Kotisivujen merkitys yrityksen keulakuvana kiihtyy entsisestään, ja yrityksen verkkonäkyvyys tarjoaa hyviä mahdollisuuksia löytää uusia asiakkaita ja kasvua. Kokosimme tähän artikkeliin vinkit yrityksen kotisivujen toteutukseen vuodelle 2021.
Mikä on kotisivujen tarkoitus?
Ensimmäinen ja tärkein kysymys suunniteltaessa uusia yrityksen kotisivuja on: mikä yrityksen kotisivujen perimmäinen tarkoitus on? Halutaanko verkkosivuilla palvella nykyisiä asiakkaita vai jopa tehdä uusiasiakashankintaa? Haluatko kotisivuilta suoraa myyntiä vai yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta?
Kotisivujen tulee olla hyvä investointi yritykselle, eikä pelkkä kuluerä. Tähän tavoitteeseen päästään osaavalla perehtymisellä ja suunnitelmalla.
Vinkki 1: Määritä yrityksen kotisivuille konkreettinen tavoite
Parhaillaan kotisivut tai verikkokauppa tahkoaa myyntiä ihan itsessään, esimerkiksi hakukonenäkyvyyden ja toimivan sisällön sekä positiivisen ja palvelevan käyttäjäkokemuksen kautta. Kotisivu-uudistuksen tai toteutuksen suuntaviivat selkenevät konkreettisen tavoitteen myötä.
"Kotisivujen tulee olla yritykselle hyvä investointi eikä kuluerä."
Keskity ensisijaisesti uusien asiakkaiden hankintaan
Kotisivuilla voidaan palvelulla myös nykyisiä asiakkaita, mutta kotisivujen pääviesti kannattaa suunnata potentiaaliselle uudelle asiakkaallesi, joka eksyy kotisivuillesi ja päätyy toivottavasti määrittelemääsi tavoitteeseen. Kohdista ja optimoi siis kotisivut yritykselle aina ensisijaisesti uusasiakashankintaan, jotta niistä saadaan paras markkinoinnin hyöty irti.
Vinkki 2: Luo sisältö, joka tuo veirailijoita hakukoneista sekä myy
Sisältö on kotisivujen tärkein osa. Kauniilla kuorilla ilman laadukasta ja palvelevaa sisältöä ei löydytä hakukoneesta eikä saada yhteydenottoja. Hakukonejätti Google muutti vuonna 2020 hakutulosten algoritmiä painottamaan laadukasta ja palvelevaa sisältöä entistä enemmän.
Sisältö kannattaa myös optimoida halutuille hakusanoille, varsinkin jos toivotaan vierailijoita hakukoneiden orgaanisista hakutuloksista. Hakukoneoptimoinnilla tavoitettavat vierailijat ovat ostokannalla, sillä he etsivät aktiivisesti tietoa aiheesta omatoimisesti. Hakusanat määrittävät hakutarkoituksen, johon sisällön on palveltava ja oltava avuksi.
"Sisältö on yrityksen kotisivujen tärkein osa-alue ja investointi"
Valitse tunnettu ja toimiva julkaisualusta kotisivuille
WordPress-julkaisujärjestelmästä on tullut yleisesti suosituin alusta yrityksen kotisivuissa. Avoimeen lähdekoodiin perustuvassa WordPressissä on vahvuutensa: WordPress on ilmainen ladata ja päivittää, suuri käyttäjäkunta ja helppo hallittavuus. WP:n kanssa et ole sidottua tiettyyn palveluntarjoajaan, vaan yritykselle on ihan oikeasti omat kotisivut. Tarvitset vain webhotellin ja yrityksen kotisivut ovat verkossa.
Huomaathan, että WordPress.com on WordPress-julkaisujärjstelmää hyödyntävä kuukausimaksullinen ja rajoitettu palvelu. Omassa webhotellissa pyöritettävää WordPressin julkaisujärjestelmää voi taasen räätälöidä osaavan tekijän avulla melkoisen vapaasti. Varmistu myös WordPress-kotisivuja hankkiessasi että saat WordPress-kotisivut omaan webhotelliisi asennettuna ilman toteuttaja tekemiä rajoitteita. Tällöin voit valita ja vaihtaa palveluntarjoajaa vapaasti.
Vinkki 3: Tee yrityksen kotisivut WordPress-julkaisujärjestelmällä omaan webhotelliin
Webhotelli ja domain ovat ainoat tarvittavat hankinnat, jotta WordPress -julkaisujärjestelmällä tehdy sivusto saadaan julkaistuksi. Ensimmäinen hankita WordPress -kotisivuille on siis WordPress-yhteensopiva webhotelli, jonka avulla sivusto saadaan verkkoon koko kansan ihmeteltäväksi.
"WordPress-julkaisujärstelmällä tehdyt kotisivut ovat oikeasti yrityksesi omaisuutta"
Tee WordPress-kotisivut Elementorilla
Elementor on WordPressin tunnettu sivurakentaja-lisäosa. Elenentor on erittäin visuaalinen ja helppo käyttää. Elementor on niin kätevä käyttää, että sisällön hallinta ja uusien sivujen tekeminen käy sujuen. Elementorin lisäosa on käytössä useammalla miljoonalla WordPress -sivustolla.
