Verkkosivut ovat parhaassa tapauksessa yrityksen itsenäinen tehomyyjä löytäen vierailijoita hakukoneesta ja pehmitellen heistä asiakkaita. Miten yrityksen verkkosivuista saadaan apua yrityksen näkyvyyteen ja myyntiin?

Potentiaalisia asiakkaita hakukoneista

Jotta verkkosivujen avulla voi saada uusia asiakkaita, tulee potentiaalisen asiakkaan ensitöikseen löytää yrityksesi mahdollisimman helposi. Asiakas etsii ongelmaan parasta ratkaisua, ei juuri sinun yritystäsi.

Hakukoneet ovat edelleen yksi suurimmista verkkoliikenteen ohjaajista, ja esimerkiksi Googlen hakukonetta käytetään jo pelkästään Suomessa miljoonia kertoja päivässä.

Näistä hauista osa osuu myös teidän alan hakusanoihin, ja potentiaalinen asiakas jatkaa hakukoneen listauksen kärkipäästä. Hakukoneen tehtävä on tuoda se merkityksellisin tieto hakukoneen käyttäjän saataville.

Uusia asiakkaita verkkosivujen vierailijoista

Pelkkä liikenne firman verkkosivuilla ei aina riitä. Yleensä asiakkaalla on useita vaihtoehtoja, joista hänen täytyy valita se parhaalta tuntuva ratkaisu. Kun mahdollisen uusi asiakas on päätynyt yrityksesi verkkosivuille, niin sivujen tehtävä on käännyttää sopivat kohdeasiakkaat uusiksi asiakkaiksi tavalla tai toisella.

Kun verkkosivuille on saatu liikennettä, voidaan aloittaa konversio-optimointi. Tämän toimenpiteen avulla verkkosivuja testataan ja kehitetään siihen suuntaan, että saadaan asiakasehdokkaat toimimaan, esimerkiksi jättämällä yhteystietonsa.

Myytävä tuote vaikuttaa ostoprosessiin, sisältö kuntoon

Millainen on yrityksesi tarjoaman tuotteen tai palvelun ostoprosessi asiakkaan näkökulmasta katsottuna? Monimutkaisemman tuotteen ostoprosessi on pidempi, eikä päätöksiä tehdä yhdellä klikkauksella. Tällöin asiakas tarvitsee suuremman määrän tietoa sekä tuotteesta että sitä tarjoavasta yrityksestä.

Verkkosivuston tehtävä on vakuuttaa asiasta kiinnostunut vierailija asiakkaaksesi, ja tämä tapahtuu sisällön avulla. Sisällön tehtävä on puhutella ja auttaa asiakastasi, sekä rakentaa luottamusta.

Kilpailijoiden matkiminen pahentaa kilpailua

Verkkosivuja suunnitellessa törmää usein ongelmaan, joka vaikeuttaa asiakkaan päätöksen tekoa ja polkee hintoja. Ilmiö on nimeltään kilpailijoiden matkiminen. Kun verkkosivuille tarvitaan sisältöä, moni alkaa vilkuilemaan kilpailijoiden verkkosivuja.

On ehdottomasti hyvä tietää mitä kilpailijasi sanovat, mutta verkkosivuille tarvitaan kilpailijoista erottava viesti. Erotu siis kilpailusta eduksesi ja auta asiakasta valitsemaan oikein.