Kasvava myynti verkkokaupasta ei ole itsestäänselvyys. Verkkokauppaa täytyy kehittää ja optimoida jatkuvasti tulosten parantamiseksi. Alla seitsemän vinkkiä joiden avulla voit kokeilla parantaa verkkokauppasi myyntiä.

1. Hanki lisää tuotekuvia

Verkkokaupan tuotekuvat ovat oleellisen tärkeät. Koska tuotetta ei pääse näkemään tai tunnustelemaan, niin tuotekuvat täytyy olla mahdollisimman hyvät. Erään lukemani tutkimuksen mukaan lähes 80 % vastaajista halusi nähdä enemmän tuotekuvia verkkokaupassa, joten kysyntää tuntuu olevan.

Panosta hyviin tuotekuviin. Tuotteita ei pääse ihastelemaan livenä, joten kunnon kuvat voivat parantaa verkkokauppas konversiota.

2. Lisää kunnolliset tuote- ja osastoselosteet

Verkkokaupassa ei pääse jututtamaan myyjää, joten tieto täytyy olla kirjoitettuna. Kattavat tuotetiedot voivat olla tärkeä päätökseen vaikuttava tekijä. Kirjoita tuoteselosteet, niin kuin puhuisit asiakkaallesi tuotteesta.

Paremman asiakaskokemuksen lisäksi tuote- ja osastoselosteet auttavat hakukonenäkyvyydessä. Nimeä myös tuotteet ja osastot fiksusti.

3. Paranna verkkokaupan latausnopeutta

Verkkokaupan latausnopeus on oleellinen osa asiakkaan kokemusta. Vertaile tilannetta kivijalkaliikeeseen: liikkeessäsi on automaattiovi, mutta se on niin hidas että asiakas joutuu odottamaan muutaman sekunnin päästäkseen sisälle. Vastaavasti kotisohvallaan surffaileva ostoaikeissa oleva heppu saattaa hermostua kolmen sekunnin kohdalla verkkokaupan hitauteen, ja sormi alkaa valmistautumaan poistu-painikkeelle.

Nykymaailmassa verkkokaupan sivun latausnopeus olisi hyvä olla lähempänä yhtä kuin viittä sekuntia. On aivan varmaa,  että sivun auetessa tarpeeksi hitaasti, kukaan ei jää odottamaan sivun loppuun lataamista, vaan poistuu paikalta.

On parempi olla turvallisella puolella sekä pitää huoli että verkkokauppa latautuu nopeasti. Verkkokaupan latausnopeus on myös oleellinen osa hakukoneoptimointia, sillä esimerkiksi Google on ottanut latausnopeuden yhdeksi osatekijäksi hakukonesijoituksen suhteen. Mobiilissa tilanne on vielä hieman merkityksellisempi.

Toimenpiteet WooCommerce-verkkokaupalle: valitse tehokas webhotelli WordPressille, sekä nopeusoptimoi sivusto parantaaksesi latausnopeutta.

4. Ilmoita tuotteiden saatavuus selkeästi

Joinain hetkinä tuotteen saatavuus on tärkein tekijä tilauksen tekemiseksi, silloin tuote tarvitaan mahdollisimman nopeasti.

Ilmoittamalla selkeät (ja paikkaansa pitävät) toimitusajat verkkokaupassasi parannat mahdollisuuksia kauppohin. Kun verkkokauppasi sanoo “löytyy varastosta, 2-3 päivää kotiovellesi”, niin asiakkaalle tulee vahvempi mielikuva tuotteen saatavuudesta.

Paras tilanne on, jos verkkokauppasi osaa näyttää reaaliaikaiset toimitusajat riippuen varastosaldosta ja toimittajasta. Näin voit myös tehostaa sellaisten tuotteiden myyntiä, joita ei ole juuri nyt varastossa, mutta tiedät millä aikataululla saat toimitettua tuotteen.

5. Tarjoa ilmaiset toimituskulut

Jos pystyt antamaan verkkokaupassasi ilmaisen toimituksen, niin kaikkein paras. Suuri osa potentiaalisista asiakkaista karsastaa toimituskuluja sekä niiden selvittämistä. Ilmaiset toimituskulut poistaa yhden esteen tilauksen tekemiseen. Kun asiakas näkee tuotteesi hinnan, ostajaehdokas tietää sen olevan lopullinen hinta, kunhan ilmainen toimitus on selkeästi esitetty.

Jos kauppa ei millään taivu ilmaiseen toimitukseen, niin toimituskulujen selkeyttäminenkin auttaa asiaa. Kun toimituskulut on hinnoilteltu ja esitetty selkeästi ja houkuttelevasti, niin tämäkin voi auttaa kaupan konversion parantamisessa.

6. Varmista verkkokaupan mobiilitoimivuus

Puhelimilla kulutetaan verkkoa nykyään enemmän kuin tableteilla ja sitä suuremmilla laitteilla yhteensä. Parhaassa tapauksessa mobiilivierailijoiden määrä voi olla 80 – 90 % potentiaalisista asiakkaistasi, riippuen kohderyhmästä.

Se on selvää, että puhelimet on vienyt suosion verkon selaamisessa. Näin ollen verkkosivuston täytyy olla viimeisen päälle toimiva puhelimella käytettynä.

Kokeile mitä Google on mieltä verkkokauppasi mobiilivalmiudesta.

SEO-Extra: Seuraa verkkokaupan vierailijoita

Verkkokaupan vierailija-analytiikan tarkoitus on antaa käsitystä siitä, millaisia vierailijoita sivustolla käy sekä minkä verran. Analytiikka paljastaa mitkä sivut keräävät eniten vierailijoita, sekä kuinka kävijät liikkuvat kaupassasi.

Näiden tietojen pohjalta on helpompi suunnitella verkkokaupan kehittämistä entistä paremmin palvelevaksi. Näitä tietoja hyödynnetään myös hakukoneoptimoinnissa.

SEO-Extra: Google-optimoi verkkokauppasi

Vierailijat ovat verkkokaupalle elintärkeitä, ja parhaita vierailijoita verkkokauppaasi saat Googlesta sekä muista hakukoneista. Hakukoneiden luontaisista hakutuloksista saapuvat vierailijat ovat keskimääräistä parempia, koska he etsivät tietoa tai myyjää hakusanojen osoittamasta tuotteesta tai palvelusta:

erään asiakkaamme verkkokaupan poistumissuhde (Bounce Rate) oli Googlen hakukoneesta tulleille 39-42 %, kun taas kotimaisen julkaisun display-mainoksista saapuneille 83-89 %. Nämä lukemat tarkoittavat sivustolle saapuneiden vierailijoiden määrää tietystä lähteestä, jotka poistuivat lähes välittömästi saapumisestaan. 

Hakukoneesta saapuvat vierailijat ovat usein “lupaavampia asiakasehdokkaita”, sillä he ovat aktivoituneet hakemansa asian suhteen. Tarve on jo päällä ja tietoa haetaan.

Onnistunut Google-optimointi tuo lisää ostohaluisia vierailijoita verkkokauppasi jatkuvalla syötöllä. Onnistuminen perustuu alustavaan tutkimukseen sekä oikeiden asioiden tekemiseen oikealla tavalla. Nykyään sisällöstä on tullut tärkein osa Google-näkyvyydessä, eikä ilman kunnollista sisältöä voi olla hyviä sijoituksiakaan.