Kuinka saada hyvä sijoitus yrityksen kotisivuille hakukoneen tuloksissa? Miten aloittaa hakukoneoptimointi? Ennen kuin verkkosivustoa ryhdytään hakukoneoptimoimaan, on hyvä tutustua mitä Google sanoo asiasta vuonna 2019.

Hakukoneen tarkoitus on tuoda merkityksellisin tieto verkosta sen hakijalle

Googlen hakukonetta käytetään Suomessa yli kymmenen miljardia kertaa vuodessa, sen ollessa yksi suurimmista liikenteenohjaajista verkossa. Tämän vuoksi keskitymme puhumaan tässä artikkelissa Google-optimoinnista.

Googlen tehtävä on laittaa verkosta löytyvät sivustot mahdollisimman sopivaan järjestykseen, jotta hakija löytää etsimänsä tiedon mahdollisimman helposti. Mutta millä perustein hakukone lajittelee hakutulokset?

Hakusijoituksiin vaikuttaa todella moni asia, ja asiaan vaikuttavia tekijöitä huhutaan olevan noin 200. Google ei tarkkaan kerro toimintamalliaan listauksen järjestämisestä, mutta asiasta tiedetään jonkun verran. Lisäksi on hyvä muistaa, että Google kehittää palveluaan jatkuvasti, jolloin myös hakukoneoptimointi ja sen maailma muuttuu jatkuvasti.

Millä perusteilla Google pyrkii lajittelemaan hakua vastaavat sivustot?

Ennen kuin verkkosivuston hakukoneoptimointia ryhdytään suunnittelemaan, on hyvä tutustua siihen, mitä Google sanoo asiasta. Täysin suoraa ja yksiselitteistä vastausta ei ole tarjolla, mutta Google on julkaissut kiinnostavan 166-sivuisen pdf-ohjeistuksen, jossa valotetaan Googlen ajattelumallia hakukonesijoituksia määrittäessä.

Koska jokaisella ei ole aikaa ja resurrseja käydä kyseistä julkaisua läpi, niin tässä Googlen ohjeistuksen pääpointit verkkosivujen Google-sijoituksen suhteen:

  1. verkkosivuston tarkoitus ja merkityksellisyys,
  2. verkkosivuston luotettavuus sekä
  3. sopiva määrä laadukasta sisältöä.
Tämän opuksen lisäksi hakukonesijoitukseen vaikuttaa kattava määrä teknisiä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon. Googlen ajatusmallia seuraamalla päästään kuitenkin heidän ideansa ytimeen, eli miten he pyrkivät määrittelemään verkkosivujen luotettavuuden sekä sisällön merkityksellisyyden hakijalle.
 

1. Verkkosivuston tarkoitus

Ensinnäkin Google haluaa ymmärtää verkkosivujen tarkoituksen mahdollisimman selvästi. Nyt kun puhutaan yrityksen kotisivuista, niin tähän löytyy selkeitä ehdotuksia toimenpiteille:

  • laita yhteystiedot selvästi esille,
  • luo myös auttamiseen keskittyvää sisältöä, sekä
  • tee erillinen “tietoa meistä” -sivu.

Kerro siis kohdeasiakkaillesi (sekä Googlelle) selkeästi kuka olet, mitä teet ja mitä osaat. Näillä tiedoilla ymmärretään paremmin, mikä on verkkosivustosi tarkoitus. Nyt kun kyseessä on yrityksen kotisivut, niin tarkoitus on luonnollisesti myydä yrityksen tuotteita. Sisältö täytyy kuitenkin laittaa ensisijaisesti asiakasta palvelevaan muotoon.

 

2. Verkkosivuston luotettavuus

Verkkosivuston luotettavuuden todentaminen on pitkä prosessi, ja ehkä tämä on yksi syy, miksi uudet verkkosivut ei näy kunnolla Googlessa. Verkkosivuston luotettavuus rakentuu pikkuhiljaa, mutta sen kehitystahtiin voi vaikuttaa.

