Tilitoimistopalvelut on verkkosivujen ohessa se toinen riemun aihe monelle yrittäjälle. Alalla on monenlaista puuhastelijaa, eikä luotettavan ja osaavan tilitoimiston löytäminen ole ihan helppoa. Löytyisikö se unelmien tilitoimisto hakukoneen kautta?

Tilitoimiston metsästys alkaa usein verkosta

Jos yrittäjällä ei ole suosittelijaa kirjanpitopalveluille, niin sopivan tilitoimiston löytäminen on yhtä haastavaa kuin hankkia kotisivut yritykselle. Hakukoneestahan niitä tilitoimistoja löytyy. Kuukaudessa tehdään tuhansia tilitoimistoon ja kirjanpitoon liittyviä hakuja Googlesta, ja tarjontaakin löytyy.

Hakukonesurffailun perusteella voisi sanoa, että  alalla ei ole liiaksi panostettu verkkosivuihin, vaikka tietoa ja sopivaa toimistoa kyllä haetaan aktiivisesti. Tilitoimistojen viesti on hyvin geneerinen: useimmat tilitoimistot mainostavat olevansa luotettavia ja rautaisia ammattilaisia, eikä sivuston ulkoasukaan ole aina ihan edustavimmasta päästä.

Tilitoimistojen viestistä puuttuu jotain

Monen tilitoimiston verkkosivuilla puuttuu panostus viestiin ja sisältöön. Usein tilitoimistot luettelevat heti ensimmäiseksi omia taitojaan, mikä on hieman erikoista eikä välttämättä kovin vakuuttavaa. Yhdellä toimijalla oli sentään oikeita numeroita kertomaan asiakkaiden tyytyväisyydestä. 

Poikkeuksena valtavirrasta osui silmään nämä tilitoimiston sivut, joissa puhutellaan asiakasta itse ongelmasta eikä puhuta yrityksen omista taidoista sanallakaan. Etusivulla silmääni ei osunut yhtäkään korulausetta yrityksen ammattitaidosta ja luotettavuudesta, mikä oli positiivinen poikkeus.

Verkkosivuilla voi vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen

Yleistyminen on yleinen vaiva, joka polkee hintoja ja kiristää kilpailua. Tilitoimistojen tapauksessa “tarjotaan luotettavia ja ammattitaitoisia kirjanpitopalveluita kaiken kokoisille ja näköisille yrityksille”. Tarjotaan siis “kaikille kaikkea”.

Lähes poikkeuksetta tilitoimistot mainostavat verkkosivuillaan enemmän omia taitojaan kuin tarttuvat suoraan asiakkaan ongelmaan. Jos palvelu vaikkapa kohdistettaisiin tietynlaisiin asiakkaisiin, eli “erikoistuttaisiin”, niin tilitoimisto voisi erkaantua kilpailusta ja keskittyä tuottamaan lisäarvoa erikoisosaamisella omille kohdeasiakkailleen.

Esimerkiksi erikoistumalla rakennusalan yrityksiin tilitoimisto saisi paremman kilpailuedun tällä alalla, olettaen että erikoisosaamiselle on kysyntää. Näin viestintä voitaisiin kohdistaa puhuttelemaan rakennusalan yrityksiä, ja erottuminen näiden silmien edessä olisi varsin helppoa.

Eihän kirjanpitäjät verkkosivujen ammattilaisia ole, mutta...

Alla kahdet tilitoimiston verkkosivut, jotka edustavat ääripäitä ulkoasultaan. Olemme toteuttaneet useita tilitoimiston verkkosivuja, mutta tasapuolisuuden nimissä kummatkaan näistä ei ole meidän tekemiä. Mitäs tykkäät?

×
×

Ostoskori