Sisäinen linkki on osa sivuston navigointia, käyttäjäkokemusta ja Google-näkyvyyttä. Sisäisten linkkien merkitys on monelta verkkosivujen optimoijalta jäänyt huomioitta, mutta asia on yllättävän merkityksellinen sen yksinkertaisuuteen verraten. Sisäiset linkit auttavat hakukonenäkyvyyden parantamisessa suhteellisen pienellä vaivalla, jos sisältö on muutoin kunnossa.
Miksi sisäiset linkit on tärkeitä?
Sisäiset linkit ovat osa sivuston navigointia. Sisäisiä linkkejä on yleensä esimerkiksi sivuston valikoissa ja painikkeissa, mutta sisäisiä linkkejä tulisi käyttää aktiivisesti myös sisältötekstin yhteydessä. Tämä parantaa sivuston käytettävyyttä ja navigointia. Toisekseen sisäiset linkit parantavat Google-näkyvyyttä, jos ne on oikein asetettu.
Google on kertonut määrittelevänsä sisällön tärkeyden suhteessa sivuston muuhun sisältöön sisäisten linkkien perusteella. Lisäksi Google on huomauttanut, että sisäiset linkit tulisi asettaa täsmällisille ja sopiville hakusanoille, eikä sanojen “klikkaa tästä” tai “lue lisää” sanojen yhteyteen. Sisäisessä linkissä käytetyt sanat toimivat indikaattorina hakukoneelle siitä, millä hakusanoilla sisäisen linkin takana oleva sivu pitäisi löytyä hakukoneesta.
Sisäisten linkkien hyödyt
- Parempi käyttäjäkokemus
- Sivuston navigointi paranee
- Google suosii sisäisiä linkkejä
Näin teet linkitykset sivustollesi
Tehtäessä Google-optimointia sivustolle, sisäisten linkkien tärkeyttä ei pidä väheksyä. Ennen sisäisten linkkien rakentamista on syytä hahmottaa sisällön rakenne ja merkitys, jonka jälkeen jokainen sivu läpikäyden tehdään sisältöön ja aiheeseen sopivia linkkejä hakusanat huomioiden. Osaava SEO-konsultti voi olla avuksi sivurakenteen ja pääsisällön määrittelemisessä.
Sisäisten linkkien lisääminen sisältöön on teknisessä mielessä erityisen helppoa. Linkkiä lisätessä täytyy päättää mihin sanoihin linkki asetetaan, mihin osoitteeseen linkki vie, ja aukeaako linkki samaan vai uuteen välilehteen. Linkkejä ei kuitenkaan tule tehdä sattumanvaraisesti, vaan järjestelmällisesti ja harkiten.
Jokaisessa artikkelissa ei ole yhtä paljoa mahdollisuuksia sisäisille linkeille, mutta pidä aina mielessä mihin sisältöihin kyseinen artikkeli liittyy ja milloin sisäiset linkit ovat sisältöön sopivia, jotta ne auttavat sekä lukijaa että hakukonetta.
Esimerkki sisäisen linkin käytöstä
Sivustolla on pääsisältösivu, jonka aihe on vaikkapa “Testamentti”. Jokainen tietää, että testamentista voi olla lähes rajattomasti sisältöä ja hakusanan kilpailu on kova. Hakuja aiheesta tehdään kymmenillä, ellei sadoilla eri termeillä, jotka liittyvät tavalla tai toisella testamenttiin.
Samalla sivustolla on myös blogi käytössä, jonne kirjoitetaan pääsisältöä tukevaa lisäsisältöä. Kuvitellaan että blogissa olisi artikkeli nimeltään “Näin teet testamentin oikeaoppisesti”.
Nyt Testamentti -niminen sivu on osa pääsisältöä, ja uusi blogipostaus on sitä tukevaa lisäsisältöä. Mitä todennäköisemmin kyseisessä artikkelissa mainitaan sana testamentti, koska postauksen aihe liittyy asiaan. Tällöin on oikeaoppista tehdä sisäinen linkki artikkelisivulle testamentti-sanaan istutettuna.
Mieti siis aina sisäistä linkkiä asettaessasi niitä hakusanoja, joita kohdeasiakkaasi käyttää Googlessa, ja jotka sopivat linkitettävän sivun aiheeseen osuvasti. Kaikkein paras tapa on selvittää hakusanat SEO-auditoinnilla, sekä määrittää mikä sisältö kuuluu millekin hakusanalle.
- Käytä sisäisessä linkissä aiheeseen sopivia sanoja
- Pidä linkitykset luontevina sisältöön sopien
- Älä linkitä sanoilta "lue lisää" tai "tästä"
- Älä liioittele sisäisten linkkien käytössä
Linkitysten optimointiin mars!
Luuletko että sivustosi sisäisissä linkeissä ja Google-näkyvyydessä voisi olla parannettavaa? Jos näin on, tipauta viesti alta, tutustumme tapausta ja palaamme pian asiaan!