google-optimoijia on markkinoilla joka lähtöön, ja jokainen ymmärtää asiat omalla tavallaan.

Kun tehdään oleellisia ja oikeita asioita Google-optimoinnin suhteen, tuloksia yleensä seuraa ennemmin tai myöhemmin. Usein tulosten realisoituminen vie useita kuukausia, joten Google-näkyvyyden parantaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Alla pari esimerkkitapausta, miten Google-optimointi voi mennä pieleen tai onnistua. Huomioitavaa on, että tapaukset eivät ole vertailukelpoisia lähtötilanteen ja toimenpiteiden osalta. Tämä kuitenkin kärjistäen osoittaa, että ei ole yhdentekevää millaista Google-optimointia sivustolle harrastetaan.

Esimerkkitapaus 1: Google-optimointia, jolla menetettiin suuri osa aikasemmin hankitusta näykvyydestä

Tiedämme tapauksesta, joka ei ole omaa tekoamme, mutta toimii opettavaisena ja varoittavana esimerkkinä epämääräisten Google-optimoinnin toimenpiteiden vaaroista. Alla olevassa käppyrässä nähdään verkkosivuston luontainen Google-liikenne, jolle nimeltämainitsematon toimija alkoi tekemään kesäkuussa 2024 off-site optimointia, eli käytännössä linkkien rakentamista.

Valitettavasti noin kuukauden kuluttua toimenpiteistä sivuston näkyvyys lähti Googlessa jyrkkään laskuun, tasaantuen sitten parin kuukauden kuluttua menetettyään noin puolet aikasemmin ansaitusta liikenteestä. Valitettavasti alamäki ei loppunut siihen, vaan loppuvuodesta 2024 näkyvyys lähti putoamaan lisää, ollen nyt 2025 alkupuolella lähellä nollaa.

Näin menetettiin noin 2,5 tuhannen kohdennetun ja luontaisen vierailijan kuukausittainen volyymi epämääräisten Google-optimointitoimien johdosta. Tämä kävi kalliiksi, auts!

Esimerkkitapaus 2: Moninkertaistimme verkkokaupan luontaisen Google-liikenteen

Toteutimme eräälle kotimaiselle verkkokaupalle Google-optimointia maaliskuulta 2022 alkaen ja jatkuen 2023 vuoden alkupuolelle. Kyseiselle sivustolle oli ominaista, että sisältö oli niin sanotusti aivan sekaisin. Tuoteosastojen nimeämiseen ei ollut kiinnitetty huomiota, tuoteavainsanoja ei oltu hyödynnetty, samoin tuotteiden esittelytekstit oli aivan sekaisin.

Teimme tälle verkkokaupalle perusparannuksen sisältöön, sekä laajensimme sitä muutamalla kohdennetulla artikkelilla noin vuoden aikana. Jonkin aikaa Google-optimoinnin päätyttyä alkoi SEO-ohjelmassa näkymään selvää nousua. Esimerkiksi kaikkein tärkein ja haetuin päätuoteosastoon viittaava hakusana saatiin haltuun ja sille Googlen ykkössivun paikka.

Verkkokaupan lähtötaso oli joitain satoja vierailijoita Googlesta kuukaudessa. Toimenpiteiden jälkeen näkyvyys ylsi parhaillaan 2,5 tuhanteen vierailijaan. Valitettavasti kehitystoimet ovat tämän kertaluonteisen optimointisession jälkeen lopetettu, ja nousu on tasaantunut.

Google-optimoinnin positiiviset tulokset

Nostetaanko verkkokauppasi näkyville Googlessa?

Verkkokauppa elää suorasta myynnistä, joten Googlesta saadaan kauppaan erityisen hyviä vierailijoita. Olemme tehneet onnistuneesti Google-optimointia useammalle verkkokaupalle.

Google-optimoinnin hinta

Google-optimoinnin hinta on häilyvä käsite, ja rahalle saa vaihtelevaa vastinetta palveluntarjoajasta riippuen. Ennen hinnan liian tarkkaa tuijottamista on tarpeen arvioida, minkä arvoinen Google-optimointi tulee olemaan pitkällä aikavälillä. Tietysti olettaen että tuloksia saadaan oikeaan suuntaan.

Hinta saattaa tuntua kalliilta jo senkin takia, että tulokset tulevat aina viiveellä, mutta kasvanut liikenne kestää helposti optimoinnin jälkeen vuosiakin. Varmista kuitenkin, että Google-optimointi sisältää oikeaoppisia ja hallittuja toimenpiteitä, jotta optimointi maksaa itsensä takaisin moninkertaisena.

Hinnan sijaan onkin tärkeintä löytää osaava tekijä, jolla on selvä käsitys sivuston puutteista, asianmukaiset työkalut sekä oikea suunta Google-optimoinnille.