Hakukonemarkkinointi (SEM, Search Engine Marketing) on näkyvyyttä hakukoneiden tulossivulla joko mainostamalla tai luontaisissa hakutuloksissa. Hakukonemarkkinointi kuuluu kategoriaan inbound-markkinointi, joka tarkoittaa asiakkaiden paikalle houkuttelua hyödyllisen sisällön avulla, joka vastaa heidän tarpeitaan ja kutsuu vierailijat sisällön avulla paikalle.
Miksi markkioida hakukoneessa?
Koska hakukone on suurin liikenteenohjaaja netissä, sekä sieltä tavoittaa juuri sopivasta aiheesta kiinnostuneet ja aktivoituneet käyttäjät. Tästä syystä jokaisen yrityksen pon syytä ottaa hakukonemarkkinointi vakavana vaihtoehtona nykyisten markkinointikeinojen rinnalle.
Hakukonemarkkinoinnilla saavutetaan kohdennettu näkyvyys oikeille ihmisille, jotka parhaillaan etsivät tietoa kyseisestä aiheesta. Nykyään ihmiset turvautuvat ensisijaisesti hakukoneen apuun, kun tarvitsevat jotakin; esimerkiksi tietoa, apua tai ratkaisua johonkin tiettyyn asiaan.
Hakukone on yksi uusi markkinapaikka valloitettavaksi, ollen erityisen potentiaalinen ja kustannustehokas markkinointikeino hakea kohdennettua näkyvyyttä sekä lisämyyntiä digitaalisista kanavista. Ilman hakukonenäkyvyyttä kyseinen markkinasiivu jää kokonaan kilpailijoiden jaettavaksi, eikä tämä ainakaan paranna kasvumahdollisuuksia. Hakukonemarkkinointi voi tuoda kilpailuetua ja kasvua yrityksellesi, sekä parantaa markkinointia ja helpottaa sen toteuttamista.
Hakukoneessa esiintyminen erityisesti luontaisissa hakutuloksissa luo myös mielikuvaa yrityksestäsi markkinajohtajana, jos löydettävyys on laajaa ja sijoitukset listan kärkipäässä.
Hakukoneoptimointi mukaan markkinointiin
Hakukoneoptimointi keskittyy verkkosivuston luontaisten hakutulosten sijoitusten parantamiseen hakukoneen tuloslistauksessa (SERP, eli Search Engine Result Page). Usein ongelman tai tarpeen ilmaantuessa käytämme hakukonetta asian selvittämiseen, ja usein sieltä tehdyt haut johtavat myös kauppaan.
Luontainen hakukonenäkyvyys on tehokasta markkinointia, sillä osa käyttäjistä ei piitaa mainoksista vaan aidoista hakutuloksista. Kattava sijoittuminen hakukoneen luontaisissa hakutuloksista tuo myös uuden markkinapaikan yrityksellesi, joka olisi muutoin jäänyt saavuttamatta. Mikä olisikaan sen hienompaa kun olla kärkisijoilla Googlessa, ja keskivertoa kohdistetummat ja laadukkaammat vierailijat valuvat sivustolle omasta tahdostaan.
Suomessa hakukoneoptimointi käytännössä keskittyy Googleen, jolloin voidaan puhua myös tarkemmin Google-optimoinnista. Tällä jättäiläisellä on markkinaylivoima, joten valtaosa suomalaisten tekemistä hakukoneen hauista tapahtuu Googlessa. Tämän takia siihen keskitytään.
Kohdennettu näkyvyys tuo tuloksia
Hakukonemarkkinoinnissa parasta on kohdeyleisön sopivuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että verkkosivustolle houkuteltava vierailija on kiinnostunut samaisesta aiheesta, johon yritykselläsi on ratkaisu. Tästä on todisteena hakukoneen käyttö ja käytetyt hakusanat määrittävät aiheen.
Hakukoneoptimointi on kohdennettua inbound-markkinointia, jolloin hyödyllinen sisältö tekee lopullisen työn, kunhan vain näkyvyys hakukoneissa on kohdallaan. Optimoinnin tehtävä on pitää huolta, että tuo hyödyllinen sisältö on mahdollisimman hyvin laadittu, sekä tietenkin mahdollisimman hyvin sijoittunut hakukoneissa.
On paljon helpompaa myydä aiheesta selvästi kiinnostuneelle, kuin täysin umpimähkään mainostaen satunnaisille ihmisille. Tästä syystä hakukone on tältä osin tehokkaampi markkinointikanava, koska sieltä tavoitetaan hakusanan kohdentamat sopivat asiakasehdokkaat.
