Kasvava myynti verkkokaupasta ei ole itsestäänselvyys. Verkkokauppaa täytyy kehittää ja optimoida jatkuvasti tulosten parantamiseksi. Alla seitsemän vinkkiä joiden avulla voit kokeilla parantaa verkkokauppasi myyntiä.

Hanki lisää tuotekuvia

Verkkokaupan tuotekuvat ovat oleellisen tärkeät. Koska tuotetta ei pääse näkemään tai tunnustelemaan, niin tuotekuvat täytyy olla mahdollisimman hyvät. Erään lukemani tutkimuksen mukaan lähes 80 % vastaajista halusi nähdä enemmän tuotekuvia verkkokaupassa, joten kysyntää tuntuu olevan.

Panosta hyviin tuotekuviin.

Lisää kunnolliset tuote- ja osastoselosteet

Verkkokaupassa ei pääse jututtamaan myyjää, joten tieto täytyy olla kirjoitettuna. Kattavat tuotetiedot voivat olla tärkeä päätökseen vaikuttava tekijä. Kirjoita tuoteselosteet, niin kuin puhuisit asiakkaallesi tuotteesta.

Paremman asiakaskokemuksen lisäksi tuote- ja osastoselosteet auttavat hakukonenäkyvyydessä. Nimeä myös tuotteet ja osastot fiksusti.

Paranna verkkokaupan latausnopeutta

Verkkokaupan latausnopeus on oleellinen osa asiakkaan kokemusta. Vertaile tilannetta kivijalkaliikeeseen: liikkeessäsi on automaattiovi, mutta se on niin hidas että asiakas joutuu odottamaan muutaman sekunnin päästäkseen sisälle. Vastaavasti kotisohvallaan surffaileva ostoaikeissa oleva heppu saattaa hermostua kolmen sekunnin kohdalla verkkokaupan hitauteen, ja sormi alkaa valmistautumaan poistu-painikkeelle.

Nykymaailmassa verkkokaupan sivun latausnopeus olisi hyvä olla lähempänä yhtä kuin viittä sekuntia. On aivan varmaa,  että sivun auetessa tarpeeksi hitaasti, kukaan ei jää odottamaan sivun loppuun lataamista, vaan poistuu paikalta.

On parempi olla turvallisella puolella sekä pitää huoli että verkkokauppa latautuu nopeasti. Verkkokaupan latausnopeus on myös oleellinen osa hakukoneoptimointia, sillä esimerkiksi Google on ottanut latausnopeuden yhdeksi osatekijäksi hakukonesijoituksen suhteen. Mobiilissa tilanne on vielä hieman merkityksellisempi.

WordPress-sivustolle: valitse tehokas webhotelli WordPressille, sekä optimoi sivusto parantaaksesi latausnopeutta.

Ilmoita tuotteiden saatavuus selkeästi

Joinain hetkinä tuotteen saatavuus on tärkein tekijä tilauksen tekemiseksi, silloin tuote tarvitaan mahdollisimman nopeasti.

Ilmoittamalla selkeät (ja paikkaansa pitävät) toimitusajat verkkokaupassasi parannat mahdollisuuksia kauppohin. Kun verkkokauppasi sanoo “löytyy varastosta, 2-3 päivää kotiovellesi”, niin asiakkaalle tulee vahvempi mielikuva tuotteen saatavuudesta.

Paras tilanne on, jos verkkokauppasi osaa näyttää reaaliaikaiset toimitusajat riippuen varastosaldosta ja toimittajasta. Näin voit myös tehostaa sellaisten tuotteiden myyntiä, joita ei ole juuri nyt varastossa, mutta tiedät millä aikataululla saat toimitettua tuotteen.

Selkeytä verkkokaupan toimituskuluja

Jos pystyt antamaan verkkokaupassasi ilmaisen toimituksen, niin kaikkein paras. Suuri osa potentiaalisista asiakkaista inhoaa toimituskuluja, eikä suostu tekemän tilausta. Ilmaiset toimituskulut poistaa yhden esteen tilauksen tekemiseen.

Jos kauppa ei millään taivu ilmaiseen toimitukseen, niin toimituskulujen selkeyttäminenkin auttaa. Kun toimituskulut on hinnoilteltu ja esitetty selkeästi, niin joidenkin ostopäätös voi muutua eduksesi.

Varmista verkkokaupan mobiilitoimivuus

Puhelimilla kulutetaan verkkoa nykyään enemmän kuin tableteilla ja sitä suuremmilla laitteilla yhteensä. Parhaassa tapauksessa mobiilivierailijoiden määrä voi olla 80 – 90 % potentiaalisista asiakkaistasi, riippuen kohderyhmästä.

Se on selvää, että puhelimet on vienyt suosion verkon selaamisessa. Näin ollen verkkosivuston täytyy olla viimeisen päälle toimiva puhelimella käytettynä.

Kokeile mitä Google on mieltä verkkokauppasi mobiilivalmiudesta.

Seuraa verkkokaupan vierailijoita

Verkkokaupan vierailija-analytiikan tarkoitus on antaa käsitystä siitä, millaisia vierailijoita sivustolla käy sekä minkä verran. Analytiikka paljastaa mitkä sivut keräävät eniten vierailijoita, sekä kuinka kävijät liikkuvat kaupassasi.

Näiden tietojen pohjalta on helpompi suunnitella verkkokaupan kehittämistä entistä paremmin palvelevaksi. Näitä tietoja hyödynnetään myös hakukoneoptimoinnissa.

Tee ilmainen kartoitus verkkokaupallesi

Merkittävin vierailijoiden lähde verkkokaupoille on hakukoneet. Hankkiessasi hyvän hakukonesijoituksen verkkokauppaasi virtaa jatkuvasti aiheesta kiinnostuneita vierailijoita.

Kartoituksen tarkoitus on selvittää hakukoneissa piilevä potentiaali. Hakusanojen ja kilpailutilanteen selvittäminen antaa hyvät lähtökohdat aloittaa verkkokaupan optimointi ja kehittäminen paremman myynnin saavuttamiseksi.