Verkkokauppauudistus on merkittävä muutos verkkokaupalle. Yleensä moni asia muuttuu uudistuksen yhteydessä, ja toisinaan tulee sellaisia yllätyksiä joita ei olisi tarvinnut. Valmistaudu verkkokaupan uudistamiseen huolella, ja pidä huolta ettet tee pahimpia virheitä – nämä voivat käydä yllättävän kalliiksi.
Osaamisen tärkeys verkkokauppauudistuksessa
Verkkokaupan uudistaminen voi käydä erittäin kalliksi, ja siitä syystä tämä artikkeli on kirjoitettu. Jos suunnittelet verkkokaupan uudistusta, mutta et itse ole hakukonenäkyvyyden ja verkkokauppatekniikan mestari, on tärkeää ymmärtää oleellisia asioita verkkokaupan uudistukseen ja siirtoon liittyen. Muutoin voi tulla merkittäviä menetyksiä eteen.
Verkkokauppauudistuksessa piilee suuria riskejä verkkokaupan näkyvyyden ja myynnin kannalta, joista verkkokauppauudistuksen tekijä ei välttämättä ole tietoinen. Kun vahinko on jo päässyt tapahtumaan, yleensä verkkokauppauudistuksen hintalappu kasvaa entisestään, kun korjataan uudistuksen tuomia ongelmia. Mitä jos menettäsit puolet verkkokaupan Google-liikenteestä? Entä jos uuden verkkokaupan konversio on huonopi kuin edellisen?
Näin voi käydä sinunkin verkkokaupallesi...
Hups, verkkokaupan Google-liikenne putosi puoleen uudistuksen myötä!
Tämä on jokaisen verkkokauppiaan painajainen. Kallis investointi verkkokaupan uudistukseen, joka tuo vielä lisäkuluja menetetyn näkyvyyden takia. Jos verkkokaupan liikenne putoaa juuri verkkokauppauudistuksen jälkeen puoleen, sanoisin että nyt tuli kalliiksi! Ja näin voi käydä, kokemusta on. Tässä erään kotimaisen verkkokauppiaan Google-näkyvyydestä käppyrät: marraskuussa 2023 verkkokaupassa on vielä yli 2000 vierailijaa, laskun loppuessa tammikuussa 2024 Googlesta saapuu enää vähän alle 1000 vierailijaa:
Verkkokaupan näkyvyys Googlessa, ennen uudistusta
Vanhalla verkkokaupalla oli näkyvyyttä Googlessa yli 2000:lla haksanalla, ja arvoitu liikenne oli myös vähän yli 2000 kävijää kuukaudessa.
Verkkokaupan näkyvyys Googlessa, uudistuksen jälkeen
Kun uusi verkkokauppa oli “asettunut” Googlessa, sillä oli heikoimmillaan vain vähän yli kolmannes Google-näkyvyydestä jäljellä.
Sinne katosi noin tuhat laadukasta vierailijaa, jotka tulivat kauppaan ihan omatoimisesti ja ilmaiseksi! Ja tästä lystistä piti vielä maksaa. Emme ole olleet mukana tämän verkkokaupan uudistuksessa, mutta asia tuli muuta kautta puheeksi ja vastaan. SEO-ohjelmasta katsottaessa kävi ilmi, että liikenne oli tippunut verkkokauppiaan mainitseman uudistuksen jälkeen huomattavasti.
Tietysti johtopäätöksien vetäminen voi viedä aina puskaan, mutta valiettavasti verkkokauppauudistuksen sisältämät riskit herättävät heti kysymyksen että mitä tehtiin väärin. Toinen vaihtoehto voisi olla, että Google on juuri tehnyt muutoksia hakukoneeseensa, ja samainen verkkokauppa sai sanktioita sen takia. Tämä on aina tarkastettavissa, mutta pahinta on syytä epäillä.
Kun verkkokaupan Google-näkyvyys on menetetty
Googlesta löytyminen on verkkokaupalle parasta markkinointia. Sieltä löytyvät kiinnostuneet ja aktiiviset vierailijat, jotka ovat erittäin hyvin kohdennettuja asiakasehdokkaita. Luontaisesta Google-näkyvyydestä tuskin kukaan haluaisi luopua, ja hyvä näin. Valitettavasti verkkokauppauudistuksessa vaanii suuri riski, että verkkokaupan Google-positioita menetetään. Asian voi kuitenkin välttää, kun mukana on esimerkiksi osaava SEO-konsultti, joka on perillä toteutuksen tuomista muutoksista.
Jos valinko on jo keretty tekemään, on syytä aloittaa pikaiset elvytystehtävät näkyvyyden palauttamiseksi siihen suuntaan, jossa se oli. Helppoja ratkaisuja ei yleensä ole, vaan korjaustoimenpiteet aloitetaan kartoituksella ongelmien tai puutteiden selvittämiseksi.
Kun uusi verkkokauppa on huonompi kuin vanha
Mistä tietää onko uusi verkkokauppa parempi kuin vanha? Siitä, että uusi verkkokauppa myy paremmin, eli sen konversioaste on korkeampi. Jos vanhaan ja uuteen verkkokauppaan laitettaisiin 100 saman tasoista vierailijaa, uusi kauppa olisi parempi jos useampi ostaisi mitä vanhasta kaupasta ostettiin.
Jos uusi verkkokauppa on käytettävyydeltään parempi, sekä palvelee vierailijoita yleisesti paremmin, voidaan sen olettaa olevan vanhaa verkkokauppaa parempi. Joskus kuitenkin uudistuksen yhteydessä voi käydä, että vaikka verkkokaupan liikenne pysyy samana, sen myynti silti laskee. Tällöin kaupassa on parannettavaa heti uutena, jotta päästään vähintään vanhan kaupan tasolle konversiossa.
Varmista verkkokauppauudistuksen onnistuminen
Ennen kaikkea oleelisinta on se, että minkä tahansa verkkosivuston uudistaminen sisältää riskejä epäonnistumisen suhteen, ja tämä koskee myös sekä erityisesti verkkokauppoja. Mitä enemmän sivuston suhteen on menetettävää, sitä kalliimmaksi uudistus voi tulla.
Kun tarvitset ulkopuolisen näkemystä verkkokauppauudistuksen varmistamiseen, ota meihin yhteyttä niin katsotaan tapaustasi yhdessä tarkemmin! Olemme totuttaneet WooCommerce-verkkokauppoja useiden vuosien ajan, sekä meillä on kokemusta myös verkkokauppojen Google-optimoinnista ja myynnin kasvattamisesta.