Luontainen Google-näkyvyys on monelle verkkosivustolle tärkeä kohdennettujen vierailijoiden ansaintamuoto. Mikään ei ole pahempi yllätys kuin se, että hankitut hakukonesijoitukset häviävät lähes kokonaan lyhyen ajan sisällä. Tällöin on hyvät neuvot kalliit ja aika alkaa selvittämään mistä vapaapudotus kohti nollaa johtuu.

Google-näkyvyyden pelisäännöt muuttuvat jatkuvasti

Google julkaisee säännöllisesti päivityksiä hakukoneen algoritmeihinsa ja määrittelyyn siitä, mille sivustoille luontaiset Google-sijoitukset jaetaan. Mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään.

Viimeisin elävä esimerkki on 19.12.2024 julkaistu Spam Update, eli “roskapostipäivitys”, jonka tehtävä on tunnistaa ja suodattaa heikkolaatuista sisältöä. Viimeisimmän spam-päivityksen myötä monet verkkosivustot ovat kokeneet merkittävän pudotuksen näkyvyydessään. Ilmiö ei ole uusi – vastaavia tapauksia on nähty jo aiemminkin useita kertoja.

Tyypillisiä merkkejä ongelmasta ovat:

  • Äkillinen pudotus Google-näkyvyydessä ilman selvää teknistä syytä
  • Hakusanasijoitusten romahtaminen laajalla skaalalla
  • Luontaisen liikenteen merkittävä lasku lyhyessä ajassa
  • Teknisten mittareiden (kuten Ahrefsin health score) pysyminen korkealla

Yleisimmät syyt Google-liikenteen menetykselle

Mainittavimpia yleisiä syitä ilmiöön ovat heikkolaatuinen sisältö, sivuston tarjoama huono käyttäjäkokemus sekä epäluottamukseen viittaavat signaalit. Syitä voi olla muitakin, mutta nämä ovat tunnettuja tapauksia, joita on nähty viime aikoina toistumiseen Googlen julkaisemien päivitysten jälkeen.

Heikkolaatuinen sisältö

Sisältö on jokaisen sivuston tärkein asia, ja sen tulee olla näinä päivinä laadukasta ja vierailijaa palvelevaa, erityisesti kun on kyse yrityksen verkkosivuista ja verkkokaupoista. Nykyään tekoälyn tuodessa helpon tavan tuottaa sisältöä, on heikkolaatuinen ja keskinkertainen sisältö kokemassa merkittävän inflaation, eli arvon menetyksen. Toinen tapa on erityisesti verkkokauppojen tuote-esittelyihin liittyvä monistettu sisältö, jonka Google havaitsee tästä lähtien helposti.

Alla olevan SEO-ohjelmasta printattu kuva viittaa juuri tähän ongelmaan. Tasan samaan aikaan Googlen julkaistessa spam updaten, tuoreen verkkokaupan alkunosteessa ollut Google-näkyvyys romahti muutamassa päivässä nollaan. Syynä on suuri määrä tuotteita, joissa on käytännössä kaikissa samat kopioidut esittelytekstit pienillä muutoksilla. Tämän Google näkee tästä lähtien sopimattomana.

Uuden verkkokaupan Google-näkyvyys putoaa
Uudehkon nousukiidossa olleen verkkokaupan liikenne romahti spam updaten päivämäärällä tunnetusta syystä.

Puutteet käyttäjäkokemuksessa

Sen lisäksi että sivuston sisältö on huippulaadukasta, on myös sivuston käyttäjäkokemus oltava kunnossa. Google ei halua esitellä tuloksissaan sivustoja, joiden käyttäminen ei onnistu ongelmitta. Tässä viitataan esimerkiksi mainoksilla tai sivuston aiheeseen sopimattomalla sisällöllä kuorimitettuja toteutuksia.

Myös sopimattomat ja harhaanjohtavat otsikot ja metakuvaukset tai puutteellinen navigoitavuus voivat johtaa ongelmiin. Periaatteessa sivustolle ujuttautunut haittaohjelma voi pilata käyttäjäkokemuksen esittämällä sopimattomia mainoksia tai lisäämällä asiaankuulumattomia linkkejä sivustolle.

Luotettavuuden puute sivustolla

Google ja muut hakukoneet haluavat näyttää hakutuloksissaan luotettavia sivustoja. Tämä tarkoittaa, että sivuston luotettavuus voidaan pilata esimerkiksi puuttuvilla yhteystiedoilla (kenelle sivusto kuuluu), puuttuvat tai puutteelliset toimitusehdot ja tietosuojakäytännöt, sekä epäluonnollinen ja epäilyttävä linkkiprofiili.

Vuoden 2024 aikana nähtiin Googlen algoritmeissä päivityksiä, jonka vaikutuksesta useat “roskalinkkejä” hankkineet sivustot kokivat rajuja pudotuksia liikenteen määrässä. Alla kuva erään tuntemamme sivuston luontaisesta Google-näkyvyydestä. Emme ole ollut sivuston kanssa tekemisissä, mutta kuulimme tapaukessta yhteistyökumppanin kautta.

Sivustolle oli hankittu runsaasti ulkoisia linkkejä huonolaatuisilta ja hyödyttömiltä sivustoilta. Yhtenä päivä alkoi raju alamäki Googlen algoritmipäivityksen jälkeen, ja sivusto menetti lähes kaiken kyseenalaisin konstein hankitun sisällön.

