Verkkokaupan myynnin kasvattaminen ei ole useimmiten itsestäänselvyys. Verkkokauppaa täytyy kehittää ja optimoida jatkuvasti tulosten parantamiseksi, vieläpä määrätietoisesti ja hallitusti. Alla seitsemän vinkkiä joiden avulla voit kokeilla parantaa verkkokauppasi myyntiä.
Lisää otsikkotekstisi tähän
Vasta perustettu verkkokauppa on harvoin täydellinen. Yleensä uusi verkkokauppa on versio 1.0, josta lähdetään liikkeelle. Olemme auttaneet useita uusia verkkokauppiaita verkkokaupan perustamisessa, ja nähneet monenlaista. Tästä on synynyt kipinä verkkokauppojen kehittämiselle ja parantamiselle, koska siitä on paljon hyötyä ja sille on usein kysyntää. Alla muutama yleinen aihe, joista voi olla apua verkkokauppasi myynnin parantamisessa.
1. Esittele tuotteet mahdollisimman kattavasti
Verkkokaupan tuotetiedot ovat oleellisen tärkeät. Koska tuotetta ei pääse näkemään tai tunnustelemaan kun kivijalkakaupassa, niin tuotesivun esittelytekstit ja tuotekuvat täytyy olla mahdollisimman kattavat ja laadukkaat. Erään lukemani tutkimuksen mukaan lähes 80 % vastaajista halusi nähdä enemmän tuotekuvia verkkokaupassa, joten kysyntää tuntuu olevan.
Panosta siis hyviin tuotekuviin ja itsekirjoitettuihin, laadukkaisiin esittelyteksteihin verkkokaupassasi. Älä kopioi valmistajan tekstejä, koska kopiotekstit eivät koskaan toimi niin hyvin kuin omat tekeleet. Laadukas ja mahdollisimman kattava tuote-esittely voi parantaa mahdollisuuksiasi tuotteen myyntiin verkkokaupan kautta.
2. Lisää kunnolliset tuoteosaston esittelytekstit
Verkkokaupassa ei pääse jututtamaan myyjää, joten tieto täytyy olla tekstin muodossa sille kuuluvasta paikasta. Kattavat tuoteosaston esittelytekstit voivat olla yksi ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Kun tuotelistauksen yhteydessä on tekstiä, se korvaa myyjän esittelypuheet ja voi auttaa asiakasta tuotteen valinnassa oikean tuoteosaston avulla.
Paremman asiakaskokemuksen lisäksi tuoteosaston esittelytekstit auttavat hakukonenäkyvyydessä.
3. Paranna verkkokaupan latausnopeutta
Verkkokaupan latausnopeus on oleellinen osa asiakaskokemusta. Vertaile tilannetta kivijalkaliikeeseen: liikkeessäsi on automaattiovi, mutta se on niin hidas että asiakas joutuu odottamaan muutaman sekunnin päästäkseen sisälle. Vastaavasti kotisohvallaan surffaileva ostoaikeissa oleva heppu saattaa hermostua kolmen sekunnin kohdalla sivuston hitauteen, ja sormi alkaa valmistautumaan poistu-painikkeelle.
Nykymaailmassa verkkokaupan sivujen latausnopeus olisi hyvä olla lähempänä yhtä kuin viittä sekuntia. On aivan varmaa, että sivun auetessa tarpeeksi hitaasti kukaan ei jää odottamaan sivun loppuun lataamista, vaan poistuu ennemmin tai myöhemmin paikalta ja vaihtaa kauppaa.
On parempi olla turvallisella puolella ja pitää huoli että verkkokauppa latautuu riittävän nopeasti. Latausnopeus on myös oleellinen osa hakukoneoptimointia, sillä esimerkiksi Google on ottanut latausnopeuden yhdeksi osatekijäksi hakukonesijoituksen suhteen. Mobiilissa tilanne on vielä hieman merkityksellisempi, koska mobiiliyhteys on ainakin periaatteessa heikompi tai vähintään epävakaampi nopeudeltaan kuin kiinteä nettiyhteys.
4. Ilmoita tuotteiden saatavuus selkeästi
Joinain hetkinä tuotteen saatavuus on tärkein tekijä tilauksen tekemiseksi verkkokaupasta. Silloin kun tuote tarvitaan mahdollisimman nopeasti, tilataan se usein sieltä mistä nopeimmin luvataan.
Ilmoittamalla selkeät ja paikkaansa pitävät saatavuus- ja toimitusajat verkkokaupassasi parannat mahdollisuuksia kauppohin. Kun verkkokauppasi sanoo “löytyy varastosta, 2-3 päivää kotiovellesi”, niin asiakkaalle tulee vahvempi mielikuva tuotteen saatavuudesta. Toisin on, jos verkkokaupan tuotesivulta ei käy ilmi, onko tuotetta varastossa vai ei. Tällöin ollaan olettamuksen varassa, ja mielummin valitaan sellainen toimittaja, jolta asia käy selväksi.