Hakukoneoptimoinnilla markkinoinnin automaatiota
Toinen hienous hakukonemarkkinoinnissa on, että se automatisoi markkinointia ja tekee siitä usein helpompaa ja suoraviivaisempaa. Esimerkiksi luontaiset hakukonesijoitukset kestävät vähintään kuukausia ja hyvin hoidettuna jopa vuosikymmeniä. Tietysti asian eteen täytyy myös tehdä töitä, mutta hakukoneoptimointi tuo ehdottomasti jatkuvuutta markkinointiin. Aiheesta kiinnostuneita vierailijoita valuu omalla painolla sivustolle jatkuvasti, kunhan asiat on saatu oikealle mallille ja Google-näkyvyys kuntoon.
Hakukoneoptimointiin käytetyt rahalliset resurssit ovat investointi, joka ei valu hukkaan samalla tavalla kuin hakukonemainonnan puolella. Mainostamisessa on tuttua, että kun mainosbudjetti loppuu, näkyvyys katkeaa täysin. Hakukoneoptimoinnissa taas lapioidaan euroja näkyvyyden kasvattamiseen, ja oikeaoppisella tekemisellä rahalle saadaan vastinetta yleensä vuosiksi tulevaisuuteen.
Hakukonemainonnalla nopeasti lisänäkyvyyttä
Hakukonemarkkinoinniksi lasketaan myös hakukoneiden maksullinen mainonta, tarkoittaen maksullista mainosta hakukoneen listauksessa jokaisen klikkauksen maksaessa (englanniksi kutsutaan PPC, eli Pay-Per-Click).
Maksullisen hakukonemainonnan hienous on siinä, että näkyvyyden saa välittömästi mainokset julkaisemalla haluttuun hakukoneeseen. Huono puoli taasen on, että jokainen mainoksen klikkaus maksaa erikseen, tulipa siitä kauppaa tai ei. Tämän takia verkkosivuston on oltava kunnossa, jotta se ei pilaa mainoskampanjaa. Myös mainosten tulee olla myyviä, sekä hakukonemainokset tulisi myös optimoida parhaalle konversiolle.
Suomessa hakukonemainonnan markkinat tarjoaa pääasiassa Google, jolta löytyy hakukonemainosten palvelu nimeltään Google Ads. Myös Microsoft tarjoaa mainontaa, jotka näkyväy Bing- ja DuckDuckGo -hakukoneissa, mutta levikki on pieni kotimaan markkinoillamme verrattuna Googleen. Nämä ovat ne ensisijaiset kanavat Suomen markkinoilla, mitä hakukonemarkkinoinnin mahdollisuuksiin tulee.
Hakukonemarkkinoinnin aloittaminen
Jos otat liiketoimintasi ja markkinoinnin vakavasti, kannttaa hakukonemarkkinoinnin mahdollisuudet kartoittaa. Yksi oleellinen asia kannattaa aina huomioida ennen markkinoinnin aloittamista hakukoneessa: verkkosivuston täytyy olla kunnossa ja kykenevä konversioon, eli käännyttämään vierailijoita haluttuun toimintoon (esimerkiksi yhteydenotto tai tarjouspyyntö, verkkokaupalle myynti).
Jos verkkosivusto on puoliksi tehty, tai omaa oleellisia puutteita, hakukonemarkkinoinnin hyödyt saattavat valua hukkaan. Tämä pitää paikkansa erityisesti maksullisen hakukonemainonnan suhteen, sillä mainoksille ei saada hyötyä jos verkkosivusto on kaupan esteenä. Laita siis ensin perusasiat kuntoon verkkosivuilla, jos lähdet mainostamaan hakukoneissa. Etsi myös osaava kumppani hakukonemainoskampanjan hoitamiseen, jolla on näyttää oikeita tuloksia ja onnistumisia.
Sen sijaan hakukoneoptimointiin on hyvä investoida mielummin ennakoidusti kuin liian myöhään, sillä tulokset tulevat aina viiveellä ja säilyvät pitkään. Sijoitusten nousua odotellessa on aikaa parannella verkkosivustoa myyvempään kuntoon, jotta hakukoneoptimoinnista saadaan paras teho irti.
Yleisesti hyvä tapa lähestyä hakukonemarkkinointia on kartoittaa sen tarjoamat mahdollisuudet. Tämä selviää hakukoneoptimoinnin osalta SEO-auditointia. Hakukonemainonnan mahdollisuudet sen sijaan selviävät juttelemalla osaavan mainostajan kanssa, joka osaa hommansa ja saa tuloksia.
Lue lisää aiheesta
Mukaan hakukoneen markkinoille?
Kohdeasiakkaasi löytyvät hakukoneesta, jotka saavutetaan aloittamalla hakukonemarkkinointi. Ota yhteyttä ja kerro ajatuksistasi, niin katsotaan tapaustasi tarkemmin.