Logo on oleellinen osa jokaisen verkkopalvelun sekä yrityksen visuaalista ilmettä ja identiteettiä. Koska haluamme tehdä näyttäviä ja laadukkaita kotisivuja, on myös logon oltava viimeisen päälle kunnossa. Autamme usein asiakasyrityksiämme logon suunnittelun kanssa, mutta yhden suunnittelijan ideoihin turvautuminen on usein haastavaa: mistä löytää se oikea logosuunnittelija, mikä on lopputulos ja “ei se ollutkaan niin halpa”?
Kun uusi autohuollon verkkopalvelu tarvitsi logon, päätimme kilpailuttaa logon suunnittelun. Lue lisää logon toteutus kilpailutuksen kautta sujui, ja miksi sinunkin kannattaa kilpailuttaa logon suunnittelu.
Jokaisen verkkosivun ilme lähtee logosta
Verkkosivuja ja logoa yhdistää se, että logo on aina näkyvästi verkkosivuilla. Logon sijainti on tunnetusti verkkosivujen vasemmassa yläkulmassa, eli juuri siinä mistä vierailijan silmä aloittaa havainnoinnin. Logo on siis ensimmäinen asia, joka verkkosivujen vierailijalle osuu jokaisella sivulatauksella silmään. Tästä syystä logo on oltava laatua ja oikeanlaista mielikuvaa tukeva.
Hyödynnä ideat ja resurssit logon kilpailuttamisella
Yksi graafinen suunnittelija voi hakea oikeaa ideaa logolle jopa viikkokausia, ja työtunteja sekä aikaa kuluu aivan liikaa. Sen sijaan logon suunnittelu kannattaa tehdä hyödyntämällä resurssit ja aikataulu tehokkaasti logon suunnittelukilpailun avulla.
Graafinen suunnittelu kannattaa mielestämme aina kilpailuttaa, koska logo on tasan niin hyvä kuin miltä se näyttää. Toisin kuin nettisivut, jotka voi näyttää hyvältä mutta ne ei ole teknisesti toimivat. Tästä syystä logokilpailussa on pienempi riski, koska kyse on enemmänkin ideasta kuin itse toteutuksesta.
Logokilpailu tarkoittaa meille sitä, että julkaisemme ilmoituksen kansainvälisessä palvelussa, joissa on tuhansia graafisia suunnittelijoita ympäri maailman. Näin saadaan paljon erilaisia ideoita logosta, kunhan vain sitoudutaan valitsemaan voittaja.
Logon fontin valinta
Luettavuus on logon tärkein ominaisuus. Jos vierailija ei saa tekstistä selvää, on vaikea muistaa verkkopalvelun nimeä. Sama luettavuussääntö toimii myös ikonin kohdalla, vaikkei logossa olisi yhtään tekstiä. Se on oltava helposti hahmotettava ja mahdollisimman yksiselitteinen.
Tässä tapauksessa logon suunnittelu alkoi fontin valinnalla. Sopiva fontti löytyi DaFont.comista, ollen ilmainen myös kaupallisessa käytössä.
Logon viimeistely logokilpailulla
Valitulla fontilla tehty tekstifontti oli logon ensimmäinen versio, mutta hyvin pian verkkosivuston ilmettä suunniteltaessa alkoi näyttämään että logosta puuttui jotain. Se ei ollut kuvaava, vaan se pitil lukea ennen kuin ymmärsi mistä on kyse.
Julkaisimme logokilpailun freelancer.comissa hyvin minimaalisella budjetilla. Varteenotettavia logoidoita alkoi tulemaan pian ilmoituksen julkaisun jälkeen, ja niitä oli kiinnostava selailla, kommentoida ja hylätä ei-kiinnostavat teokset.
Voittajan valinta
Yllätyimme, kuinka paljon varteenotettavia logoideoita saimme noinkin pienellä budjetilla. Voittajan valinta ei ollut ihan selvä, vaan useita ideoita harkittiin ja viimeisteltiin lähemmäs toivottua näköä voittajan löytämiseksi.
Eräs ideoista lopulta alkoi tuntua enemmän kuin sopivalta. Lopuksi tarvittiin vain pieni ripaus korosteväriä, ja verkkopalvelun uusi logo oli valmis.
Opittua logon toteutuksesta
Logon kilpailuttaminen on mainio tapa hankkia uusi logo. Kilpailun kautta voi saada parempia ideoita mitä itse on miettinyt. Logokilpailua pystytettäessä on hyvä muistaa antaa mahdollisimman havainnollistavat lähtötiedot, jotta logoideat ovat toivotun suuntaisia. Kannattaa myös varata tarpeeksi aikaa ehdotusten jättämiselle, eikä turhaan kannata kiirehtiä. Olethan myös aktiivisesti antamassa palautetta ideoiden luojille, jotta he voivat parantaa työtään.