WooCommerce-verkkokaupan hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin (SEO) perusperiaatteet ovat samat kaikille verkkokauppa-alustoille, mutta tekniikasta riippuen sen mahdollisuuksissa on eroja verkkokauppojen kesken. Hyvä uutinen WooCommerce-verkkokauppiaalle on, että WooCommerce on erityisen hyvin rakennettu verkkokaupan hakukoneoptimointia silmällä pitäen. WooCommerce on siis teknisesti hyvä ratkaisu hakukoneoptimointiin, tarjoten useita asetuksia ja toimintoja, jotka ovat hyödyksi luontaisen hakukonenäkyvyyden hankkimisessa.

WooCommerce-verkkokaupan hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet

WooCommerce tarjoaa vakiona hyvän lähtökohdan hakukoneoptimoinnille, kunhan asetukset on otettu huomioon ja säädetty kohdalleen. Jokaisen WooCommerce-kaupan optimointi on aina osittain erilainen prosessi, koska muuttujia on paljon ja jokainen tapaus on omanlaisensa. Alla läpikäytynä oleellisimmat WooCommercen asetukset, jotka ovat eduksi hakukoneoptimoinnissa ja verkkokaupan Google-näkyvyydessä.

WooCommerce SEO-1

Avainsanojen hyödyntäminen

Tuoteosastojen lisäksi WooCommercesta löytyy avainsanat, joita voidaan hyödyntää verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Avainsanoja voidaan lisätä ja liittää tuotteisiin. Avainsana toimii samalla tavalla kuin osastosivu, eli luodulle avainsanalle tulee oma tuotelistauksen sivu, jossa ovat kaikki kyseisen avainsanan omaavat tuotteet. Avainsanat kannattaa lisäksi nimetä hakusana-auditoinnin perusteella, sekä suositeltavaa on kirjoittaa myös esittelyteksti avainsanasivulle paremman optimoinnin vuoksi.

Avainsanat ovat WooCommercen etu, sillä niitä ei kaikista verkkokauppa-alustoista löydy. Joskus tuoteosastot eivät riitä tuotteiden ryhmittelemiseksi tarkempien ominaisuuksien mukaan, jolloin avainsanoilla saadaan laajennettua verkkokauppaa sekä saavutetaan mahdollisuus tavoittaa uusia hakusanoja Googlesta.

Avainsanat parantavat kaupan navigointia sekä hakukonenäkyvyyttä (klikkaa kuva isoksi)

WooCommerce avainsanojen asettaminen
WooCommercesta löytyy avainsanat, jotka toimivat samalla periaatteella kuin tuoteosastot. Avainsanat ovat avuksi hakukoneoptimoinnissa.

WooCommerce SEO-2

Osoiterakenteen optimointi

Verkko-osoitteen eli urlin loppupäätteet tulisi esimerkiksi Googlen mielestä olla selkeät ja asiallisesti nimetyt. Joissain verkkokauppa-alustoissa osoitteiden loppupäätteet saattavat olla automaattisesti luotuja pitkiä ja merkityksettömiä kirjain- ja numerosarjoja. Tällainen loppupääte ei ole verkkokaupan hakukoneoptimoinnin suhteen kaikkein paras, mutta onneksi WooCommercessa on keskivertoa parempi ratkaisu.

WooCommerce tukee WordPressissä vakiona olevaa osoiterakenteen muokkaustoimintoa, joka löytyy hallintapanelista. Hakukoneoptimoinnin suhteen on suositeltavaa käyttää “Artikkelin nimi” -osoiterakennetta. Tällöin alasivujen osoitepäätteet ovat selkeät ja mukailevat sivun nimeä. Tästä hakukoneet tykkäävät eniten. Lisäksi tuoteosastojen, avainsanojen sekä tuotesivujen osoitepäätteitä voidaan muokata samoista asetuksista.

Muistathan aina yksittäisiä osoitteita muuttaessa, että on tarpeen tehdä uudelleenohjaus vanhasta osoitteeta uuteen.

Osoiterakenteen asetukset - WooCommerce (klikkaa kuva isoksi)

WooCommerce osoiterakenteen asetukset
Osoiterakenteen asetukset tuovat WooCommercelle lisäpisteitä hakukoneoptimoinnissa. Selkeät ja ymmärrettävät osoitteiden loppupäätteet ovat hakukoneiden mieleen.

WooCommerce SEO-3

Metatekstit kuntoon

Metatekstillä tarkoitetaan sitä lyhyttä esittelyä, joka näytetään hakukoneen tuloksien listauksessa. Metatekstit sisältävät otsikon sekä esittelytekstin, jotka ovat melkoisen lyhyet. Metatekstin otsikon sekä esittelytekstin tulisi aina sisältää kyseisen sivun päähakusana, jotta se herättää hakijan huomion.

