Verkkokauppa-alustan valinta on yksi oleellisimpia asioita, joita verkkokaupan perustaja kohtaa. Vaakakupissa ovat verkkokaupan toteutus- ja ylläpitokustannukset, omistajuussuhde, käytettävyys, sopivuus juuri omaan verkkokauppatoimintaan, sekä jatkokehittämisen mahdollisuudet toiminnan kasvaessa ja kehittyessä.
Ymmärrettävistä syistä verkkokaupan vaatimukset muuttuvat matkan varrella, mutta ennakoimalla ja huomioimalla erinäisiä asioita voi verkkokaupan alustan valinnalla saavuttaa parempia tuloksia. Alla muutama oleellinen asia mietittäväksi ennen verkkokauppa-alustan lopullista valintaa.
Verkkokauppa-alustan valintakriteerit
Verkkokaupan perustaminen on monimuotoinen prosessi, ja yksi uuden verkkokauppiaan oleellisimpia tehtäviä on sopivan verkkokauppa-alustan valinta. Markkinoilla on kattava määrä käyttövalmiita verkkokauppa-alustoja, joilla kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa.
Alla muutama oleellisin asia verkkokaupan alustan valintaa miettivälle, jotta teet parhaan mahdollisen valinnan.
Valmiskauppa vai aidosti oma verkkokauppa?
Verkkokaupan omistussuhde on yksi oleellinen tekijä verkkokaupan alustan valinnan suhteen. Jos perustat verkkokaupan kuukausimaksuun perustuvan valmispalvelun päälle, maksat ainoastaan verkkokaupan käyttöoikeudesta. Verkkokauppa on käytössäsi vain niin kauan kuin palvelusopimus jatkuu.
Jos taasen hankitaan itse webhotellissa ylläpidettävä verkkokauppaohjelmisto, saat aidosti oman verkkokaupan. Tällöin verkkokauppa pyörii omassa webhotellissa, ja voit tehdä verkkokaupalla mitä haluat. Ainoat pakolliset kulut ovat domain sekä webhotelli, muut kulut ovat periaatteessa vapaaehtoisia.
Kuukausimaksuun perustuvissa valmisratkaisuissa hyvää on helppous, kun taas oman verkkokaupan kohdalla kaupan omistusoikeus voi olla toisille merkittävämpi tekijä.
Verkkokaupan totetus- ja ylläpitokulut
Uuden verkkokaupan perustamisen hinta on monia kiinnostava aihe. Yksinkertaisen valmisratkaisuun perustuvan verkkokaupan voi avata jopa ilmaiseksi, pelkän kuukausimaksun turvin. Itse ylläpidettävä, oma verkkokauppa voi olla sen sijaan toteutuskuluiltaan useita tuhansia euroja. Lisäksi oman verkkokaupan tekniikka on kauppiaan omissa käsissä, joka myös vaatii joko ajallisia tai rahallisia resursseja.
Usein verkkokauppa tulee perustettua liian hätäisesti siihen nopeampaan, halvempaan ja helpompaan tapaan turvautuen. Kannattaa kuitenkin muistaa jatkokulujen mahdollisuus, jos verkkokauppa-alustan valinta menee pieleen: verkkokaupan siirto uudelle alustalle on myös resursseja syövä projekti, jota ei monikaan halua huvikseen tehdä. Mitä suuremmaksi kauppa kasvaa ennen siirtoa, sitä työläämpi urakka on tiedossa. Toinen mainittava asia on valmiskauppojen kuukausimaksut, joiden hinnoittelua voi vain arvailla tulevaisuuden suhteen.
Verkkokaupan sopivuus ja käytettävyys
Kaikki verkkokauppa-alustat ovat omalla tavallaan toimivia ratkaisuja, mutta alustan sopivuus riippuu aina verkkokaupan luonteesta ja kauppiaan suunnitelmasta. Hyvin yksinkertaisen pienen verkkokaupan voi toteuttaa millä tahansa alustalla hyvinkin helposti, mutta kaupan kasvaessa ja kehityyessä alustan ominaisuudet saattavat estää verkkokaupan kehittämisen tarvittavaan suuntaan.
