Kotisivut ovat yritysmaailmassa nykyään tunnettu markkina-alusta, mutta kotisivuista saatavaa hyötyä ei aina ole optimoitu parhaaseen myyntikuntoon. Digitaalisessa maailmassa on entistä enemmän markkinoita, kunhan vain onnistuu hankkimaan myyvät kotisivut yrityksen myyntityötä edistämään. Tässä hieman yhteenvetoa siitä, millaiset on myyvät kotisivut, jotka tuo uusia asiakkaita yritykselle.
Miten määritellään "myyvät kotisivut"?
Jokainen yritys tarvitsee myyntiä menestyäkseen, ja tarvittava markkinointi- ja myyntityö on jotenkin saatava järjestettyä. Nykyisin netin aikakaudella yritykset voivat tehdä markkinointia digitaalisessa maailmassa, ja kotisivut ovatkin usein se potentiaalisin ja tärkein markkinointikanava. Lisäksi jos kotisivuilla on hyvä Google-näkyvyys, siitä on avuksi yrityksen myynnin kasvussa.
Myyvät kotisivut on kyseessä silloin, kun ne tuovat esimerkiksi yhteydenottoja yritykselle. Nämä nettisivujen kautta tulevat yhteydenotot voidaan laskea kotisivujen “myynniksi”, vaikka kauppaa ei ole vielä syntynytkään. Usein tässä vaiheessa on hyvä laittaa yrityksen oma myyjä tiedustelijan perään.
Verkkokaupassa myynti on selkeä, mutta kotisivuilla yleensä raha ei vaihda omistajaa samalla tavalla. Tästä syystä kotisivujen tärkein konversio on yleensä tarjouspyynnön lähettäminen tai yhteydenotto, jota kutsutaan kotisivujen myynniksi.
Kun vierailija tekee toivotun toimenpiteen sivustolla (kuten yhteydenotto), kutsutaan sitä konversioksi. Tällöin verkkosivut ovat tehneet työnsä toivotulla tavalla ja saavuttanut halutun tavoitteen.
Myyvät kotisivut - tärkeimmät ominaisuudet
Kotisivujen myyntipotentiaalia ei käännetä päälle yhdellä napin painalluksella. Kotisivujen myyvemmäksi tekemisessä voidaan puhua myös kotisivujen konversio-optimoinnista. Tämä on aina yksilöllistä sivuston parantelua erityisesti niihin asioihin painottaen, jotka näyttää olevan erityisesti vinksallaan. Kun hankitaan kotisivut yritykselle jotka myy, on ne yleensä kustannustehokas ja pitkäkestoinen tapa saada myyntiä pyörimään.
Alla kymmenen olleellisinta asiaa, joiden avulla olet lähempänä myyviä kotisivuja. Lyhyesti sanottuna kotisivujen tulee olla toimiva kokonaisuus, joka on palveleva, toimiva sekä ammattimainen.
Selkeä ja houkutteleva ulkoasu: Sivuston tulisi olla visuaalisesti houkutteleva ja ammattimaisesti suunniteltu, tarjoten selkeän ja yhtenäisen yritysilmeen. Usein hakukoneen kautta löytyvä uusi vierailija saattaa kuulla yrityksestäsi ensimmäistä kertaa, jolloin kotisivujen tehtäväksi jää ensivaikutelman luominen.
Intuitiivinen navigointi: Sivuston tulee olla helppo navigoida, jolloin käyttäjät löytävät helposti etsimänsä tiedon tai tuotteet. Jos verkkosivuston navigointi on heikosti rakennettu, voi se olla oleellinen este sivuston käytettävyydelle.
Vakuuttava ja selkeä sisältö: Sivuston sisällön tulee olla selkeää, vakuuttavaa ja hyödyllistä, esitellen tuotteet tai palvelut sekä yrityksen tehokkaasti. Kotisivujen sisällön tulee puhutella asiakastasi ammattitaitoisesti sekä vastata asiakkaiden kysymyksiin. Myös Googlelle laadukas ja hyödyllinen sisältö on tärkein, joten panosta siihen.
