Verkkokauppa on hieno laitos, se voi tahkota myyntiä omatoimisesti 24 tuntia vuorokaudessa hyvinkin menestyksekkäästi. Usein kuitenkin verkkokaupan suorituskyky on alle toiveiden, ja tällöin asialle on tehtävä jotakin. Verkkokaupan asiantuntija on apuna verkkokaupan haasteiden ratkomisessa ja myynnin parantamisessa.

Kun verkkokauppa ei pärjää kilpailussa

Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta koventuvan kilpailun takia päivä päivältä entistä haastavampi saada menestymään. Verkkokauppaliiketoiminta on kasvanut viimeiset pari vuosikymmentä hurjasti, kuten koko nettimaailma. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä mahdollisuudet että haasteet kasvavat: verkkokauposta tilataan entistä enemmän tavaraa, mutta samaan aikaa verkkokauppojen määrä on kasvanut.

Kun verkkokauppa ei vastaa suorituskyvyltään kauppiaan odotuksia, on aika etsiä asiantuntija-apua ongelmien ratkaisemiseksi. Verkkokaupan näkyvyyden ja myynnin kasvattaminen on ammattilaiselle suhteellisen yksinkertaista matikkaa: verkkokaupan pitää olla myyvässä kunnossa sekä sen tulee löytyä hyvin hakukoneista. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kokonaisuus koostuu useista eri tekijöistä, johon usein tarvitaan ulkopuolista näkemystä.

Näin verkkokauppa käännetään menestykseen

Verkkokaupan asiantuntija on verkkokauppiaan avuksi verkkokaupan kehittämisessä, jonka tarkoitus on saada kauppa jaloilleen ja kasvamaan. Nämä ovat yleisimmät haasteet, joiden kanssa painitaan.

Kaava on yksinkertainen: verkkokauppaan tarvitaan laadukkaita vierailijoita, sekä kaupan on oltava siinä kunnossa että se kykenee kääntämään vierailijat maksaviksi asiakkaiksi hyvällä hyötysuhteella. Kokemuksemme mukaan ensisijainen markkina-alue verkkokaupalle on Googlen hakukone. Google on kotimaassamme selvästi yleisin hakukone, jota yli 90 % kansasta käyttää. Ja nykyään tieto haetaan netistä, olipa kyseessä ongelma tai edessä oleva hankinta.

Näin ollen verkkokaupan parasta markkinointia on hyvä Google-näkyvyys. Sieltä löytyvät kohdennetut asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita aiheista. On suuri menetys verkkokaupalle, jos se ei löydy hakukoneista sille soveliailla hakusanoilla.

Onko verkkokauppa myyvässä kunnossa?

Verkkokaupan hakukoneoptimointi ei välttämättä auta vielä yhtään, jos itse kauppa ei vastaa kohdeasiakkaiden odotuksia. Verkkokaupan täytyy olla mahdollisimman loppuun optimoitu paras myynti mielessä pitäen. Tämä ei ole itsestäänselvyys, mutta ei myöskään rakettitiedettä. Vuosien kokemuksella verkkokaupan asiantuntija pystyy näkemään hyvinkin helposti, mikä kaupan ongelma on.

Kun puhutaan verkkokaupan myyntikyvystä, on kyse verkkokaupan konversiosta. Konversio tarkoittaa sitä, kuinka suuren osan vierailijoista kauppa onnistuu käännyttämään maksaviksi asiakkaiksi. Esimerkiksi, jos verkkokauppa on hankala käyttää, ei toimi hyvin puhelimella, tiedot ovat puutteelliset, tai muuta vastaavaa, on turha odottaa kunnollista myyntiä verkkokaupalta.

Jos verkkokaupassa on tässä vaiheessa hyvä määrä vierailijoita, valuvat ne hukkaan koska kauppa ei vakuuta tai täytä vierailijoiden odotuksia. Tällöin on edessä verkkokaupan konversio-optimointi asiantuntijan johdolla.

Löytyykö verkkokauppa hakukoneista?

Kun verkkokauppa on pääpiirteittään myyntikunnossa, seuraava oleellinen asia on verkkokaupan hakukonenäkyvyys, Suomen markkinoilla tarkoittaen yksiselitteisesti Googlea vielä nykyään. Hakukoneista löytyvät vieralijat ovat jotain keskivertoa erityisempää. 

Parempia vierailijoita hakukoneista löytyy sen takia, koska he ovat kohdennetumpia vieralijoita, sekä saapuvat verkkokauppaan luontaisesti ilman erillisiä mainosponnisteluja. Tämä tarkoittaa tarkennetusti sitä, että hakukoneesta tuleva vierailija on aktivoitunut aiheen suhteen, josta tietoa hakee. Tämän tiedonhakijan käyttämä hakusana sekä hakukoneen käyttö ovat merkkinä siitä, että vierailja on kohdennettu juuri verkkokaupallesi. Usein vierailija-analytiikasta onkin nähtävissä, että hakukoneista saapuvat vierailijat ovat kaikkein aktiivisimpia kaupassa.

Useimmiten verkkokaupan Google-näkyvyys ei synny sattumalta tai ei ole parhaimmillaan sokkona toteutettuna. Yleensä hyvään näkyvyyteen hakukoneissa tarvitaan asiantuntija-apua, jonka avulla pystytään selvittämään verkkokaupan tämän hetkinen näkyvyys, sekä seulomaan kuinka paljon potentiaalia on saavutettavissa. Alustavan SEO-auditoinnin jälkeen verkkokaupalle aloitetaan kohdennettu Google-optimointi, jolla ryhdytään parantamaan kaupan näkyvyyttä.

Verkkokauppa kasvuun asiantuntijan avulla

Jos tuskailet verkkokauppasi kanssa, ja tunnet tarvitsevasti asiantuntijan apua, olet oikeilla jäljillä. Pelkästään verkkokaupan asiantuntijan konsultointi voi saada verkkokauppasi takaisin raiteilleen ja kasvavan myynnin suuntaan.

Olemme toteuttaneet WooCommerce-verkkokauppoja useiden vuosien ajan, ja lisäksi olemme perehtyneet ja tehneet verkkokauppojen hakukoneoptimointia. Näiden kokemusten pohjalta tunnemme verkkokauppojen haasteet, sekä osaamme auttaa menestyksen tielle. Ota yhteyttä niin tutustutaan tapaukseen tarkemmin.