Verkkokauppa elää suorasta myynnistä ja kotimaan markkinoilla käytetyin hakukone Google pystyy tuomaan laadukasta luontaista liikennettä verkkokauppaasi. Tästä syystä verkkokauppiaan tulisi olla erityisen kiinnostunut verkkokaupan Google-näkyvyyden parantamisesta. Hakukoneesta valuu aktiivisia ja aiheesta kiinnostuneita kävijöitä sopivilla hakusanoilla, joiden avulla verkkokauppasi myynti kasvaa.

Google on Suomena markkinoilla ylivoimaisesti käytetyin hakukone, johon verkkokaupan hakukoneoptimointi kohdistetaan. Tällöin puhutaan Google-optimoinnista, ja tekemisen tavoitteena on parempi näkyvyys Googlessa laadukkaiden vierailijoiden sekä lisämyynnin hankkimiseksi verkkokauppaan.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi (SEO)
Verkkokaupan vierailijamäärät kasvussa optimoinnin ansiosta.

Google-näkyvyys on parasta markkinointia verkkokaupalle

Luontainen liikenne automatisoi verkkokaupan myyntiä

Verkkokaupalla on täysi potentiaali tehdä markkinointi- ja myyntityötä kellon ympäri ja vuoden jokaisena päivänä, ja vielä ihan itsestään. Lisäksi verkkokaupoista tilataan yhtä sun toista tavaraa vuosi vuodelta enemmän, ja Googlen hakukone ohjaa tästä liikenteestä suurimman osan. Verkkokauppa siis kukoistaa niille, jotka ovat saaneet hankituksi verkkokauppaan kohdistettuja ja kiinnostuneita vierailijoita hyvän Google-näkyvyyden ansiosta.

Myydäänpä verkkokaupassa sitten teetä, kukkia, t-paitoja tai mitä muuta tahansa, niin orgaanisella Google-näkyvyydellä on merkittävä vaikutus verkkokaupan menestykseen.

Googlesta ja muista hakukoneista hankittu luontainen liikenne on yleensä hyvä sijoitus verkkokaupalle, koska hakukoneen käyttäjät ovat aktivoituneet aihetta kohtaan. Oikeaoppinen ja ammattitaitoinen verkkokaupan hakukoneoptimointi parantaa verkkokauppasi näkyvyyttä halutuilla hakusanoilla, tuoden aiheesta kiinnostuneita vierailijoita verkkokauppaasi.

Alla esimerkkinä kuvakaappaus SEO-työkalusta: lista näyttää tee-aiheisten hakusanojen hakumääräennusteet Googlessa kuukausitasolla. Tästä saat ajatusta millaisista hakujen sekä hakusanojen määristä voidaan aiheittain puhua.

SEO-työkalun hakusanalistaa teekaupalle. Volume tarkoittaa kuukausittaista hakumäärää Suomessa, käyttäen Googlen hakukonetta. Teekauppiaalle riittää hakusanoja Googlessa, kuten monelle muullekin.

Laadukkaita liidejä Googlesta

Hakukoneista saapuvat vierailijat ovat keskivertoa parempia.

Hakukoneista tulevissa vierailijoissa on erityistä se, että he ovat kirjoittaneet hakusanat Googleen ja etsivät tietoa aiheesta omatoimisesti. Kyseinen kohdennettu vierailija on erityisen laadukas, ollessaan aktivoitunut asian suhteen, joka sopii verkkokauppasi aihealueeseen. Google-optimointi tuo siis lisää vierailijoita verkkokauppaan, jotka ovat vielä erityisen laadukkaita kiinnostuksensa ja omatoimisuutensa ansiosta.