Käytettävyys on myös oleellinen tekijä verkkokaupan hallinnointiin liittyen. Tilausten käsittely, tuotteiden lisääminen ja muut perustoiminnot täytyy sujua kivuttomasti ja luontevasti. Lisäksi erilaisten toimintojen saatavuuteen kannattaa perehtyä, jotta kaikki tarvittava on saatavilla tulevaisuudenkin suunnitelmien varalle.
Verkkokaupan jatkokehittäminen
Jatkokehitysmahdollisuudet ovat yksi oleellinen asia, johon verkkokauppa-alustan valinta tulee suuresti vaikuttamaan. Yleisesti ottaen verkkokauppojen ominaisuudet ja toiminnot ovat aina jollain muotoa rajalliset, mutta niiden jatkokehittämisen mahdollisuus muuttaa paljon peliä. Jos verkkokauppa on lisenssin omaava suljettu järjestelmä, joutuu yleensä sen toiminnalisuuksiin ja ominaisuuksiin vain tyytymään. Toisin on avoimen lähdekoodin ohjelmistot, jotka on nimensäkin mukaisesti kaikkien muokattavissa, jos tarvittavaa toimintoa ei löydy vakiona.
Vapaaseen jatkokehittämiseen parhaimmillaan ovat avoimen lähdekoodin ohjelmistot, joita voidaan vapaasti räätälöidä koodaamalla. Esimerkiksi käyttämämme WooCommerce -nimiseen verkkokauppa-alustaan on saatavilla satoja erilaisia lisäosia ja liitännäisiä, joilla verkkokauppaan saadaan erilaisia toiminnallisuuksia suhteellisen pienellä työllä. Ja lopulta jos valmista liitännäistä ei löydy, voidaan kauppaa muokata koodaamalla täysin vapaasti.
Verkkokaupan näkyvyys hakukoneissa
Huomio myös, kuinka hakukoneoptimointiystävällinen suunnittelemasi verkkokauppa-alusta on. Verkkokauppa-alustojen hakukonenäkyvyyteen liittyvä tekniikka ja toiminnot voivat olla täysin eri tasolla. Jotkin verkkokauppa-alustat voivat olla teknisesti “jäykkiä”, eikä liiemmin hakukonenäkyvyydelle suunniteltu.
Jotkin alustat ovat taasen keränneet mainetta hyvin hakukoneoptimoiniin sopivina. Esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmä on tunnetusti hyvin hakukoneoptimointiin soveltuva alusta, ja WooCommerce-verkkokauppa kulkee samaa linjaa. Vaihtoehtoisesti pienen piirin käyttämä pienellä budjetilla rakennettu verkkokauppa-alusta saattaa olla hyvin rajoittunut sen suhteen, kuinka verkkokaupan optimointi voidaan tehdä monipuolisesti.
Valitse sopiva verkkokauppa-alusta ja menesty
Toivottavasti sait tästä artikkelista hieman tukea pohdintojesi avuksi verkkokauppa-alustan valinnan suhteen. Valitettavasti kysymykseen ei ole yhtä valmista vastausta, mutta suositukemme ovat hyvin usein WooCommercen kannalla. Hyvällä alustalla on merkitystä sekä verkkokaupan perustamisessa että verkkokaupan myynnin kasvattamisessa perustamisen jälkeen.
Juttele osaajan kanssa aiheesta
Jos tarvitset tukea päätöksesi tueksi verkkokauppa-alustan valinnan ja perustamiskuvioiden suhteen, niin pistä viestiä alta. Juttelemme mielellämme verkkokaupan perustamiseen ja kasvattamiseen liittyvistä asioista kanssasi!