SSL-salaus eli https -suojaus

SSL-salaus näkyy aina selaimen osoiterivin oikealla puolella lukon kuvana. Tämä tarkoittaa, että verkkosivustolla on käytössä SSL-sertifikaatti, jonka avulla verkkosivuston kautta lähetettävät tiedot salataan. Tällöin kaikki vierailijan selaimen ja verkkosivuston välillä siirtyvä tieto on salatussa yhteydessä.

Ylempänä kuvassa sivusto SSL:n kanssa, alempana salaamaton sivusto.

Miksi on tärkeää, että yrityksen verkkosivuilla on SSL-sertifikaatti

Alla neljä hyvää syytä, miksi yrityksesi verkkosivuilla täytyy olla toimiva SSL-sertifikaatti. Kyseessä on sekä yritysilme että turvallinen ja vastuullinen tietojen lähettäminen verkkosivuston kautta.

Verkkoselaimet varoittavat vierailijaa ei-turvallisesta sivustosta

Nykyään verkkoselaimet Chrome ja Safari varoittavat kävijää mikäli sivustolla ei ole SSL-salausta. Jo pelkästään verkkoselainten varoitusten takia SSL-sertifikaatista on tullut erittäin tarpeellinen jokaiselle verkkosivustolle.

Millaisen kuvan salaamaton sivusto antaa yrityksestä, jos verkkoselain varoittaa vierailijalle sivuston olevan “ei turvallinen” ja kehoittaa palaamaan takaisin? Ei välttämättä parasta kuvaa, ja verkkosivujen markkinnointipotentiaali on heikentynyt.

SSL tehostaa näkyvyyttä ja näin ollen tukee myyntiä

Asiakkaiden etsiessä ratkaisua hakukoneen kautta, tuo vihreä lukko auttaa sivustoanne näkymään paremmin hakutuloksissa. Google on jo jonkin aikaa suosinut salattuja sivustoja hakutuloksissaan, antaen lisätehoa hakukoneoptimontiin.

Näin ollen SSL-sertifikaatti on välttämätön menestyksekkään liiketoiminnan takaamiseksi verkossa, jos yhtään on kiinnostusta esimerkiksi Google-näkyvyyteen.

SSL luo luotettavan mielikuvan yrityksestäsi

Osoittamalla asiakkaillesi, että sivustosi on luotettava ja turvallinen, takaat paremmat lähtökohdat uuden asiakkaan löytämiseen verkkosivujen avulla. SSL-sertifikaatin avulla sivuston kautta lähetettävät tiedot (kuten tilaukset, lomakkeet ja yhteydenotot) salataan, jolloin esiinnyt asiakkaillesi vastuullisena yrityksenä. Lisäksi voit olla varma, että lähetetyt tiedot eivät päädy ulkopuolisten tietoon lähetysprosessin yhteydessä.

Tärkeintä tässäkin tilanteessa voi olla asiakkaan mielikuvan horjuminen, koska selainkin varoittaa ei-turvallisesta sivustosta.

Vuonna 2024 SSL on käytännössä "pakollinen" varuste

Nykyään salaustekniikan puuttuminen verkko-osoitteesta ei näytä vakuuttavalta tai ammattimaiselta lainkaan, ja useat verkkoselaimet antavat suojausvaroituksen SSL-sertifikaatin puuttuessa. Jos kyseessä on esimerkiksi yrityksen verkkosivut, SSL:n puuttuminen on kotisivujen myynnin esteenä, ja sivuston tuoma potentiaali heikkenee.

Vielä tärkeämpää salattu yhteys on verkkokaupalle, jossa lähetetään tilaus- sekä maksutietoja maksutapahtuman yhteydessä. Jokaisen perustetun verkkokaupan tulee olla salatun yheyden parissa toimivalla SSL-sertifikaatilla.