Paras tilanne on, jos verkkokauppasi osaa näyttää reaaliaikaiset toimitusajat riippuen varastosaldosta ja toimittajasta. Näin voit myös tehostaa sellaisten tuotteiden myyntiä, joita ei ole juuri nyt varastossa, mutta tiedät millä aikataululla saat toimitettua tuotteen.
5. Tarjoa "ilmaiset" toimituskulut
Jos pystyt antamaan verkkokaupassasi “ilmaisen toimituksen”, niin kaikkein paras. Suuri osa potentiaalisista asiakkaista karsastaa toimituskuluja sekä niiden selvittämistä, lopullisen hinnan selvittäminen voi myös olla verkkokaupasta riippuen työlästä. Toimituskulut ovatkin yksi suurista esteistä verkosta tilaamiselle. Ilmaiset toimituskulut poistaa yhden esteen. Kun asiakas näkee tuotteesi hinnan, ostajaehdokas tietää sen olevan lopullinen hinta, kunhan ilmainen toimitus on selkeästi esitetty.
Jos kauppasi tai mielesi ei millään taivu ilmaiseen toimitukseen, niin toimituskulujen selkeyttäminen ja paremmin esittäminenkin voi auttaa asiaa. Kun toimituskulut on hinnoilteltu fiksusti ja esitetty selkeästi, niin tämäkin voi auttaa verkkokaupan myynnin kasvattamisessa.
6. Varmista verkkokaupan mobiilitoimivuus
Puhelimilla kulutetaan verkkoa nykyään enemmän kuin tableteilla ja sitä suuremmilla laitteilla yhteensä. Parhaassa tapauksessa mobiilivierailijoiden määrä voi olla 80 – 90 % verkkokaupan vierailijoista, riippuen kohderyhmästä.
Se on selvää, että puhelin on vienyt suosion verkon selaamisessa. Näin ollen verkkosivuston täytyy olla viimeisen päälle toimiva puhelimella käytettynä. Koska puhelimen ruudulla on tilaa paljon vähemmän, asettelu on entistä kriittisempi. Pienikin virhe voi näyttää isolta ja häiritsevältä.
Pidä siis huoli, että verkkokauppasi toimii puhelimella käytettynä sekä nopeasti että joustavasti. Käytön tulee olla helppoa ja ulkoasun oikein mitoitettu. Jos mobiilikäyttäjät eivät pysty esimerkiksi ostamaan kaupasta, voi valtaosa vierailijoista valua hukkaan.
Kokeile mitä Google on mieltä verkkokauppasi mobiilivalmiudesta.
SEO-Extra: Seuraa verkkokaupan vierailijoita
Verkkokaupan vierailija-analytiikan tarkoitus on antaa käsitystä siitä, millaisia vierailijoita sivustolla käy sekä minkä verran. Analytiikka paljastaa mitkä sivut keräävät eniten vierailijoita, sekä kuinka kävijät liikkuvat kaupassasi.
Näiden tietojen pohjalta on helpompi suunnitella verkkokaupan kehittämistä entistä paremmin palvelevaksi. Näitä tietoja hyödynnetään myös hakukoneoptimoinnissa sekä verkkokaupan konversio-optimoinnissa.
SEO-Extra: Google-optimoi verkkokauppasi
Vierailijat ovat verkkokaupalle elintärkeitä, ja parhaita vierailijoita verkkokauppaasi saat Googlesta sekä muista hakukoneista. Hakukoneiden luontaisista hakutuloksista saapuvat vierailijat ovat keskimääräistä parempia, koska he etsivät tietoa tai myyjää hakusanojen osoittamasta tuotteesta tai palvelusta. Kohdennettu asiakas on aina parempi, ja kokemus osoittaa Google-vierailijoiden laadun.
Erään asiakkaamme verkkokaupan poistumissuhde (Bounce Rate) oli Googlen hakukoneesta tulleille 39-42 %, kun taas kotimaisen julkaisun display-mainoksista saapuneille 83-89 % mitatulla aikavälillää. Nämä lukemat tarkoittavat sivustolle saapuneiden vierailijoiden määrää tietystä lähteestä, ja jotka poistuivat lähes välittömästi verkkokaupasta saapumisen jälkeen, ottamatta seuraavaa askelta.
Hakukoneesta saapuvat vierailijat ovat usein kohdennetumpia asiakasehdokkaita, sillä he ovat aktivoituneet hakemansa asian suhteen. Tarve on jo päällä ja tietoa haetaan hakusanojen osoittamasta aiheesta.
Onnistunut Google-optimointi tuo lisää ostohaluisia vierailijoita verkkokauppasi jatkuvalla syötöllä. Onnistuminen perustuu alustavaan tutkimukseen sekä oikeiden asioiden tekemiseen oikealla tavalla. Nykyään sisällöstä on tullut tärkein osa Google-näkyvyydessä, eikä ilman kunnollista sisältöä voi olla hyviä sijoituksiakaan.
Kohti kovempaa myyntiä
Jos olet kiinnostunut kehittämään verkkokauppaasi myynnin kasvattamiseksi, niin täällä yksi aiheesta kiinnostnut tekijä. Olemme rakentaneet ja optimoineet verkkokauppoja jo vuosikymmenen. Ota yhteyttä niin tutustutaan tapaukseen!