WooCommerce-hinnasto

Päivitetty 01.12.2023

WooCommerce-verkkokaupan toteutuksen hinta on monimuotoinen käsite, johon ei ole tarkkaa vastausta. WordPressin sekä WooCommercen ollessa ilmaisia ladata ja käyttää, kuluja WooCommercelle voi syntyä verkkokaupan toteutuksesta, ylläpidosta, huolenpidosta, optimoinnista ja kehityksestä. Tutustumme seuraavaksi tarkemmin, mistä WooCommerce-verkkokaupan hinta pääpiirteittäin muodostuu.

WordPressin ja WooCommercen käyttö

WordPress ja WooCommerce muodostavat yhdessä verkkokauppa-alustan, joka on täysin ilmainen ladata, käyttää ja päivittää. Tämä avoimen lähdekoodin alusta on lisenssivapaa, eikä näiden käytöstä synny itsessään kuluja. Verkkokauppa-alusta on siis vakiokokoonpanossa täysin ilmainen.

WordPress ja WooCommerce -ohjelmistojen käyttö 0 €

WooCommerce-verkkokaupan toteutus

Periaatteessa WooCommerce-verkkokaupan voi tehdä itse jopa ilmaiseksi, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Sellaiselle verkkokauppiaalle, jolla on aikaa ja intoa opetella ja harjoitella verkkokaupan toteutusta, voi tämä ratkaisu alkuun toimia. Usein kuitenkin WooCommerce-verkkokaupan toteutukseen käytetään ulkopuolista kumppania, jolla on aikaisempaa kokemusta verkkokauppojen perustamisesta.

WooCommercen toteutuksen hinta riippuu monesta tekijästä, kuten verkkokaupan koosta ja vaatimuksista esimerkiksi sisällön, ulkoasun ja tarvittavien toimintojen osalta. Ja lopulta toteuttajan hinnoittelu tekee myös hintaan eroa eri toimijoiden välillä.

WooCommerce-verkkokaupan perustamiseen voi kuulua WordPressin ja WooCommercen asennus webhotelliin, verkkokaupan asetusten, toimituskulujen ja muiden määritteiden asettaminen, sisällön ja tuotteiden syöttäminen sivustolle, yksilöityjen toimintojen toteutus, ulkoasun toteutus, verkkokaupan julkaisu ja testaus sekä käyttöönottokoulutus.

Verkkokauppiaan kiinnostus oppia verkkokaupan peruskäyttö ja esimerkiksi tuotteiden lisääminen itse voi ja useimmin laskeekin toteutuksen kokonaishintaa.

WooCommerce-verkkokaupan toteutus n. 1500 - 5000 € + alv

Maksutavat WooCommercelle

Verkkokaupan maksutavat ovat oleellinen tekijä myös WooCommerce-kaupassa, jotta siitä saadaan paras teho irti. Maksutapahtuman toimivuus ja helppous ovat oleellinen osa verkkokaupan koversiota. Perustettaessa WooCommerce-kauppaa tarvitaan lisäksi erillinen maksujärjestelmä, jotta verkkokauppaan saadaan kaikki tärkeimmät maksutavat: verkkopankkipainikkeet, korttimaksut, mobiilimaksut ja jopa osamaksu tai rahoitus.

WooCommerce-verkkokauppa vaatii siis erillisen sopimuksen valitun maksuvälittäjän kanssa, sekä maksutapojen kytkennän. Maksutapojen hinta riippuu valitusta palveluntarjoajasta, valitusta sopimustyypistä sekä verkkokaupan myynnistä. Tutustu tarkemmin WooCommercen maksutapoihin.

Maksutavat WooCommerce-kauppaan 0-60 € kk + sopimuksen mukaiset myyntiprovisiot

WooCommerce-verkkokaupan optimointi

Moni kuvittelee, että tekeminen loppuu kun verkkokauppa on kerran saatu valmiiksi. Muistutamme tulevia verkkokauppiaita siitä, että verkkokaupan myynnin kasvattaminen ja jatkuva kehitys on osa menestyksen saloja. Vain harvoin suoraan perustettu verkkokauppa yltää parhaaseen potentiaaliinsa.

