Sisällöntuottajan toimenkuva on laajentunut digitaalisen markkinoinnin aikakaudella enemmän kuin koskaan. Lisäksi sisällöntuottajan toimialaa on muuttanut viime aikoina tekoälyn alanvaltaus, joka sekä helpottaa että haastaa sisällöntuotantoa entisestään. Tässä artikkelissa käymme läpi mikä on sisällöntuottajan nykypäivän rooli ja haasteet yrityksen tärkeimmässä markkinointialustassa eli verkkosivustolla.

Mikä on sisällöntuottaja?

Sisällöntuottajan tehtävä on sananmukaisesti tuottaa sisältöä tarvittavaan kanavaan, yleisimmän muodon ollessa tekstisisältö, mutta myös kuvat, videot ja ääni ovat sisällön muotoja. Sisällöntuottaja voi tehdä sisältöä joko verkkosivuille, verkkokauppaan tai sosiaaliseen mediaan – yleisimmät mainiten.

Sisällöntuotannon pelikentän laajentuessa on yleistä, että sisällöntuottaja on keskittynyt tietynlaiseen sisältöön. Tekstisisältö omaa sisältötyypeistä pisimmät perinteet, ja on edelleen yleinen formaatti verkkosisältöjen keskuudessa. Tekstisisällön suhteen sisältöä tuotetaan yrityksen verkkosivuille sisällöntuottajan toimesta parantamaan sivsuton näkyvyyttä ja käännyttämään vierailijoista uusia asiakkaita.

Mitä on ammattimainen sisällöntuotanto?

Sisällöntuottajan merkitys on muuttunut suuresti digitaalisen markkinoinnin aikakaudella. Nykyään uutta sisältöä tulvii verkkoon enemmän kuin koskaan ennen, ja tästä syystä kohdeasiakkaan löytäminen ja pysäyttäminen ovat entistä haastavampaa. Näkyvyyden hankkimisessa on vastassa enemmän kilpailua, ja keskinkertaista sisältöä on tarjolla entistä enemmän.

Ammattisisällöntuottajan tehtävään sisältyy verkkosivujen suhteen oleellinen tehtävä, jotta sillä saavutetaan paras markkinoinnillinen hyöty yritykselle. Sisällöntuottajan tehtävä on lisätä yrityksen näkyvyyttä verkossa sekä auttaa vierailijoiden käännyttämisessä asiakkaiksi.

Kyse ei ole vain satunnaisten tekstien kirjoittamisesta, vaan suunniteltuja toimenpiteitä kokonaisuus ymmärtäen. Sisällöntuottaja toimii viestinluojana ymmärtäen sekä kohdeasiakasta sekä yritystä.

Miksi sisällöntuotanto on oleellista verkkonäkyvyydelle?

Sisällöntuotanto laadukkaasti toteutettuna voi olla todella hyvä investointi yritykselle. Hakukoneet, ja erityisesti Google, arvostavat sivustoja, joiden sisältö tarjoaa käyttäjilleen hyödyllistä ja palvelevaa sisältöä. Ilman laadukasta sisältöä on mahdotonta tavoittaa erityisen arvokas kohdeyleisö hakukoneista.

Ilman jatkuvaa sisällöntuottamista on vääjäämätöntä, että verkkosivuston näkyvyys heikkenee pikkuhiljaa. Kilpailu markkinoilla kovenee ja Googlen hakukone vaatii sisällöltä jatkuvasti enemmän. Erityisesti tekoälysisällön vallatessa nettiä, laadukas ja palveleva sisältö on ehdoton edellytys menestykselle.

Moni yritys on ottanut viime aikoina oikopolun ja korvannut sisällöntuottajan tekoälysovelluksella, joka kirjoittaa sisältöä ennätysnopeasti ja käytännössä ilmaiseksi. Huomionarvoista kuitenkin on, että tekoälysisällössä piilee riskinsä verkkonäkyvyydelle. Vaikka se toimisi vielä tänään ja kasvattaisi yrityksen näkyvyyttä, voi päivä pian koittaa jolloin Google tiukentaa vaatimuksiaan ja Google-näkyvyys lähtee rajuun laskuun.

Vaikka sisällöntuotannon vastuun siirtäminen tekoälylle on houkuttelevaa ja jopa koukuttavaa, riskit on syytä tiedostaa ja varautua tulevaisuuteen laadukkaalla ja uniikilla sisällöllä, jota tekoäly ei voi korvata.

Miten sisällöntuottaja hankkii uusia asiakkaita?

Sisällöntuottajan luoman sisällön tulisi olla laadultaan sellaista, että se löytää paikkansa hakukoneiden luontaisiin tuloksiin tuoden kohdennettuja vieralijoita sivustolle. Kun hakukonenäyvyys paranee, tulee sivustolle entistä enemmän laadukkaita vierailijoita ilman ylimääräisiä ponnisteluja.

Nämä sivustolle hakukoneista saapuvat vierailijat ovat siitä erityisiä, että he hakevat tietoa juuri kyseisestä aiheesta, johon sisältö on kohdistettu. Sisällön seuraava tehtävä on palvella tiedonhakijaa parhaalla mahdollisella tasolla, sekä leipoa heistä uusia asiakkaita yritykselle.

Ensimmäinen huomioitava asia sisällön suhteen on sen potentiaali hakukoneissa. Tästä syystä sisällön tulisi olla Google-optimoitua oikealla tavalla, joka toimii tänään ja myös tulevaisuudessa. Google-optimoinnilla ei tarkoiteta enää mitään epämääräistä kikkailua, vaan sen perimmäinen idea on huomioida Googlen arvostamat asiat sisällössä – tuottaen informatiivista ja palvelevaa sisältöä.

Kun sisältö on tehnyt tehtävänsä tuloksellisesti ja löytänyt paikkansa Googlen hakukoneen luontaisissa tuloksissa, sen seuraava tehtävä on palvella saapuvia vierailijoita parhaalla mahdollisella tasolla, vakuuttaen heidät yrityksen asiakkaiksi.

Sisällöntuottajan mahdollistama potentiaali

Osaava sisällöntuottaja voi olla äärimmäisen hyvä investointi onnistuessaan rakentamaan asiakaspolun tiedonhakijoista maksaviksi asiakkaiksi. Luontainen Google-näkyvyys on erityisen arvokasta siitä syystä, että sen hankkiminen on haastavampaa kuin koskaan ennen, ja toisekseen hakukoneista saapuvat vierailijat omaavat parhaan potentiaalin maksavina asiakkaina.

Osaava sisällöntuottaja voi siis rakentaa myyntiputken yritykselle, joka toimii ilman erillistä mainosbudjettia. Usein sisällöntuottajan avuksi on tarpeen hankkia osaava SEO-konsultti, joka pystyy havainnollistamaan hakuokoneissa olevan potentiaalin SEO-auditoinnin avulla sekä syventämään ymmärrystä tehokkaan kokonaisuuden toteuttamiseksi.

Toivottavasti tämä artikkeli oli avuksi sisällöntuottajan roolin tärkeyden ymmärtämiseksi. Tarjoamme kotimaisille yrityksille apuamme verkkosivujen kehittämisessä, hakukonenäkyvyyden parantamisessa sekä myös sisällöntuotannossa noin kymmenen vuoden kokemuksella. Ota yhteyttä, niin tutustutaan tilanteeseenne ja katsotaan miten sisällöntuottaja voisi olla yrityksenne kasvun avuksi.