Googlessa käytettyjen hakusanojen merkitys kasvaa jatkuvasti yrityksesi markkinoinnin suhteen. Netin yleistyessä päivä päivältä hakukoneiden käyttömäärä kasvaa myös, ja esimerkiksi suomalaisille Googlen hakukone on usein ensisijainen paikka aloittaa tiedon hakeminen. Tässä artikkelissa käymme läpi mikä on Google-hakusanojen merkitys yrityksellesi ja kuinka oikeisiin hakusanoihin keskittymällä tuodaan kasvua verkkosivuston kautta.

Lisää asiakkaita verkkosivujen avulla yritykselle

Google-haku tuo kohdennetut vierailijat sivustolle

Ensimmäinen asia Google-hakujen merkityksellisyydessä on luontainen ja kohdistettu näkyvyys: kun verkkosivusto on optimoitu sopiville hakusanoille, löytyy sivut Google-haun luontaisissa hakutuloksissa tuoden aiheesta kiinnostuneita vierailijoita.

Googlesta sopivilla hakusanoilla tulevien vierailijoiden laatu on käynyt meille selväksi vuosien aikana. Hakukoneesta tietoa etsivä potentiaalinen asiakas on jo osoittanut kiinnostuksensa hakusanan osoittamaa aihetta kohtaan etsiessään tietoa. Tämän voi havaita sivuston vierailija-analytiikasta, joka usein osoittaakin parasta konversioprosenttia juuri Googlesta ja muista hakukoneista tulleille vierailijoille.

Lisäksi hankittuasi kerran hyvän Google-sijoituksen sopivilla hakusanoilla, tulee kiinnostuneita vierailijoita sivustolle omalla painollaan ja jatkuvalla syötöllä ja ilman jatkuvaa mainosbudjettia. Kaiken tämän lisäksi verkkosivuston esiityessä kattavasti Googlen hakutuloksissa sopivilla hakusanoilla, luodaan mielikuvaa kohdeasiakkaan mielessä markkinajohtajasta.

SEO-ohjelma löytää Suomessa tehtäviä Google-hakuja vuonna 2024 yhteensä lähes 70 miljoonaa kappaletta. Lista näyttää Suomen haetuimpia hakusanoja Googlessa kuukausittaisen hakumäärän ollessa parhaillaan 10 miljoonaa haetuimmalle hakusanalle.

Näin lähdetään rakentamaan Google-näkyvyyttä halutuille hakusanoille

Luontainen Google-näkyvyys on tavoite, kun katsastellaan käytettäviä hakusanoja. Verkkosivustolle oleellisinta on kerätä näkyvyyttä juuri halutuilla hakusanoilla, jotka sopivat aiheeseen ja tuovat kohdennetusti potentiaaliset asiakkaat vierailemaan sivustolla. Oleelisin asia onkin, että optimoitavan verkkosivuston aihe osuu haluttuihin hakusanoihin.

Luontaisen näkyvyyden hankkiminen lähtee siis verkkosivuston optimoinnista, mutta ennen sitä on tarpeen tehdä SEO-auditointi juurikin kohdehakusanojen selvittämiseksi sekä tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi. SEO-auditointi pitää sisällään hakusanatutkimuksen, joka paljastaa Googlessa vellovan potentiaalin sekä sivuston lähtötason.

Poikkeuksetta parannettaa Google-näkyvyydetä löytyy aina, kysymys on vain kuinka kaukana ollaan ihanteesta ja minkä verran työtä on odotettavissa. Google-optimoinnin aloittaminen kannattaa startata mahdollisimman pian, koska sijoitukset ja näkyvyys rakentuvat hitaasti. Lisäksi tehdyt optimointitoimenpiteet kantavat pitkäkestoisesti, ja toimivat aina perustuksina jatkettaessa kehitystä.

SEO-konsultti avuksi hakusanojen selvittämiseen

Usein omatoimisesti tehdyt parannusyritykset ovat kyseenalaisia, jos aikasempaa kokemusta eikä varsinkaan tarvittavia työkaluja ole käytettävissä. Kun hankit osaavan SEO-konsultin avuksi Google-hakusanojen haltuunottamiseksi, avautuvat paremmat mahdollisuudet tuloksellisiin toimenpiteisiin.

Google-hakusanojen selvittämiseen ja laajenman tilannetajun saamiseksi on tarpeen käyttää kunnollista ammattikäyttöön tarkoitettua SEO-ohjelmaa. Tämä hakukoneoptimoinnissa kullanarvoinen työkalu kertoo kaiken oleellisen Google-näkyvyydestä: sivuston nykyinen Google-näkyvyys, sopivien hakusanojen käyttömäärät ja kilpailutilanne sekä paljon muuta.

Jos epäilet että verkkosivusto ei löyty tarpeeksi hyvin Googlesta halutuilla hakusanoilla, on aika ottaa yhteyttä ja tehdä alkukartoitus asian selvittämiseksi. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä miltä tilanne näyttää ja mitä olisi tehtävissä!