Itse välttelimme pagebuildereiden käyttöä kunnes Elementor tuli vastaan ja myi itsensä käytössä hyvin nopeasti sujuvan käytettävyyden ja hyvän toimivuuden ansiosta. Lisäosasta on maksullinen Pro-versio, jolla saa varsin riittoisan valikoiman toimintoja käyttöön.
Elementor on siis saavuttanut kattavan suosion, ja tarvitessasi apua yriyksen kotisivujen kanssa, löydät helposti osaavaa apua kotisivujen kehittämiseen.
Vinkki 4: Valitse teemaksi Elementor Hello
Elementor on kaikki mitä tarvitset WordPress-kotisivujen ulkoasun luomiseen. Elementorin Hello -teema on loistava valinta teemaksi Elementorin kaveriksi. Se on kevyt ja nopea, sekä istuu saumattomasti Elementorin kanssa.
"Elementorilla on helppo luoda ja hallita WordPress-kotisivujen sisältöä tyylikkäästi"
Mobiililaitteet etusijalle sivustoa optimoidessa
Puhelin on nykyään useamman verkkosivuston vierailijoiden eniten käytetty laite. Tämä tarkoittaa mobiilioptimoinnin olevan ensisijaisen tärkeää myös yrityskotisivuille. Sivuston on oltava kevyt ja latauduttava nopeasti erityisesti mobiililaitteilla. Lisäksi ulkoasu tulee asetella puhelimen ruudulle sopivaksi entistä tarkemmin.
Myös Google on kiinnostunut sivustosi mobiilivalmiudesta, ja jakaa näkyvyyttä mielummin mobiiliyhteensopiville sivustoille.
Vinkki 5: Tuplavarmista yrityksen kotisivujen toimivuus mobiilissa
Nykyään valtaosa kotisivujen vierailijoista voi selata sivuja puhelimella. Nykyään on tärkeämpää kuin koskaan, että kotisivut skaalautuvat siististi puhelimen näytölle sekä latausnopeus on mahdollisimman hyvä.
"Valtaosa kotisivujen vierailijoista saattaa katsella sivustoasi puhelimen näytöltä, joka tulee ottaa toteutuksessa huomioon
Ota kotisivujen analytiikka haltuun
Hankkiessasi kotisivut yritykselle, pidä huoli että verkkosivustolla on vierailija-analytiikka, joka kerää tietoa kotisivujen vierailijoista. Vierailijoiden saapumisesta, liikkeistä ja määrästä voidaan päätellä miksi kotisivujen ja tavoitteiden välinen suhde on.
Vinkki 6: Seuraa kotisivujen analytiikkaa jatkuvasti
Jotta kotisivuista on yritykselle hyötyä, niillä täytyy olla ensisijaisesti vierailijoita. Vierailija-analytiikasta saadaan hyödyllistä tietoa kotisivujen kehittämiselle sekä jokapäiväiselle seurannalle.
"Vierailija-analytiikan tieto voi olla kullan arvoista kotisivujen parantamiseen"
Keskity hakukonetta käyttäviin potentiaalisiin asiakkaisiin
Hakukoneet ovat edelleen netin suurin liikenteen ohjaaja, joten hakukoneen kautta tuleviin “lämpimiin liideihin” on syytä keskittyä. Kun hankit yrityksen kotisivut Googlen ja muiden hakukoneiden orgaanisten hakujen kautta, pääset tekemään tuttavuutta tiedonhakijan kanssa sisältösi avustuksella.
Tässä vaiheessa mukaan tulee hakijan tarkoitus haulleen: etsiikö hän tietoa pulmaan tai ideaansa, vai mitä. Tähän hakutaroitukseen vastataan laadukkaalla ja hakutarkoitusta palvelevalla sisällöllä.
Hakukoneesta löytyvien liidien lämpimyydellä tarkoitetaan sitä, että potentiaaliset vierailijat ovat aktiivisesti liikekannalla ja näin ollen toidennäköisesti tekemässä hankintoja lähitulevaisuudessa hakua liittyvään aiheeseen koskien.
Vinkki 7: Hakukoneoiptimoinnilla lisää vierailijoita yrityksen kotisivuille
Kun kotisivut ovat muuten myyntikunnossa, saadaan hakukoneoptimoinnilla lisää vierailijoita yrityksen kotisivuille. Kotimaan markkinoilla tunnettua on myös tehdä Google-optimointia, joka on vain nimen hakukoneeseen kohdistettua parannusta. Optimoinnin hyödyt riippuvat ensisijaisesti hakuvolyymista, kilpailutilanteesta sekä tietenkin tehdystä toimenpiteistä.
Jos kohdennetut ja luontaiset vierailijat, sekä hyvä hakukonenäkyvyys kiinnostaa, voi tekemisen aloittaa SEO-kartoituksella. Tästä selviää lähtötaso ja saavutettavissa oleva potentiaali hakukoneissa.
"Hakukoneista löytyvät vierailijat ovat erityisen potentiaalisia asiakasehdokkailta"
Mietitkö kotisivuja yrityksellesi?
Kun tuumailet kotisivuja yrityksellesi, ota yhteyttä niin käydään yhdessä läpi lähtötilanne sekä tavoitteenne. Näiden tietojen pohjalta teemme ilmaisen toimintasuunnitelman, joista selviää tarvittavat toimenpiteet kohti tavoitteita.