Yksi tärkeimmistä hakusijoitukseen vaikuttava asia on ulkoiset linkit, jotka ohjaavat verkkosivustolle. Kun toinen sivusto linkittää firmasi sivuillesi, linkki toimii luottamusindikaattorina Googlelle. Linkkejä syntyy ajan mittaa itsestäänkin, mutta ulkoisia linkkejä voidaan myös hankkia hakukoneoptimoinnin yhteydessä harkituista lähteistä. Mitä luotettavampi ja aiheen suhteen merkityksellisempi tuo linkittävä sivusto on, sitä parempi.

Alla muutama ajatus siitä, mikä voisi tehdä verkkosivustosta luotettavammalta vaikuttavan Googlen silmissä.

  • Laita yrityksen tiedot ja yhteystiedot selvästi esille verkkosivuilla.
  • Kerro “tietoa meistä” -sivulla yrityksen kokemuksesta ja erikoisosaamisesta.
  • Sopiva määrä tiedonhakijaa palvelevaa laadukasta sisältöä aiheesta.
  • Verkkokaupoille kattava asiakaspalvelu -osio, jossa myös tilaus- ja sopimusehdot selvästi esillä.
Kun verkkosivustolla on kaikki tarvittavat tiedot esillä (kuka, mitä, miten, miksi), palveluntarjoaja vaikuttaa luotettavammalta taholta.

3. Sopiva määrä laadukasta sisältöä

Verkkosivujen yksi tärkeimmistä tekijöistä Google-optimointia ajatellen on sisältö. Google sanoo, että sopiva määrä aiheeseen liittyvää ammattitaitoista ja laadukasta sisältöä on yksi tärkein yksittäinen sijoituskirteeri hakukoneessa.

Kattavampi aihe tarvitsee luonnollisesti enemmän sisältöä (tekstiä, kuvia, videota). Sopiva määrä sisältöä on sellainen, jonka avulla voidaan kertoa kaikki merkityksellinen tieto aiheesta tiedon hakijalle. Sisällön tehtävä on ensisijaisesti vakuuttaa kohdeasiakkaasi yrityksenne ammattitaidosta ja luotettavuudesta, osoittaen että yrityksessä tiedetään mistä puhutaan.

Verkkosivuston sisällön suunnittelu kannattaa aloittaa hakusana-analyysista, jonka avulla tiedetään tavoiteltavien hakusanojen käyttömäärät sekä kilpailutilanne. Tämän pohjalta laaditaan tarpeeksi kattava ja vakuuttava aiheiden ympärille kietoutuva sisältö, joka palvelee sekä asiakastasi että hakukonetta.

Muista nämä:

  1. laajenmpi aihe tarvitsee kattavamman sisällön,
  2.  kilpailu vaikuttaa sijoitukseen, sekä
  3. hakusana-analyysi auttaa sisältösuunnitelman tekemisessä.
 
 

Viimeiset vinkit Google-optimointiin

Googlen laatuluokitusohjeistuksen jälkeen jäi vielä jotain mainittavaa. Verkkosivujen toteutuksessa voi myös vaikuttaa hakukoneoptimointiin ja näiden yleisohjeiden lisäksi optimointiin liittyy myös laaja kirjo teknisiä asioita. WordPress-julkaisujärjestelmä on esimerkiksi teknisesti hyvin rakennettu alusta hakukoneoptimointia silmällä pitäen.

Muista nämä verkkosivuja toteutuksessa:

  • alustan valinta vaikuttaa hakukoneoptimointiin,
  • tee toimiva ja looginen sivurakenne,
  • käytä päähakusanaa sivuston pääotsikossa,
  • ota blogi käyttöön verkkosivuilla,
  • luo uutta sisältöä tukemaan sivuston pääsisältöä,
  • nimeä artikkelit myös hakukoneita ajatellen, sekä
  • muista sivuston sisäiset linkitykset.
×

Ostoskori