Hyödyllinen ja asiakasta auttava sisältö verkkosivuilla parantaa yrityksen tunnettavuutta ja tuo lisää potentiaalisia asiakkaita hakukoneista. Teimme lyhyen esityksen siitä, miten kolme eri esimerkkiartikkelia on tuonut vierailijoita hakukoneista.
Kohdennettuja vierailijoita hakukoneista
Hyödyllinen ja lukijaa palveleva sisältö on myös Googlen mieleen. Sisältömarkkinointi on etevä tapa laajentaa verkkosivuston luontaista hakukonenäkyvyyttä, sekä kohdata uusia kohdeasiakkaita netissä.
Alla kolme esimerkkiä, kuinka artikkelit ovat tuoneet vierailijoita automaattisesti Google-näkyvyyden avulla. Muista että nämä artikkelit on kirjoitettu vain kerran, ja sen jälkeen ne tekevät työtään taukoamatta.
Kaikki artikkelit ovat ohjeartikkeleita liittyen WooCommerce-verkkokauppaan, joiden ensisijainen tehtävä on tarjota apua kyseisen verkkokauppa-alustan hallinnointiin.
Ohjeartikkeli 1 = 1132 kävijää alle kahdessa vuodessa
Vanhin käsiteltävä verkkokauppaan liittyvä ohjeen omainen artikkeli on yksi menestyksekkäimmistä. Tuotteen lisääminen WooCommerce verkkokauppaan on julkaistu Marraskuussa 2017, eli vajaat kaksi vuotta sitten. Kävijäseurantamme paljastaa, että koko aikavälillä sivulla on käyty vähintään 1132 kertaa. Lähes poikkeuksetta vierailijat on saapunueet hakukoneen kautta.
Ohjeartikkeli 2 = 460 kävijää vajaassa vuodessa
Seuraava tutustuttava artikkeli on julkaistu Lokakuussa 2018, eli alle vuosi sitten. Artikkeli Maksutavat WooCommerce -verkkokauppaan on kerännyt alle vuodessa 460 lukijaa. Ei paha tämäkään tunnin tai kahden kirjoitustyöstä.
Ohjeartikkeli 3 = 29 kävijää kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta
Ohje toimitusluokkien lisäämisestä WooCommercen toimituskuluihin on suhteellisen tuore, ja syntyi sen jälkeen kun eräs opastusta tarvitseva verkkokauppias otti yhteyttä ja kysyi opastusta aiheesta. Hän oli lukenut ohjeen tuotteen lisäämisestä, mutta ei löytänyt tarvittavaa tietoa. Näinpä julkaisimme ohjeistuksen blogiin juhannuksen jälkeen, ja kahdessa kuukaudessa se on tavoittanut 29 vierailijaa.
Sisältö auttaa löytämään asiakkaita
Suomalaiset käyttävät Googlen hakukonetta noin 30 miljoonan haun päivävauhdilla, joten kohdistettavia hakusanoja riittää varmasti teidänkin yrityksen osaamisalueelta. Googlesta ja muista hakukoneista haetaan käytännössä ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, sekä ylikin.
Sisältö on nykypäivänä ensisijainen verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä parantava osa-alue. Verkkosivujen sisältö määrittelee hakusanat, joilla yrityksesi verkkosivut löytyvät hakukoneesta. Muita keinoja ei nykyään ole käytettävissä, joten hakukonenäkyvyyden kehittäminen lähtee aina tiedonhakijaa palvelevasta sisällöstä.
Ennen kuin kotisivuja ryhdytään Google-optimoimaan, liikkeelle lähdetään tutustumalla hakusanojen kilpailutilanteeseen, sekä tehdään hakusanatutkimus yrityksellenne kuuluvista hakusanoista. Tätä prosessia kutsutaan SEO-auditoinniksi. Näiden avulla saadaan viitteitä siitä, millaisella sisällöllä yrityksesi parantaa hakukonenäkyvyyttä sekä saa mahdollisuuden löytää uusia asiakkaita. Sisällön lisäksi hakukoneoptimointiin sisältyy kattava määrä erilaisia toimenpiteitä, jotka auttavat laadukasta sisältöä löytymään hakukoneista lähtötasoa paremmin.
Auta ja ohjeista, niin saat uusia asiakkaita
Googlen ohjeistuksen luettua käy selväksi, kuinka sivuston hyödyllisyys määritellään. Googlella on jatkuvasti ajatus, että “tarkoitus auttaa vierailijoita” katsotaan positiivisenä ja luottamusta herättävänä eleenä hakukoneen silmissä. Google olettaa sisällön olevan hyödyllistä.
Vaikka ilmaiseksi autettu asiakas ei välttämättä tuo suoraan rahaa pöytään, hän todennäköisesti muistaa yrityksesi seuraavalla kerralla kun tarvitsee taas apua. Ehkä asiakas ei ole juuri sillä hetkellä ostoikkunan kohdalla, mutta sekin päivä voi vielä tulla kohdalle.
Myös epäsuorat vieralijat, jotka on pelkän tiedon perässä, voivat jonain päivänä muistaa yrityksesi!