Verkkosivut ovat parhaassa tapauksessa yrityksen itsenäinen tehomyyjä löytäen vierailijoita hakukoneesta ja pehmitellen heistä uusia asiakkaita. Miten yrityksen verkkosivuista saadaan apua yrityksen näkyvyyteen, markkinointiin ja myyntiin? Siitä tässä artikkelissa lisää.
Potentiaaliset asiakkaat löytyy Googlesta
Jotta verkkosivujen avulla voi saada uusia asiakkaita, tulee potentiaalisen asiakkaan ensitöikseen löytää yrityksesi mahdollisimman helposti. Asiakas etsii ongelmaansa tai tarpeeseensa parasta ratkaisua, käyttäen usein hakukonetta avukseen. Hakukoneen vierailijat ovat kohdennettuja sekä keskivertoa aktivoituneimpia, siksi korkea potentiaali.
Hakukoneet ovat edelleen yksi suurimmista verkkoliikenteen ohjaajista, ja esimerkiksi Googlen hakukonetta käytetään jo pelkästään Suomessa yli kolmekymmentä miljoonaa kertaa päivässä. Usein haun perusteena on ongelma, tarve tai halu, johon etsitään ratkaisua. Tässä kohtaa Google-optimointi on avuksi sille, jolla on tarjottavaa aiheeseen liittyen ja näin ollen mahdollisuus päästä kaupoille.
Näistä hauista osa osuu myös teidän alan hakusanoihin, ja potentiaalinen asiakas aloittaa tiedon hakemisen aina hakukoneen listauksen kärkipäästä. Hakukoneen tehtävä on tuoda hakuun sopivin ja merkityksellisin tieto hakukoneen käyttäjän saataville, riippuen aina hakutermeistä. Näin ollen yrityksen kotisivujen tai verkkokaupan tulisi löytyä hakukoneen kärkipäästä sopivilla hakusanoilla ja -termeillä, jotta paras potentiaalis hyödynnetään.
Hakukoneiden luontaiset hakutulokset on edelleen tärkein ja suurin jatkuvan liikenteen ohjaaja verkkosivustoille, eli sivujen on oltava hyvin hakukoneoptimoitu sijoittuakseen Googlessa. Tärkein lähtökohta Google-näkyvyydelle on verkkosivujen sisältö, jonka tulee olla hyödyllistä ja palvelevaa.
Hyvät luontaiset hakukonesijoitukset yrityksellesi kuuluvilla hakusanoilla palvelevat yritystäsi myös paremman mielikuvan johdosta. Tiedonhakija voi lisäksi pitää Googlea ensisijaisena tietolähteenä, ja korkea sijoitus Googlessa voi tehdä vaikutuksen tiedonhakijaan.
Sivuston tulee leipoa asiakkaita verkkosivujen vierailijoista
Pelkkä liikenne verkkosivuilla ei aina riitä uusien asiakkaiden hankkimisessa. Yleensä asiakkaalla on useita vaihtoehtoja, joista hänen täytyy valita se tarpeeseen ja tilanteeseen sopivin ratkaisu. Kun mahdollisen uusi asiakas on päätynyt yrityksesi verkkosivuille, niin sivujen tehtävä on ottaa vierailija haltuun ja vakuuttaa sopiva kohdeasiakas uudeksi asiakkaaksi puhuttelevan sisällön, edustavan ulkoasun ja toimivan toteutuksen avulla.
Jos verkkosivuille on saatu liikennettä, mutta kauppoja ei synny, on syytä tutustua tapaukseen ja miettiä missä vika. Seuraava askel onkin konversion kasvattaminen, eli halutun toimenpiteen suorittaminen asiakkaan suunnalta. Koversio-optimoinnin avulla verkkosivuja testataan ja kehitetään siihen suuntaan, että saadaan asiakasehdokkaat toimimaan, esimerkiksi jättämällä yhteystietonsa halutessaan vaikkapa tarjouksen yrityksen palveluista.
Kun Google ohjaa sopivat vierailijat hakukoneesta sivustollesi, tulee sivuston ottaa myyntityö tehtäväkseen sekä leipoa vierailijoista maksavia asiakkaita mahdollisimman tehokkaasti.
Kuinka sivusto palvelee asian kanssa painivaa vierailijaa?
Millainen on yrityksesi tarjoaman tuotteen tai palvelun ostoprosessi asiakkaan näkökulmasta katsottuna? Monimutkaisemman tuotteen ostopolku on pidempi, eikä päätöksiä tehdä yhdellä klikkauksella. Tällöin asiakas tarvitsee suuremman määrän tietoa sekä enemmän harkintaa ja suunnittelua. Verkkosivujen sisällöllä, visuaalisella ilmeellä sekä käytettävyydellä on merkittävä vaikutus siihen, millaisena asiakas mieltää yrityksen ammattitaidon ja palvelutarjonnan vaihtoehtoisena ratkaisuna.
Verkkosivuston tehtävä on vakuuttaa aiheesta kiinnostunut vierailija yrityksen asiakkaaksi. Vierailija saapuu yleensä sisällön takia sivustolle, ja taustalla saattaa olla tarve tai ongelma, johon haetaan ratkaisua tiedon avustuksella. Sivuston tehtävä on puhutella ja auttaa asiakastasi, sekä rakentaa luottamusta siinä samalla. Jos sivusto ei ole olemukseltaan, sisällöltään ja käytettävyydeltään kunnossa, valuvat hyvät vierailijat hukkaan.
Huomaa myös Googlen “Helpful Content Update” vuoden 2023 loppupuolella, jonka myötä Googlekin vaatii entistä hyödyllisempää ja avuksi olevaa sisältöä. Sisällön tulisi siis ensisijaisesti auttaa lukijaansa sekä olla hyödyllistä, jotta se on Googlen mieleen.
Kilpailijoiden matkiminen pahentaa kilpailua
Verkkosivuja suunnitellessa törmää usein ongelmaan, joka vaikeuttaa asiakkaan päätöksen tekoa ja polkee hintoja. Ilmiö on nimeltään kilpailijoiden matkiminen. Kun verkkosivuille tarvitaan sisältöä, moni alkaa vilkuilemaan kilpailijoiden verkkosivuja aikoen kopioida tekstit suoraan kilpailijalta.
On ehdottomasti hyvä tietää mitä kilpailijasi sanovat, mutta yrityksesi tulisi erottua kilpailusta ja tuoda tuotteen etu kohdeasiakkaan tietoisuuteen. Erotu siis kilpailusta eduksesi ja auta asiakasta valitsemaan oikein.
Kokonaisuus kuntoon ja nousua kohti
Yrityksen nettisivujen hankkiminen Googlen hakukoneen listauksiin sekä itse verkkosivuston “myyntikunto” ovat oleellisimmat asiat joilla voi vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen ja uskottavuuteen. Tämä yhdistelmä usein tuottaa hyvän ja pitkäkestoisen näkyvyyden, joka auttaa yritystäsi laajentamaan markkina-aluetta sekä tunnettavuutta alan toimijana.
Verkkosivujen optimoinnin aika?
Pyydä ammattilaisen näkemys verkkosivustosi nykytilanteeseen ja hyödyntämättömään potentiaaliin. Laita viestiä alta, niin tutustumme tapaukseesi ja katsotaan yhdessä kuinka yrityksenne verkkosivusto saadaan palvelemaan paremmin.