Chatbot on alkanut yleistymään yritysten verkkosivuilla, tuoden interaktiivisuutta asiakaskontakteihin automatiikan avulla. Chatbotin idea on, että asiakkaasi juttelee robotin kanssa, johon on syötetty ennalta määritellyt vastauksista riippuvat keskustelupolut. Asiakkaan kynnys avun kysymiseen tai yhteydenottopyyntöön vaikuttaisi paranevan huomattavasti robotiikan avulla.

Meidän verkkosivuille chatbot tuli mukaan tässä vuoden 2019 alkupuoliskolla, jonka kanssa on harjoiteltu saamaan paremmin kontaktia verkkosivujen vierailijoihin.

Chatbot yleistyy verkkosivuilla

Aikasemmin verkkosivumme oli perinteisten yhteydenottolomakkeiden varassa, ja muutokseen ryhdyttiin kasvavan kävijämäärän ja alhaisen yhteydenottomäärän takia.

Muutaman kuukauden käytön jälkeen ero on jo aika selvä. Tässä tapauksessa yhteydenottoja on alkanut putkahtelemaan chatbotista huomattavasti enemmän kuin yhteydenottolomakkeen kautta. Jos pitäisi arvioida, niin sanoisin että yhteydenottoja tulee chatbotin kanssa samaa tahtia viikossa kuin mitä yhteydenottolomakkeet toi aikaisemmin kuukaudessa. Ero vaikuttaa tässä tapauksessa melko selvältä ja sijoitus kannattavalta.

Onko chatbotista hintarobotiksi?

Toteutimme kokeilumielessä chatbotilla verkkosivujen hintalaskurin, joka kyselee kysymyksiä ja antaa hinta-arvion WordPress-verkkosivujen toteutuksesta yritykselle. Mielenkiintoista tässä ratkaisussa on se, että aina kun joku käy näpyttelemässä chatbottia, niin käyty keskustelu ja annetut vastaukset putkahtavat sähköpostiin.

Chatbot on ehdottomasti yhteydenottolomaketta nykyaikaisempi vaihtoehto verkkosivuston vierailijoiden kanssa konversioimiseen.

Olemme myös tutustumassa erilaisiin tapoihin hyödyntää chatbottia autohuoltopalvelun yhteydessä.

Sisältöön upotettu chatbot

Yksi tärkeä ominaisuus chatbotille oli sisältöön upottaminen, jolloin keskustelurobotti istuu mukavasti sisällön joukkoon. Tässäpä esimerkki miltä chatbot näyttää upotettuna verkkosivujen sisältöön.