Verkkosivuston raju luontaisen liikenteen putoaminen
Tuttu tapaus, jossa yrityksen luontainen Google-näkyvyys lähti jyrkkään laskun ja pudotteli lähelle nollaa.

Miten menetetyt Google-positiot hankitaan takaisin?

Kun ensimmäiset selvät viitteet ongelmasta tai totaalinen romahdus on havaittu, on syytä alkaa nopeasti selvittämään asiaa sekä löytää ongelman aiheuttaja. Vasta tämän jälkeen on mahdollista alkaa toimimaan tarvittavien korjaustoimenpiteiden tekemiseksi.

Sisällön laadun parantaminen

Verkkosivujen sisällön merkitys kasvaa jatkuvasti, ja sen laadusta ei ole vara tinkiä. Sisällön laatu lähtee siitä, että se yksilöllistä, informatiivistä sekä palvelevaa. Ensimmäisenä kannattaa tarkastaa sivujen nimeminen sekä metatekstien asianmukaisuus, koska nämä ovat pieniä juttuja ja helppo korjata. Lisäksi sisältöteksti täytyy olla Googlen ohjeistuksen mukaista, joten sen laatuun täytyy kiinnittää erityistä huomiota.

Varmista että sisältö on aitoa ja omaa, yksilöllistä sisältöä. Sen tulee palvella lukijaa olemalla relevanttia ja aiheeseen sopivaa. Lisäksi sisältötekstissä kannattaa nykyään tuoda esiin omaa osaamista, koska se osoittaa sisällön tarjoajan osaamisen aihetta kohtaan yksilöidysti.

Käyttäjäkokemuksen kehittäminen

Sivuston käyttäjäkokemuksen kehittäminen lähtee siitä, että sivurakenne ja navigointi (sisältäen sisäiset linkitykset) ovat kunnossa. Sivustolta tulee karsia turhat sinne kuulumattomat asiat pois, esimerkiksi liiallinen määrä mainoksia.

Myös sivuston perustoimivuus ja latausnopeus on tarpeen laittaa kuntoon. Esimerkiksi kyseessä ollessa yleisimmät WordPress verkkosivut, latausnopeuden parantamiseen tarvitaan joko sen aiheuttaman vian korjaus taikka sivuston ollessa luonnostaan erityisen raskas, tulee tehdä WordPressin nopeusoptimointi.

Tärkeintä käyttäjäkokemuksessa yleisesti on, että sivusto vastaa alan standardeihin ja on helppo käyttää, ilman ylimääräisiä yllättäviä tekijöitä. Kokenut websuunnittelija tai SEO-konsultti tunnistaa sivuston ongelmakohdat tutkimuksen perustella, ja voi suositella korjaavia toimenpiteitä.

Sivuston luotettavuuden nostaminen

Sivuston luotettavuus on tullut päivä päivältä Googlelle merkityksellisemmäksi, koska verkkosivujen määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Näin ollen kilpailu kovenee ja Google haluaa turvata esittämänsä sivuston laadun sen luotettavuusindikaattoreiden perusteella.

Sivustolla tulee olla selkeät tiedot siitä, kenelle sivusto kuuluu, tarkoittaen tarvittavia yhteystietoja. Epämääräiset sivustot, jossa ei kerrota sen omistajaa tai tarkoitusta, eivät enää pärjää niin varmasti. Varmista siis, että nämä tiedot ovat selvästi esillä.

Lisäksi ulkoiset linkit epäilyttäviltä, asiaankuulumattomilta ja heikkolaatuisilta sivustoilta täytyy eliminoida, ollen yksi yleinen syy luottamuksen menetykseen Googlen algoritmien silmissä. Google on julkaissut verkkosivujen arvosteluun liittyvän sisällön, joka kertoo selvästi millasista asioista sivuston luotettavuus koostuu, edellmainittujen ollessa oleellisimpia.

Tekninen hakukoneoptimointi

Näinen lisäksi sivuston on oltava teknisesti hakukoneystävällinen, jotta sen luontainen Google-näkyvyys on turvattu. Sivuston sisällön on oltava luettavissa ja tekniset yksityiskohdat kunnossa. Paras lähestymistapa teknisen SEO:n tarkastamiselle ja tutkimiselle on SEO-ohjelman tarjoama hakukoneoptimoinnin auditointi sivustokohtaisesti.

Ohjelma kertoo sivustolla piilevät hakukoneoptimointiin liittyvät esteet, virheet ja ongelmat yksityiskohtaisesti. Tämän toimenpiteen suorittamiseksi tarvitaan yleensä ammattiapua, jolla on osaamista ja tarvittavat työkalut tehtävän suorittamiseen.

Apua sivuston liikenteen palauttamiseen

Jos olet kokenut roiman menetyksen Google-liikenteessä, niin ei kannata panikoida. Tätä tapahtuu aina joillekkin sivustoille merkittävien Google-hakukoneen päivityksten jälkeen, kun Google-optimoinnin pelisäännöt muuttuvat.

Tärkeintä on ottaa nopeasti yhteyttä osaavaan SEO-konsulttiin ja laittaa tilanteen tutkiminen ja korjaavat toimenpiteet käytäntöön. Virheistä oppii ja yleensä Google-positioiden menetyksen jälkeen alkaa uusi ja entistä varmempi nousu takaisin entisille pelipaikoille.