Verkkokaupan siirto edessä ja WooCommerce suunnitteilla? Kun harkitset verkkokaupan siirtämistä WooCommercelle, niin tämä artikkeli on juuri sinulle. Käymme läpi mitä oleellista olemme oppineet verkkokaupan siirtämisestä WooCommercelle.
Siirtyminen WooCommerceen muuttaa asioita
Verkkokaupan siirtäminen WooCommercelle johtuu yleensä käytössä olevan alustan rajoittuneista mahdollisuuksista tarvittaville toiminnoille, huonosta hakukoneystävällisyydestä tai piinaavista kuukausimaksuista.
Siirryttäessä WooCommerce -verkkokauppaan saadaan oikeasti oma verkkokauppa, joka asennetaan webhotelliin. WooCommerce on WordPress -julkaisujärjestelmän lisäosa, jotka molemmat ovat avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. Niiden lataaminen ja päivittäminen on ilmaista, ainoastaan vastuu verkkokaupan teknisistä päivityksistä jää kaupan omistajalle.
WooCommerce nauttii WordPressin tuomasta hakukoneystävällisyydestä, jonka avulla hakukonenäkyvyyteen voidaan saada parannusta. Lisäksi WooCommerce -verkkokauppaa voidaan kehittää rajoituksetta, ja käytettävissä onkin kattava määrä valmiita lisäosia erilaisille lisätoiminnoile.
Verkkokaupan osoitteiden uudelleenohjaus
Oleellisin verkkokaupan tai minkä tahansa verkkosivuston siirron yhteydessä tehtävä toimenpide on uudelleenohjaukset. Lähes aina verkkokauppa-alustan vaihdossa käy niin, että sivujen osoitteet muuttuvat. Siirron yhteydessä vanhoista osoitteista tulee tehdä uudelleenhohjaukset uusiin osoitteisiin, jotta hakukonenäkyvyys säilyy ennallaan.
Jos uudelleenohjaukset jää tekemättä, vanhan kaupan osoitteisiin johtavat linkit lakkaavat toimimasta. Tästä seuraa se, että vanhat osoitteet johtavat 404 -sivulle, sanoen että “sivua ei löydy”. Uudelleenohjaus pelastaa tilanteen ja vierailija siirretään uuteen osoitteeseen.
Sisällön siirto alustalta toiselle
Kun verkkokauppa-alustaa vaihdetaan, joudutaan kaikki sisältö tuomaan uudelle alustalle. Isomman verkkokaupan tapauksessa tuotteet voidaan siirtää massana. Tällöin tuotteet ajetaan ensin Excel-taulukkoon ja siitä toisella siirtotyökalulla uuteen kauppaan.
Tuotteiden sekä muun sisällön siirron yhteydessä on hyvä muistaa kaikki erilliset tuotavat tiedot. Tuotekuvat, tuotetiedot, varastosaldot, hinnat ja niin edelleen. Käytössä olevasta vanhasta alustasta riippuu, mitä tietoja saadaan kerättyä massana ja millä tekniikalla. Tarkempi tutustuminen on aina tarpeen ennen kuin tarvittavat toimenpiteet voidaan tarkasti määritellä.
WooCommerce -kaupan julkaisu
WooCommerceen siirryttäessä uuden kaupan julkaisu vaatii yleensä muutoksia domainin sijaintiin tai ohjauksiin. Kun uusi verkkokauppa halutaan ottaa käyttöön, liikenne käännetään vanhasta kaupasta uuteen. Edessä on vielä kaupan testaaminen sekä uudelleenohjausten toimivuuden toteaminen.