WooCommerce-verkkokaupan optimointi

Verkkokaupan tehtävä on tahkota myyntiä omatoimisesti ja mahdollisimman aktiivisesti. Verkkokaupan menestys onkin usein siitä kiinni, kuinka hyvin verkkokauppa on optimoitu. Olemme toteuttaneet kymmeniä WooCommerce-verkkokauppoja, mutta sitäkin mielenkiintoisempaa on WooCommerce-verkkokaupan optimointi ja tätä kautta verkkokaupan myynnin kasvattaminen.

Verkkokaupan optimoinnin perusteet - myynti kasvuun

Kaikille verkkokaupoille optimoinnin toimenpiteet keskittyvät kahteen oleelliseen osa-alueeseen, joilla haetaan parannusta verkkokaupan myyntiin ja kasvuun. Niin WooCommercen kuin muidenkin verkkokauppojen optimoinnissa haetaan lisää laadukasta liikennettä verkkokauppaan, sekä parannetaan verkkokaupan koversiota, eli käytettävyyttä ja asiakaskokemusta suuntaan, joka edesauttaa myynnin kasvattamisessa.

Verkkokaupan optimoinnissa on siis lyhyesti kyse kaupan parantamisesta ja kehittämisestä, myynnin kasvu mielessä. Samaa kaavaa hyödynnetään myös WooCommercen kanssa, ja vielä keskimääräistä tehokkaammin.

Lisää liikennettä verkkokauppaan

Kotimaan markkinoilla Googlen hakukone on paras paikka hankkia verkkokaupaan vierailijoita.

Ennen kuin verkkokaupasta voi tulla myyntiä, täytyy sinne saada vierailijoita. Sattumanvaraisesti ja pienellä budjetilla tehty uusi verkkokauppa ei useimmin yllä lähellekään parasta potentiaalia vierailijoiden määrässä, koska kauppa on uusi ja optimoimaton. Kokemuksemme mukaan paras ja otollisin paikka laadukkaan liikenteen hankkimiseksi verkkokauppaan on hakukoneet. Hakukoneet ovat suurin liikenteenohjaaja verkossa, ja erityisesti kun etsitään tietoa. Siksi hakukoneessa esillä oleminen on verkkokaupalle parasta markkinointia.

Mutta mikä tekee hakukoneesta saapuvista vierailijoista hyvälaatuisia? Koska kyseinen tiedonhakija on käyttänyt hakukonetta tietyillä hakusanoilla, on hän aiheesta kiinnostunut sekä lisäksi erityisen aktiivinen kohdeasiakas hakusanojen osoittamaa aihetta kohtaan. Olemme tehneet useille WooCommerce-verkkokaupoille hakukoneoptimointia, joka on oleellinen osa kaupan kasvattamista luontaisilla menetelmillä.

WooCommerce-verkkokaupan hakukoneoptimointi on erityisen antoisaa, koska tämä alusta on yksi parhaista SEO-ystävällisyydellään. Se tarjoaa teknisesti parhaat mahdollisuudet hakukoneoptimoinnille, jolloin myös tulosten saavuttaminen on helpompaa.

Verkkokaupan konversio kuntoon

Mitä useampi vierailija ostaa, sitä parempi koversio verkkokaupassa on.

Vasta kun verkkokaupassa on vierailijoita, voi tulla myyntiä. Entä jos kaupassa on vierailijoita, mutta kukaan ei osta? Tällöin konversioaste on tasan 0 %. Jos taas jokainen vierailija ostaisi, olisi konversioaste 100 %. Konversioprosentti kertoo yksikertaisesti, kuinka moni verkkokaupan vierailijoista päätyy konversioksi, eli “saadaan käännytettyä” haluttuun tapahtumaan, joka on tässä tapauksessa maksettu tilaus verkkokaupasta. 

Verkkokaupan konversio on monimuotoinen ja melko häilyvä käsite. Siihen liittyy käytännössä kaikki kaupan käytettävyyteen liittyvät asiat, unohtamatta asiakaskokemuksen merkitystä konversiossa. Verkkokaupan täytyy olla intuitiivinen ja helppokäyttöinen, navigoinnin tulee olla sujuvaa, ulkoasu täytyy olla selkeä, sisältö kunnossa ja asiakasta puhuttelevaa, sivuston täytyy latatutua nopeasti, tilaamisen tulee olla helppoa ja niin edelleen. Konversioon vaikuttavia tekijöitä on paljon, ja tämän vuoksi verkkokaupan täytyy olla kaikin puolin optimoitu käyttäjä ja kohdeasiakas mielessä pitäen.

WooCommerce-verkkokaupan konversio-optimointi tarjoaa käytännössä rajattomat mahdollisuudet kaupan ja sen konversion parantamiselle. Hyvä konversio verkkokaupalle tarkoittaa kaikin puolin toimivaa ja optimoitua kauppaa, joka myy hyvin.