Kuinka saada hyvä sijoitus yrityksen kotisivuille hakukoneen tuloksissa? Miten aloittaa hakukoneoptimointi? Ennen kuin verkkosivustoa ryhdytään hakukoneoptimoimaan, on hyvä tutustua mitä Google sanoo asiasta vuonna 2019.

Hakukoneen tarkoitus on tuoda merkityksellisin tieto verkosta sen hakijalle

Googlen hakukonetta käytetään Suomessa yli kymmenen miljardia kertaa vuodessa, sen ollessa yksi suurimmista liikenteenohjaajista verkossa. Tämän vuoksi keskitymme puhumaan tässä artikkelissa Google-optimoinnista.

Googlen tehtävä on laittaa verkosta löytyvät sivustot mahdollisimman sopivaan järjestykseen, jotta hakija löytää etsimänsä mahdollisimman helposti. Mutta millä perustein hakukonejätti lajittelee hakutulokset? Hakusijoituksiin vaikuttaa todella moni asia, ja vihdoin Google on alkanut julkaisemaan tietoa hakutulosten järjestyksestä.

Millä perusteilla Google lajittelee hakua vastaavat sivustot?

Ennen kuin verkkosivuston hakukoneoptimointia ryhdytään suunnittelemaan, on hyvä tutustua siihen, mitä Google sanoo asiasta. Täysin suoraa ja yksiselitteistä vastausta ei ole tarjolla, mutta Google on julkaissut kiinnostavan 166-sivuisen pdf-ohjeistuksen, jossa valotetaan Googlen ajattelumallia hakukonesijoituksia määrittäessä.

Koska jokaisella ei ole aikaa ja resurrseja käydä kyseistä julkaisua läpi, niin tässä Googlen ohjeistuksen pääpointit:

  1. verkkosivuston tarkoitus,
  2. verkkosivuston luotettavuus sekä
  3. sopiva määrä laadukasta sisältöä.
 
 

1. Verkkosivuston tarkoitus

Ensinnäkin Google haluaa ymmärtää verkkosivujen tarkoituksen mahdollisimman selvästi. Nyt kun puhutaan yrityksen kotisivuista, niin tähän löytyy selkeä ehdotus toimenpiteille:

  • laita yhteystiedot selvästi esille,
  • luo myös auttamiseen keskittyvää sisältöä, sekä
  • tee erillinen “tietoa meistä” -sivu.

Kerro siis Googlelle sekä kohdeasiakkaillesi selkeästi mikä on verkkosivustosi tarkoitus. Nyt kun kyseessä on yrityksen kotisivut, niin tarkoitus on luonnollisesti myydä yrityksen tuotteita. Kerro siis kuka tekee, mitä tekee, miten ja miksi, jotta verkkosivujen tarkoitus käy mahdollisimman hyvin selväksi.

 

2. Verkkosivuston luotettavuus

Verkkosivuston luotettavuuden todentaminen kestää yleensä pidempään, ja ehkä tämä on yksi syy, “miksi uudet verkkosivut ei näy kunnolla Googlessa”. Verkkosivuston luotettavuus rakentuu ajan mittaan, mutta sen kehitystahtiin voi vaikuttaa.

Yksi tärkeimmistä hakusijoitukseen vaikuttava asia on ulkoiset linkit, jotka tuovat sivustollesi. Kun toinen verkkosivusto linkittää firmasi webbisivuille, linkki toimii luottamusindikaattorina Googlelle. Linkkejä syntyy ajan mittaa itsestään, mutta ulkoisia linkkejä voidaan myös hankkia hakukoneoptimoinnin yhteydessä.

Alla muutama ajatus siitä, mikä voisi tehdä verkkosivustosta luotettavammalta vaikuttavan hakukoneen silmissä.

  • Laita yrityksen tiedot ja yhteystiedot selvästi esille verkkosivuilla.
  • Muista kertoa “tietoa meistä” -sivulla yrityksen kokemuksesta ja erikoisosaamisesta.
  • Sopiva määrä laadukasta sisältöä aiheesta.
  • Verkkokaupoille: Kattava asiakaspalvelu -osio, jossa myös tilaus- ja sopimusehdot selvästi esillä.
Kun verkkosivustolla on kaikki tarvittavat tiedot esillä, sivusto vaikuttaa luotettavammalta myös sivustolla vieraileville.

3. Sopiva määrä laadukasta sisältöä

Verkkosivujen yksi tärkeimmistä tekijöistä Google-optimointia ajatellen on sisältö. Google sanoo, että sopiva määrä aiheeseen liittyvää ammattitaitoista ja laadukasta sisältöä on yksi tärkein yksittäinen sijoituskirteeri hakukoneessa.

Kattavampi aihe tarvitsee luonnollisesti enemmän sisältöä (kuvia ja tekstiä). Sopiva määrä sisältöä on sellainen, jonka avulla voidaan kertoa kaikki oleellinen tieto tuotteesta asiakkaalle missä tahansa ostopolun vaiheessa. Sisällön tehtävä on ensisijaisesti vakuuttaa kohdeasiakkaasi yrityksenne ammattitaidosta ja tuotteen laadusta.

Verkkosivuston sisällön suunnittelu kannattaa aloittaa hakusana-analyysista, jonka avulla tiedetään tavoiteltavien hakusanojen käyttömäärät sekä kilpailutilanne. Tämän pohjalta laaditaan tarpeeksi kattava ja vakuuttava sisältöä, joka palvelee sekä asiakastasi että hakukonetta.

Muista nämä:

  1. kattavampi aihe tarvitsee enemmän sisältöä,
  2. tarjoa asikkaalle kaikki tarvittava tieto verkkosivuillasi sekä
  3. tee hakusana-analyysi sisältösuunnitelman yhteydessä.
 
 

Viimeiset vinkit hakukoneoptimointiin

Googlen ohjeistuksen summaamisen jälkeen jäi vielä jotain mainittavaa. Verkkosivujen toteutuksessa voi myös vaikuttaa hakukoneoptimointiin. WordPress-julkaisujärjestelmä on esimerkiksi teknisesti hyvin rakennettu hakukoneoptimointia silmällä pitäen.

Muista nämä verkkosivujen toteutuksessa:

  • alustan valinta vaikuttaa hakukoneoptimointiin,
  • tee toimiva ja looginen sivurakenne,
  • käytä päähakusanaa sivuston pääotsikossa,
  • ota blogi käyttöön verkkosivuilla,
  • nimeä artikkelit myös hakukoneita ajatellen, sekä
  • luo uutta sisältöä jatkuvasti.
×
×

Ostoskori