Jos metatekstiä ei ole erikseen asetettu, hakukoneet yleensä poimii sivulta “sopivan” tekstin näytettäväksi hakutulosten listalla. Tämä ei usein ole se paras ja tehokkain teksti, joten metatekstien asettaminen ja optimointi on hyvä hoitaa kuntoon. Mahdollisuudet riippuvat käytetystä verkkokauppa-alustasta, WooCommercessa hoituu helposti.

WordPressissä ja WooCommercessa ei ole vakiona metatekstin muokkausta, mutta toiminnon saa helposti valmiin lisäosan asentamalla. Yleensä metatekstien muokkaus löytyy yleisimmistä SEO-lisäosista, joista tunnetuimpia ovat Yoast SEO sekä RankMath. Molempien lisäosien ilmaisversiolla saa perusasiat tehtyä, mutta aktiivisemmalle optimoijalle Pro-versio tuo lisää toimintoja ja optimointimahdollisuuksia verkkokaupalle.

Metatekstin asettaminen Yoast SEO -lisäosalla (klikkaa kuva isoksi)

WooCommerce SEO-4

Mobiilioptimointi ja latausnopeus

Suuri osa kävijöistä voi tulla vierailemaan verkkokaupassasi mobiilissa, ja lähes aina vieläpä pieneltä puhelimen ruudulta katsoen. Kun tilaa on rajallisesti, verkkokaupan ulkoasussa on vähemmän tilaa myös virheille.

Verkkokauppa tulee olla hyvin optimoitu mobiilikäyttäjille ja erityisesti puhelimen näytölle. Lisäksi WooCommercen mahdollistamasta nopeusoptimoinnista on hyötyä erityisesti mobiiliin, koska langaton yhteys on lähes poikkeuksetta heikompi, ja voi olla paikoin erittäin heikko. Tällöin on hyötyä että verkkokaupan lataamiseksi ei tarvitse niin suurta datamäärää ja kauppa pyörii sujuvasti myös mobiilissa.

Verkkosivujen latausnopeus on nykyään yksi mainittava hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. WooCommercen tilannetta haastaa se, että sivustolla on staattisia verkkosivuja enemmän tekniikkaa. Näin olleen myös WooCommerce -kaupan latausnopeus voi helposti jäädä alle toivotun. Hyvää asiassa on, että WooCommercella tehty verkkokauppa voidaan nopeusoptimoida ja normaalissa tapauksessa verkkokaupan latausnopeus saadaan lähelle ihannearvoja.

WooCommerce SEO-5

Rich snippets eli "Rikastetut hakutulokset"

“Rich snippet” on termi, jota käytetään kuvaamaan hakukoneen tulossivuilla (SERP) esiintyviä rikastettuja hakutuloksia. Nämä rikastetut tiedot ovat tavallisia hakutuloksia monipuolisempia ja ne voivat sisältää esimerkiksi tähtiarvostelut, tuotteen hintatietoja, kirjoittajan kuvan tai muuta lisäinformaatiota, joka auttaa käyttäjiä saamaan paremman käsityksen siitä, mitä hakutulos pitää sisällään.

Rich snippetit hyödyntävät strukturoitua dataa, kuten Schema.org-merkintöjä. Näiden merkintöjen tarkoitus on, että hakukoneet voivat ymmärtää verkkosivujen sisällön paremmin ja näyttää rikastettuja tietoja hakutuloksissaan.

Suomeksi “rich snippet” voidaan kääntää esimerkiksi termillä “rikastettu hakutulos”. Tämä termi kuvaa hyvin, miten hakutulosta on laajennettu ja rikastettu lisätiedoilla, tehden siitä informatiivisemman ja houkuttelevamman käyttäjilleen.

Rikastetut hakutulokset Googlen tuloksissa
Esimerkki Googlen "featured snipetistä" hakutuloksissa: "Ihmiset kysyvät myös"

WooCommerce SEO-6

Verkkokaupan käyttäjäkokemus

Verkkokauppa on aina moniulotteinen kokonaisuus, jossa on paljon parannettavia osa-alueita. WooCommercessa on hienoa se, että se on täysin muunneltavissa myös käyttäjäkokemuksen osalta. Muotoiltavuus tuo mahdollisuuksia kehittää kauppaa haluttuun suuntaan, eli mahdollisuuden tehdä muutoksia kaupan osaan tai toiseen hyvin vapaasti.

Laajan mukautettavuuden ja joustavuuden lisäksi WooCommerce on laajalti avoin monenlaisille integraatioille, tarjoten uusia ulottuuvuuksia myös käyttäjäkokemukseen. Lisäksi löytyy paljon valmiita teemoja ja lisäosia halutunlaisen käyttäjäkokemuksen tai integraation toteuttamiseen.