Uusi verkkokauppa omaa usein melko niukan näkyvyyden alkuvaiheessa, varsinkin jos verkkokaupan domain on täysin uusi. Hakukoneet ottavat aikansa ennen kuin alkavat luottamaan uusiin sivustoihin, joten verkkokaupan ikä omalta osaltaan parantaa näkyvyyttä tai ainakin mahdollisuutta siihen.

Koska verkkokauppa pystyy tahkoamaan myyntiä omatoimisesti, on WooCommercen optimointi oleellinen osa kokonaisuutta. WooCommercen, kuten muidenkin verkkokauppojen optimointi, koostuu kahdesta osa-alueesta: konversio-optimointi (CRO) sekä hakukoneoptimointi (SEO). Ensimmäisen tarkoitus on parantaa ja kehittää verkkokauppaa niin, että useampi vierailija ostaa. Hakukoneoptimoinnilla tai tarkennetusti Google-optimoinnilla taasen haetaan lisää laadukasta liikennettä sivustolle.

Yleensä optimointia tehdään pienemmissä kokonaisuuksissa, seuraten samalla kuinka hakukonenäkyvyys kehittyy. Verkkokaupan optimoinnin hintaa on vaikea määrittää, sillä tekemisen määrä ja laatu voi olla mitä tahansa, suhteutettuna aina saavutettavissa olevaan potentiaaliin. WooCommerce-optimoinnissa kannattaakin keskittyä tekemään sellaisia asioita, jotka tuovat pitkäkestoista kasvua verkkokaupalle.

WooCommerce-verkkokaupan optimointi 0-99999 € + alv

WooCommerce-kaupan ylläpito

WordPress-pohjainen verkkokauppa on itse ylläpidettävä ratkaisu, tarkoittaen että WooCommerce-verkkokauppa asennetaan omaan webhotelliin, joka pitää sen netissä ja näkyvillä. Lisäksi tarvitaan luonnollisesti verkko-osoite eli domain, jonka osoiteriviin kirjoittamalla pääsee kyseiseen verkkokauppaan.

Webhotellin valinta voi vaikuttaa hintaan huomattavasti, sillä WordPressille sopivia webhotelleja löytyy markkinoilta reilusti ja mitä erilaisempina paketteina. Edullisen webhotellin, joka ajaa asiansa pienen verkkokaupan kohdalla, voi saada muutamalla kympillä per vuosi. Jos tarvitaan järeämpää, optimoidumpaa, tehokkaampaa webhotellia, hinta voi olla muutamia kymppejä kuukaudessa.

Webhotellin valinnassa on hyvä huomioida kaupan tarpeet ja budjetti. Webhotellia voi aina päivittää isompaan verkkokauppaliiketoiminnan kasvaessa, joten kevyemmälläkin pääsee alkuun.

Webhotelli ja domain WooCommerce-verkkokaupalle n. 50 - 500 euroa vuodessa

WooCommerce-verkkokaupan päivittäminen ja korjaukset

Kuten aikasemmin mainittu, WordPress ja WooCommerce täytyy päivittää omatoimisesti, tai yhteistyökumppanin avustuksella. Verkkokaupan päivittämisen ja teknisen huolenpidon voi opetella itse, tai huolenpidon voi vaihtoehtoisesti hankkia palveluna.

WooCommerce-verkkokauppa ei valitettavasti ole ihan täydellinen ikiliikkuja, vaan välillä esimerkiksi päivitysten yhteydessä osaa tulla eri toimijoiden kehittäminen lisäosien tai teeman välisiä konflikteja tai bugeja.

WooCommerce-verkkokaupan huolenpito 50-200 € + alv / kk

WooCommerce-verkkokaupan huolto- ja korjaustyöt n. 50-100 € + alv / tunti

Yhteenveto WooCommercen hinnoittelusta

Tässä lyhyesti WooCommercen hinnoittelu ja hinnan muodostuminen. WooCommerce-verkkokaupalle on vaikea antaa yhtä selkeää hintaa tuntematta tapausta tarkemmin. Yleensä kynnyskysymyksinä WooCommercen hinnoittelussa on sen monimuotoisuus, sekä perustettavan verkkokaupan koko sekä ominaisuudet.

Toivottavasti tämä WooCommercen hinnasto selkeytti verkkokaupan toteutuksen ja tarvittavien oheiskulujen hintaa. Jos haluat tarkempaa hinta-arviota suunnitelmillesi, niin otahan yhteyttä ja jutustellaan asiasta tarkemmin.