Napakat toimintakehotukset (Call to Action, CTA): Tehokkaat toimintakehotukset ohjaavat kävijöitä toimimaan halutulla tavalla, kuten ostamaan tuotteita, tilaamaan uutiskirjeitä tai ottamaan yhteyttä. Jos lukija jätetään tyhjän päälle tekstin jälkeen, voi olla avuksi lisätä kehoitus seuraavasta askeleesta.
Optimointi hakukoneille (SEO): Hyvä hakukoneoptimointi varmistaa, että sivustosi löytyy helposti hakukoneista tarpeellisilla hakusanoilla, mikä lisää liikennettä ja mahdollisia asiakkaita. Parempi näkyvyys auttaa yleensä parempaan myyntiin, jos vain kotisivut on kunnossa ja optimoitu myyväksi. Lisäksi hyvä Google-näkyvyys voi luoda mielikuvaa markkinavaltiaasta, joka voi myös auttaa myynnillisesti.
Mobiiliystävällisyys: Sivuston tulee toimia saumattomasti kaikilla laitteilla, erityisesti mobiililaitteilla, sillä yhä useampi käyttäjä selaa internetiä puhelimillaan. Puhelimen ruutu on pienen koon takia kriittisempi, jolloin asettelu täytyy olla kunnossa. Repaleinen sivusto mobiilissa antaa huonon kuvan ja käyttäjäkokemuksen.
Latausnopeus: Nopea latautuvuus on tärkeää käyttäjäkokemuksen ja hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos sivut takkuilevat pahasti, on vaikea saada asiaansa hoidetuksi sivuston kautta. Jos sivustosi tökkii, tutustu nopeusoptimointiin.
Asiakasarviot ja -suositukset: Luotettavat arviot ja suositukset voivat lisätä uskottavuutta ja vakuuttaa uudet asiakkaat. Usein tuntemattomalta kauppiaalta ostettaessa halutaan kuulla jonkinlaisia suosituksia muilta. Nämä voivat olla avuksi parahtamaan kotisivujen myyntiä.
Yhteystiedot ja tuki: Selkeät yhteystiedot ja tukivaihtoehdot lisäävät luottamusta ja helpottavat asiakkaan yhteydenottoa. Myös Google pitää vakuuttavampana sivustoa, jolla on kattavat yhteydenottovaihtoehdot.
Analytiikan hyödyntäminen: Sivuston jatkuva seuranta ja analysointi auttavat ymmärtämään kävijöiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa entistä tehokkaammaksi. Vierailija-analytiikan avulla päästään jäljille, mikä kotisivujen myynnissä tökkii, tai kuinka ne voisi myydä paremmin.
Esimerkki myyvistä kotisivuista
Kuten tästä suppeasta listasta huomataan, yrityksen kotisivut ovat monimuotoinen kokonaisuus, jossa kaikki osa-alueet täytyy olla kunnossa. Osaava web-suunnittelija kuitenkin voi nähdä heti, miltä yrityksen kotisivut vaikuttaa ja mihin suuntaan niitä pitäisi parantaa.
Tämä oma sivustomme on myös yksi todiste myyvistä kotisivuista. Sivusto löytyy kohtuullisen hyvin Googlesta, sekä tuottaa yhteydenottoja sekä sähköpostin, lomakkeen ja chatbotin kautta jatkuvalla syötöllä. Tämä Google-optimointi on ollut ehdottomasti hyvä sijoitus auttamaan kotisivuja myyntityössä, tuoden kohdennettuja asiasta kiinnostuneita vierailijoita kotisivuille!
Laitetaanko kotisivut myymään?
Olemme vuosien varrella oppineet, kuinka rakentaa ja optimoida kotisivuja myynnillisesti parempaan suuntaan. Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin katsotaan kuinka yrityksenne kotisivut saadaan myyntikuntoon!