Jos olet verkkokauppias käyttäen kotimaista Clovershop-alustaa ja olet siirtämässä verkkokauppaasi WooCommercelle, tämä artikkeli on avuksesi. Olemme toteuttaneet verkkokaupan siirron Clovershopista WooCommercelle, ja jaamme tässä artikkelissa kokemukset projektista.

Hyödyt siirryttäessä WooCommerceen

Clovershopin verkkokauppa-alusta on helppo ja nopea tapa perustaa verkkokauppa, joka perustuu kuukausmaksuun. WooCommerceen siirryttäessä pääset ensinnäkin eroon kuukausimaksusta, sekä lisäksi pääset hyödyntämään WooCommercen hakukoneystävällisyyttä ja muokattavuutta.

WooCommerce-verkkokaupassa ulkoasu, ominaisuudet ja toiminnallisuudet on lähes rajattomasti muokattavissa, verraten kiinteät ominaisuudet omaavaan verkkokauppa-alustaan, jota Clovershopkin edustaa.

Ensisijaisen arvokas ja hyödyllinen etu verkkokaupan siirrossa on WooCommercen hakukoneystävällisyys, jonka avulla verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä on helpommin ja monipuolisemmin parannettavissa.

Avoimen lähdekoodin WooCommercessa sivuston tekninen huolenpito taasen jää verkkokauppiaan vastuulle, tarkoittaen että WordPressin ja WooCommercen päälle rakennetun kaupan ohjelmistopäivitykset täytyy hoitaa omatoimisesti tai ulkoistaa WooCommerceen erikoistuneelle huolenpitopalvelun tarjoajalle.

Verkkokaupan siirtoprosessi

Verkkokaupan siirron haastavuus riippuu käytössä olevasta verkkokauppapohjasta. Clovershopin ollessa suhteellisen pieni toimija maailmanlaajuisilla markkinoilla, tarkoittaen että verkkokaupan siirto on pitkälti manuaalista työtä. Valmiita siirtotyökaluja ei tähän siirtoon ole siis tarjolla, ja siirtomenetelmät riippuvat kaupan laajuudesta.

Pienimuotoinen kauppa on yleensä kannattavin siirtää käsipelissä tuote kerrallaan, mutta kaupan koon ollessa hieman suurempi, on tarpeen automatisoida verkkokaupan tuotesiirto alustalta toiseen.

WooCommerce -verkkokauppapohjan valmistelu

Ennen verkkokaupan siirtoa täytyy valmistella uusi WordPressin ja WooCommercen päälle rakennettu verkkokauppa-alusta, jonne Clovershop-kaupan sisältö siirretään.

WooCommerce-verkkokaupan valmisteluun kuuluu verkkokauppa-alustan asennus ja asetus, ulkoasun toteutus sekä tarvittavien toimintojen valmistelu (esimerkiksi maksujärjestelmän asennus).

Yleensä uuden verkkokaupan alusta asennetaan kehitysosoitteeseen, jolloin voidaan toteuttaa siirto ja uuden verkkokaupan valmistelu ennen sen julkaisua korvaten vanhan kaupan.

Tuotteiden siirto

Verkkokaupan tuotteiden määrä määrittelee, kannattaako tuotteet siirtää käsin, vain kerätäänkö tuotetiedot automatisoidusti hyödyntämällä itsekirjoitettua tuotteiden keräystoimintoa. Jos tuotteita on vain joitain kymmeniä, tuotetietojen ja kuvien siirto on vielä mahdollista tehdä käsin kopioimalla tuotteen tiedot verkkokauppa-alustalta toiselle.

Jos verkkokaupassa on tuotteita satoja tai tuhansia, on suositeltavaa tehdä keräämällä tuotetiedot automatisoidusti vanhasta kaupasta excel-tiedostoon. Tämän jälkeen tiedot voidaan siirtää WooCommercelle. Osaavan koodarin toteuttama automatisoitu siirto säästää kymmeniä tai satoja työtunteja, jos tuotteita on suuri määrä.

Lisäksi kyseisen verkkokauppasiirron tekijää on hyvä huomauttaa verkkokauppa-alustojen erilaisuudesta ja sen tuomista pienistä muutoksista siirtoprosessin yhteydessä. Verkkokauppa-alustat toimivat hieman eri tavalla, ja varsinkin laajempien verkkokauppojen kohdalla siirto ei aina ole täydellinen.

Esimerkkinä WooCommercessa tuotteille valitaan tuoteosastot, Clovershopissa taas tuotteet lisätään tuoteosastoihin. Tämä voi aiheuttaa sen, että tuotesiirron yhteydessä kaikkia tietoja ei saada uuteen kauppapohjaan ihan samalla tavalla, vaan tuotetietoja voi joutua vielä hienosäätämään käsin.

Muun sisällön siirto

Tuotteiden lisäksi vanhasta verkkokaupasta kopiodaan muu sisältö, kuten alasivut, tuoteosastot ja blogi. Yleensä tuotesiirto on se haastavin, johon voidaan tarvita räätälöidyn automatiikan hyödyntämistä verkkokaupan koon ollessa liian suuri manuaaliseen siirtoon.

Uudelleenohjaukset

Aina kun verkkokauppa-alusta vaihtuu, on hyvin todennäköistä että myös verkkokaupan osoitteet muuttuvat. Aina kun verkkosivun osoite muuttuu, sille täytyy tehdä uudelleenohjaus vanhasta osoitteesta uuteen, jotta sivuston Google-näkyvyys ei kärsi.

Uudelleenohjaus huolehtii, että vanhat linkit toimivat jatkossakin, jolloin säästytään 404-virheiltä. Samalla ohjaukset tiedottavat hakukoneita osoitemuutoksesta, ohjaten uuteen osoitteeseen. Tämä auttaa hakukonetta seuraamaan muutosta ilman katkoja, sekä auttaa indeksoimaan uudet osoitteet säilyttäen varmemmin hankitun hakukonenäkyvyyden.

Apua Clovershop - WooCommerce -siirtoon

Kun suunnittelet verkkokaupan siirtoa Clovershopista WooCommerceen, saatat tarvita osaavaa apua. Kyseisen siirtoprojektin suorittaneena voimme auttaa sinua hahmottamaan verkkokauppasi siirron haasteita. Ota meihin yhteyttä, niin katsotaan tarkemmin kuinka voimme olla avuksesi verkkokaupan siirrossa.