Usein myös vierailija-anaytiikan kautta on havaittavissa, että hakukoneista saapuvat vierailijat liikkuvat aktiivisemmin sivustolla ja viipyvät pidempään. Jos  esimerkiksi investoit markkinointibudjettiasi verkossa esitettäviin display-mainoksiin, niin pahimmillaan mainosta klikkaavien vierailijoiden poistumissuhde voi lähennellä sataa prosenttia. Luontaiset Google-vierailijat harvoin karkaavat näin suurissa määrin sivustolta heti, ellei jotain ole pielessä.

Googlesta saapuva vierailija on aina käytetyn hakusanan takana olevan tieton perässä, ja on yleisesti ottaen kiinnostunut hakusanan määrittämästä aiheesta. Lisäksi vierailijoita saapuu jatkuvana virtana ilman erillisiä mainosponnisteluja, joten miksi ei ottaa hakukonemarkkinoita haltuun?

Verkkokaupan Google-optimointi

Google-optimointi alkaa hakusanakartoituksella

Vierailijoiden määrän kasvattaminen verkkokauppaan alkaa aina katsauksella SEO-ohjelmaan sekä tilanteen vaativalla SEO-auditoinnilla. Ennen optimointia Googlessa käytetyt hakusanat sekä kilpailutilanne seulotaan, ja käsitys tilanteesta paranee. Hakusanojen selvittäminen antaa paremman käsityksen kokonaisuudesta sekä lähtötilanteesta, jolloin on helpompi tehdä tietoisia päätöksiä hakukonenäkyvyyden ja tätä kautta verkkokaupan myynnin kasvattamiseksi.

Hakusanojen auditointi ahrefs
Hakusana-auditointi toteutetaan ammattikäyttöön tarkoitetun SEO-työkalun avustuksella.

Sisältö on ensimmäinen askel hyvälle Google-näkyvyydelle

Google on rummuttanut viime vuosina, että laadukkaaseen sisältöön panostaminen on ensisijaisen tärkeää Googlen hakukonenäkyvyydessä. Ilman kunnollista ja lukijaa palvelevaa sisältöä ei ole kunnon sijoituksiakaan. Tämä asia näytti vahvistuneen entisestään vuoden 2023 syyskuussa, kun Google julkaisi hakukoneessaan uuden hyödyllistä sisältöä tukevan päivitykensä (Helpful Content Update).

Google-optimointiin liittyy lisäksi paljon muutakin kuin pelkkä sisältö, mutta sisältö itsessään on ensisijaisen oleellinen asia huomioida ja laittaa kuntoon. Lisäksi Googlessa täytyy huomioida hakusanan hakutarkoitus (englanniksi “search intent”), koska hakutarkoitus määrittää ainakin osittain millainen sisältö on tiedonhakijan tilanteeseen tarpeellista. Google haluaa tuoda mahdollisimman oleelliset ja sopivat hakutulokset, johon se osittain pyrkii hakusanan antamien vihjeiden perusteella siitä, mitkä ovat hakijan perimmäinen tarkoitus.

Panosta siis aina huippulaatuiseen, itse työstettyyn sisältöön, joka on optimoitu oikeaoppisesti halutuille hakusanoille. Näin verkkokauppasi näkyvyys hakukoneissa kulkee oikeaan suuntaan.

Verkkokaupan myynti yhdessä kasvuun

Jos tiedät tai tunnet, että verkkokauppasi Google-näkyvyys voisi olla nykyistä parempi, niin suosittelemme ottamaan yhteyttä Google-optimoinnin asiantuntijaan. Verkkokaupan myynnin kehittäminen ja kasvattaminen on monipuolista ja yksilöllistä parannustyötä, jossa on ymmärrettävä asioiden merkityksellisyys oikeassa suhteessa.

Google-optimoinnissa käytämme erillistä hakukoneoptimoinnin työkalua, jonka avulla päästään pintaa syvemmälle tutustumaan hakusanoihin, volyymiin sekä kilpailutilanteeseen. Ota yhteyttä, niin tutustutaan yhdessä verkkokauppasi näkyvyyden tilanteeseen ja mahdollisuuksiin.